Ford Mustang Mach-E 75kWh RWD (2021)

autoreview

Ford Mustang Mach-E 75kWh RWD (2021)

Signalement

UitvoeringMustang Mach-E 75kWh RWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf23 km
KM-stand laatst10.670 km
Lezerswaardering: 65%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers

  • 250 km

Gisteren mijn ford mustang mach e mogen ophalen als vervanger van mijn vorige lease wagen ( seat ateca)

De auto heb ik op looks uitgezocht en daarnaast stuurt de auto voor een zware elektrische auto toch erg strak.

Ik zal eerst een aantal dagen met de auto gaan rijden voordat ik er inhoudelijk wat over ga roepen. Maar tot nu toe is het erg leuk speelgoed.

Wordt vervolgd.

Eerste ritjes

  • 750 km

Voordat ik het over de rij-ervaring ga hebben moet ik melden dat ik in mijn eerste 5 dagen met deze auto nog nooit zoveel duimpjes heb gekregen of dat mensen omkeken naar de auto. (duimpjes overigens enkel van de heren, blijkbaar kan het de meeste dames niet zo bekoren). Naast de Mustang hebben we nog een elektrische MG ZS en voor het compenseren van het groene gedrag een dodge ram 1500. Deze laatste was voordat de ZS EV kwam de standaard auto maar helaas past onze dodge niet in de parkeergarage van de nieuwe werkplek van de vrouw. Maar de dodge is te leuk om weg te doen. Tot zover ons wagenpark.

Dan nu de auto. Wat een prachtige verschijning. De "purist" vindt het verschikkelijk, maar ja de looks maken het toch wel mustang-achtig. Daarbij hebben de meeste "puristen" nog nooit met een (mustang) V8 gereden dus ze moeten maar niks zeggen eigenlijk.

Het interieur is een beetje a la tesla, erg minimalistisch. Het grote scherm in het midden is er voor mijn gevoel een beetje ingeplakt achteraf. De roosters van de luchtcirculatie lopen er gewoon achterlangs en het ziet er gewoon gek uit. De algemene bouwkwaliteit is goed, ik zie geen grote naden of onzorgvuldigheden.

De stoelen zijn best prima, als je wat sportief rijd dan mis je wat zijdelingse steun maar ik kan er prima in zitten met mijn 1.81. De rij daarachter heeft dan nog meer dan voldoende beenruimte. Voor echt lange mensen is achterin wat minder praktisch door de aflopende daklijn maar goed met 2 meter moet je maar voorin zitten. Het materiaal lijkt stevig van de stoelen en is eenvoudig te reinigen.

Het touchscreen werkt prima, vlot en ik maak vooral gebruik van android auto (of mijn vrouw apple carplay) dat werkt draadloos en prima. Mijn telefoon laadt echter niet bij in de draadloze lader, het lijkt dat de lader niet genoeg vermogen geeft. Mijn telefoon loopt daarentegen ook niet leeg, want hij geeft wel aan te laden. Als ik android auto en diverse functies uit heb, dan laadt de telefoon wel. Dus waarschijnlijk gebruikt de android auto functie toch aardig wat batterij van de telefoon. De overige functies als navigatie werkt tot nu toe prima.

Het geluid is met het technology pakket (B&O audio) prima. Persoonlijk ben ik altijd bezig met dat soort dingen, maar ik word er wel vrolijk van. Nou heb ik nog een versterker en een subwoofer liggen dus misschien op een rustige zaterdag dat die er toch een keer in gaat.

Er zijn 3 rijmodi, whisper, active en untamed. Dat heeft enkel invloed op de gaspedaalrespons. Heb niet het gevoel dat ik ook daadwerkelijk sneller accelereer. Leuk dat tesla dingetje maar ja ik heb m maar op active staan en prima. De one-pedal drive is ff wennen. Ik vind het fantastisch, mijn vrouw vindt het tot nu toe niks. Maar ja ieder zn meug.

Qua foefjes word ik blij van zaken als PAAS (phone as a key). Bij mij werkt het feilloos tot nu toe en dat is prettig. Ik heb ook geen last van verdere software fouten of extreme laadherrie zoals op diverse fora gemeld.

