Ford Mustang Mach-E 75kWh RWD (2021) #5
autoreview

Signalement
Uitvoering | Mustang Mach-E 75kWh RWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 12.800 km |
Fijne auto met flink wat kinderziekten
- 12.800 km
Midden 2020 kon ik een nieuwe lease-auto uitzoeken. Al een flinke tijd wilde ik elektrisch gaan rijden. Vooral omdat wat ritjes met de Tesla Model 3 en BMW i3 bij vrienden me erg goed bevielen. Uiteraard speelt ook geld een rol en was het de verwachting dat ik nog flink kon profiteren van de gunstige bijtelling. Ik had nog nooit gereden in de auto en mijn keuze vooral laten leiden door reviews uit de VS. Vaak kwam de Mach-E beter uit de bus als de Model 3 (lees model Y maar kleiner.)
Verder had ik gewoon niet gek veel keus. De ID4 werd niet zo goed beoordeeld, de AIways U5 is weliswaar groot en voordelig, maar zeer onbekende reputatie en wat als hij stil komt te staan? Kan ik er dan mee naar een vlakbij gelegen garage? Denk het niet.
Omdat de Model Y nog later zou komen, ben ik gegaan voor de Mach-E.
Thuis kan ik goed opladen en heb ik een 3-fase paal geinstalleerd op de oprijlaan dus dat is fijn.
Levering
Helaas gooide Corona roet in het eten en kon de auto niet worden uitgeleverd in 2020. In tegenstelling tot de belofte. Flink balen. Maar goed, Ford NL beloofde 3.000 euro compensatie dus dat was wel fijn. Weegt niet op tegen de totale meerkosten die ik qua hogere bijtelling moet gaan betalen, maar goed. Uiteindelijk is de auto in juli 2021 geleverd.
Eerste indruk
De auto ophalen. Mooie eerste indruk. Strakke lijnen en groter dan ik had verwacht. Gek alleen dat de aansluiting tussen dakraam en achterklep zo'n groot gat laat zien. Dat was de dealer met me eens. Het lijkt alsof de achterklep naderhand iets naar beneden versteld is ivm lekkake ofzo. Ik zie dit ook bij andere Mach-E's dus zal een ontwerpfout zijn.
Maar goed. Lekker rijden. Hij trekt flink op en dat merk je. Ik heb gekozen voor een standaard range achterwielaangedreven model. Die heeft iets van 265 PK en 400nm koppel. Voldoende om leuk weg te scheuren bij het stoplicht maar als je dat 10x hebt gedaan ben je dat ook weer zat.
Voor de rest is het menu op het scherm prima. Erg intuitief.
Achterin zitten mijn kinderen ruim. Ze zijn rond 10 jaar oud en passen ruim op de achterbank. Hetzelfde geldt voor volwassenen. Prima de ruimte.
Voorin zit ik ook ruim. Ben 1.98 maar heb voldoende hoofdruimte en ook goed zicht op de weg. Door de ruime kabine heb ik tevens veel beenruimte voorin. Achter het gaspedaal zit nog veel ruimte waardoor ik tijdens lange ritten uitstekend mijn benen kan strekken.
Verder is de afwerking van binnen echt uitstekend. Ik heb zo'n Tech Pack plus met glazen dak en dat is erg fraai. Geeft veel gevoel van ruimte. Stoelen zijn fijn en verder is interieur erg overzichtelijk en voor Ford begrippen, minimalistisch.
Na pakweg 2.000 km
Ok - nog steeds een erg plezierige auto. Paar minpunten zijn wel te ontdekken.
De ophanging vind ik stevig. Op oneffen wegen bommelt hij nogal. Drempels voel je goed. Ook maakt de auto boven de 110 k/m uur flink wat windgeruis en road noise. Vooral dat laatste vind ik nogal storend.
Verder komen de eerste recalls om mijn oren gevlogen. Zo moest er een software update voor de interne oplader worden uitgevoerd. Bij 3-fase ging het koelsysteem van de lader loeien als een malle en dat moest met de update verholpen worden.
Op vakantie
In augustus 2021 zijn we met de Mach-E naar Zuid Frankrijk gegaan. Ging uitstekend! Viel me echt 100% mee. Er zijn voldoende snelladers langs de snelwegen en per saldo denk ik dat ik over de hele vakantie niet langer dan 2 uur extra heb stilgestaan om te laden. Verwaarloosbaar dus. Wel even opletten dat in een enkel geval de snelladers langs de snelwegen niet werken. Dat had ik een keer rond Metz. Uiteindelijk met nog 5 km op de teller een andere snellader gevonden ten westen van de stad. Dat was wel even zweten. Maar voor de rest van de trip is het een heerlijke reisauto. Vooral de lane departure in combinatie met cruise control en distance control is heerlijk. De auto rijdt dan grotendeels vanzelf en je komt echt veel ontspannender aan op de plaats van bestemming.
Wat dat betreft is dit 100% meegevallen en moet ik erg lachen om mensen die het daar nog over gaan hebben. Zo van "ben je niet bang dat je stil komt te vallen?
"Dan maak ik altijd de grap terug: "Ben je dan ook bang dat je met lege tank komt te staan?" Kortom, erg fijne vakantie auto - maar heb dan ook geen ervaring in landen als Zuid-Italie of Spanje. Frankrijk was in ieder geval prima.
Na pakweg 7.000 km
De auto is nog steeds erg fijn maar zitten nog flink wat kinderziektes in.
Zo werkt Paak (telefoon als sleutel) totaal niet. Is een grote grap. Ook is de Ford app voor de auto onstabiel en niet logisch ingedeeld.
Verder moet de auto voor een derde recall terug naar de garage. Ditmaal omdat het dak waarschijnlijk opnieuw gesealed moet worden. Ook schijnen mijn remschijven voor niet meer recht te zijn. Tijdens hard remmen trilt de auto iets. Voelt onstabiel aan. De dealer zei dat dat komt omdat de remschijven waarschijnlijk heet waren en dat ik toen door een plas ben gereden. Zal vast zo zijn maar heb ik nog nooit meegemaakt met de 9 auto's die ik hiervoor heb gereden. Kortom, of ik heb dikke pech of Ford heeft te zwakke remschijven geinstalleerd op een te zware auto.
Na 10.000 km
Nog steeds fijne auto. Ben blij met mijn keuze, ook al ben ik een paar keer bij dealer langs geweest voor recalls en kleine issues. En de dealer ervaring is gewoonweg knudde. Je wordt nog steeds behandeld als een klein kind en ze doen alsof je blij mag zijn dat ze je helpen. Communicatie tussen dealer en Ford NL bestaat niet en bij recalls geven ze elkaar de schuld van gebrekkige communicatie. Wat dat betreft mag dat hele dealermodel van mij op de schop. Het is schandalig dat je als 'koper' van een duur product als een auto zo slecht behandeld wordt. Dat de auto zo vaak terug moet voor aanpassingen is een ding, maar de service ervaring is gewoonweg ondermaats. Maar goed. Dit is een auto-review en ik moet stoppen met mijn gezeur.
Conclusie
Ondanks de slechte ervaring met de dealer en Ford NL, zou ik de keuze voor de Mach-E als volgt willen samenvatten:
PLUS
- Fijne rij-auto. Veel vermogen. Rijd soepel en krachtig
- Compleet. Volledige uitrusting, goed afgewerkt
- Groter dan verwacht met veel binnenruimte
- Geschikt voor bovengemiddeld gezin
- Zeer geschikt voor vakantie in buitenland
- Ziet er goed uit (jaja, kwestie van smaak)
MIN
- Veel recalls en kinderziekten
- Veel windgeruis en road noise boven 100 km/u
- Paak werkt niet en Ford app ondermaats
- Aansluiting dak-achterklep niet optimaal
- Zeer slechte dealer-ervaring
Zou ik hem aanbevelen aan anderen? Denk het wel maar er zijn inmiddels een paar stevige alternatieven op de markt. Lekker proberen zou ik zeggen en dan je keuze maken.
Zou ik overstappen op elektrsch aanbevelen? 100%. Zie totaal het nut niet meer van benzine of diesel auto's. Behalve dan nog aan de onderkant van de markt. Je rijdt relatief stil, voordelig, en bovenal zonder uitlaatgassen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Mustang Mach-E
Had je deze auto's al gezien?

Ford Mustang Mach-E 98kWh GT | €550 netto bijtelling | Suede/Half Leder | Elektr. stoel incl memory | 20 inch | 12% bijtelling |
- 2021
- 48.600 km

Ford Mustang Mach-E RWD 75 kWh | BTW auto | Panoramadak | Leder
- 2021
- 84.245 km

Ford Mustang Mach-E Extended First Edition AWD 98 kWh / Glascoating / Panoramadak / Camera / Leder / 19'' / B&O / Keyless / DAB / Dodehoek / ACC / Navigatie / Sfeerverlichting / Stoelverwarming
- 2021
- 80.242 km