Het rijgedrag is wel om te wennen. Heb meerdere voertuigen met achterwielaandrijving gereden maar met zo'n elektrische bak komt het vermogen in één keer los. Dan is het op nat wegdek best eens leuk om even uit te breken met de auto. Maar het is wel opletten dat dit niet per ongeluk gebeurt want het gaat al snel even "mis". De auto grijpt dan snel in maar toch wennen op deze manier. De vering is enorm stug, als je achterin zit en je rijdt over een een drempel dan is dat is de mustang het tegenovergestelde van een Fransoos.... Je wordt bijna gelanceerd achterin. Ook voorin voel je elke hobbel en oneffenheid in de weg. Dat maakt het stuurgevoel wel ontzettend goed, je bent de baas over het stuur. Maar echt super comfortabel is het niet. Op de snelweg valt het overigens gelukkig wel mee, maar daar zijn de hobbels in de weg gelukkig wat minder hoog of diep

Afgelopen zaterdag ben ik met wat vrienden naar Genk gereden om mijzelf eens een echte coureur te voelen op het pro-kart circuit aldaar.

Vanaf mijn woonplaats is de, inclusief het ophalen van mijn kompanen ongeveer 160 km enkele reis. Gezien met RWD standard range een WLTP range heeft van 440 had ik de goede hoop dit te redden zonder laadsessie tussendoor. Ik ben niet echt van de 100 op de snelweg en zo ook niet met de mustang. Echter is het niet meer heel efficiënt om te rijden met 130, dan gaat het toch hard achteruit met de range. Uiteindelijk kwam ik op net geen 300 km uit en had nog 11% over. Maar toen was ik bij de Fastned en kon ik maar beter gaan laden. Dat ging overigens razendsnel bij de 350KW paal. met bijna 145KW begon het laden en na 10 minuten zat er voor mij voldoende in om thuis te halen.

Later meer ervaringen met mijn Ford MME

10000 km verder

  • 10.670 km

Eerste 10.000 km (bijna 3 maanden)

Inmiddels zijn we 10.000 kilometer verder. Hoe stoer de auto er ook uitziet, zeker met de striping die erop gezet is, zijn er ook wel punten van kritiek. Maar wel rijd ik elke dag met een smile op mijn gezicht.

Software
De software van de auto blijft wel een bijzonder fenomeen, het lijkt wel een magische auto. De ene keer staan de metertjes op mijlen, de andere keer in kilometers. De audio reset zichzelf constant naar de fabrieksinstellingen, de schermen lopen soms vast en mijn android auto hapert soms.

Het systeem zelf werkt, als deze niet hapert, eigenlijk heel prettig en intuïtief. Wel is het soms onhandig om de stoelverwarming via het touchscreen aan te zetten, tijdens het rijden zit je soms gewoon even mis. Dan zet je spontaan de de airco op max ipv de stuurverwarming. Wel is er een fysieke knop voor het geluid, alhoewel die op het stuur ook prima hoger en lager te zetten is.

Soms blijft de auto ook op slot als je er met de sleutel voor staat. Dan werkt de handsfree entry niet heel goed. dat blijft wel irriteren.

Rijden
Het rijden blijft een bijzondere gewaarwording. De auto ligt best strak op de weg voor zo'n zware auto, maar met 120 op de snelweg moet je niet te gekke bewegingen maken. Ook de vering staat zo strak afgesteld, dat een drempel nemen toch met horten en stoten gaat. Een keertje met wat wielen los is me al per ongeluk gebeurd. Voor een keer best grappig, maar echt comfortabel is het niet. De auto is in zijn geheel niet super comfortabel. De volvo xc90 van mijn vader glijdt toch een stuk soepeler over het wegdek. Daarentegen heb ik wel het gevoel dat ik een stuk harder door de bochten kan vliegen.

Verlichting
De automatische grootlicht assistent werkt top, maar de led verlichting standaard is goed maar niet top. De XC90 (weliswaar met matrix led) is een stuk helderder. Maar goed de auto is ook de helft zo duur maar wel 4 jaar nieuwer. De achterlampen blijven wel ontzettend gaaf, incl. de dynamische richtingaanwijzers.

Vraag je mij of dat ik nu de auto weer uit zou kiezen.... Mijn antwoord is volmondig JA! Het is een fantastische wagen met wat kinderziektes. Je moet even wennen aan de vering, maar als je daar doorheen kijkt... een smile bij elke rit!

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens