Ford Mustang Mach-E 75kWh RWD (2021) #2

autoreview

Ford Mustang Mach-E 75kWh RWD (2021)

Signalement

UitvoeringMustang Mach-E 75kWh RWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf9.000 km
KM-stand laatst12.000 km
Lezerswaardering: 60%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Stuiterend over de klinkers

  • 10.000 km

Vanwege een nieuwe werkgever kon ik een lease-auto uitzoeken. Het is uiteindelijk de Kia EV-6 geworden, maar die is nog niet leverbaar, dus vandaar dat ik deze auto als voorloopauto heb gekregen. Ik had geen verwachtingen van de auto, maar hij bevalt me maar matig. Ik rijd prive een zeer uitgebreide Volvo XC90 van de huidige generatie en dat is mogelijk mede de oorzaak dat de auto me wat tegenvalt.

Afwerking
Ik ben geen fan van clean design, maar dat is smaak, de auto is verder goed afgewerkt van binnen (naar Amerikaanse maatstaven). Echter kom ik dingen tegen die nu al niet goed werken zoals de hendel om de stoel omhoog te doen. Tevens moet ik soms 3 x op het klepje van de laadaansluiting drukken voordat hij open gaat, klepje is slap en buigt mee.

Gebruiksgemak
Een minpuntje is dat je op een knopje moet drukken om de deur open te doen. Daardoor moet je 2 bewegingen maken, wat bij alle andere auto's met keyless go maar 1 beweging is, dat is geen vooruitgang. Misschien werkt het beter als je de app op je telefoon gebruikt, maar op de 1 of andere manier krijgt de auto geen signaal om mijn telefoon te koppelen. Diverse zaken geprobeerd en maar weer opgegeven. Zeer teleurstellend maar ik heb geen zin om naar de dealer te rijden, dan maar weer ouderwets de sleutels in de zak. Kofferbak open maken doe je via een klein drukpunt wat je op de tast moet voelen, wat is er mis met een brede greep? Tevens als je deur open doet en hij valt bijna terug dicht, krijg je hem bijna niet open. Het duwertje dat hem open moeten duwen werkt dan niet, maar je kunt ook je vingers er niet goed tussen krijgen...

Infotainment
Scherm is lekker groot, werkt snel en goed. Ik vind de menustructuur overzichtelijk en handig in gebruik. Koppeling met telefoon ging soepel. Geluidssysteem wat er in zit is matig, maar dat kun je vast upgraden met opties.

Rijden
Vanaf het moment dat ik met deze auto wegreed voelde ik al dat hij veel te hard geveerd was. Als ik de straat uitrijd moet ik eerst een grote drempel over en daarna een oude klinkerweg afrijden. Wat een drama, de auto stuitert alle kanten op, ik begon mijn rug al te voelen van de klappen van de kuilen. Op glad asfalt en op de snelweg kun je daarentegen wel redelijk hard door de bochten, maar de prijs die je daarvoor betaalt is hier duidelijk te hoog. Je moet zonder luchtvering zware elektrische auto's niet sportief willen maken. Ik miste meteen mijn XC90 die perfect alles glad strijkt en toch nog redelijk de bocht om kan.
Het accelereren gaat lekker, zoals verwacht bij een elektrische auto en ook het one-pedal driving werkt prima. Tevens werkt het semi-autonoom rijden goed bij deze auto. Cruise-control met 1 hand losjes op het stuur en de auto doet de rest, zonder drama. De graphics op het dashboard geven ook goed aan waar de auto mee bezig is.

Verbruik en laden
Bij 100 op de snelweg zit ik op 18 kwh/100km. Laden doe ik standaard op het werk, heb nog geen snellader nodig gehad. Ik gebruik nog de XC90 voor lange ritten, goed comfort en geen range-axiety.

Ik zou persoonlijk deze auto niet aanraden, of je moet niets om comfort geven.


Een paar duizend verder

  • 12.000 km

De Kia ev6 is gearriveerd, dus de auto gaat weg. Een paar duizend km verder, maar ook weer wat frustraties verder.

Looks
Ik had nog niets gezegd over het design, maar krijg veel complimenten van mensen om me heen. Persoonlijk vind ik de voorkant wel ok, de achterkant minder, maar uiteindelijk vind ik dat het design vooral een gemiste kans is. Als je toch de naam gaat gebruiken, had het design veel mooiere verwijzingen kunnen hebben naar de oude mustangs, die veel meer karakter hadden.

Gebruiksmak
Helaas blijven de ergernissen zich hier opstapelen. De deuren gaan regelmatig niet open als ik aan kom lopen. Ik moet soms wel 3 x op het knopje drukken voordat de auto de sleutel ziet/herkend. Ondertussen is het me wel gelukt de ford app te koppelen. Het blijkt als de app zegt "ga nu naar je auto om de app te koppelen", dat ze eigenlijk bedoelen "binnen enkele dagen zal het mogelijk zijn de app te koppelen", bij mij na 2,5 dag. De app is onnodig uitgebreid gemaakt, wat het alleen maar complex maakt. De basisfuncties zoals zien hoever hij geladen is, werken prima. Open en dicht doen via de app is niet handig, aangezien de app heel traag opstart en er ook nog eens vertraging is als je op de knop drukt.

Rijden
Ik heb de auto ondertussen flink aan de tand gevoeld. Het rijden in deze auto is dan ook het grote pluspunt. Hij kan hard door te bochten, stuurt met gevoel en goede feedback, zoals ik gewend ben van Ford. De achterkant kun je vrij makkelijk uit laten breken en onder controle houden als de weg wat natter is. Maar ik heb de grenzen niet op durven zoeken, je voelt dat de auto heel zwaar is en dat wanneer je de grens overschrijdt er waarschijnlijk geen houden meer aan is.
Windgeruis boven 110 km/uur is flink aanwezig. Ik heb ook een Lexus gereden, waar je motor op de snelweg ook niet hoorde, maar die was veel stiller tot 130 km/u.
Ondertussen zet ik voortaan standaard de optie dat hij tussen de lijnen blijft uit. Moet je helaas elke keer uitzetten na instappen. Bij 60 km wegen wil hij in het midden van de weg rijden, als er een tegenligger aankomt moet je al wringend aan het stuur de tegenligger ontwijken. Ook als je scherpe bochten hebt op de snelweg houdt hij hem niet tussen de lijnen. Als het stevig regent zijn de sensoren schijnbaar niet goed genoeg, want hij houdt hij er volledig mee op. Ik gebruik het alleen nog als ik rustig rechtdoor aan het cruisen ben op de snelweg.
Het oncomfortabele went niet. Ik zou er de auto nog steeds om laten staan, ook al rijdt hij nog zo lekker op glad asfalt.

Verbruik
Ik heb geprobeerd het nieuwe elektrische rijden toe te passen. Dat betekent alleen stoel, stuur en voorruitverwarming aan en de rest van de klimaatregeling uit. Bij temperaturen rond het vriespunt haal ik toch nog 18 kwh bij woon-werk van 31 km, 80 % snelweg, dat is niet slecht. Echt comfortabel is anders, je voelt toch de kou op je huid en je voeten etc worden niet zo snel warm. Tevens is de voorruitverwarming ongeschikt om condens aan de binnenkant van de auto snel weg te halen, dus moet je alsnog de blower en airco flink aanzetten als je in de auto stapt. De lijntjes van de voorruitverwarming zijn ook vervelend omdat 's avonds het licht van de ander auto's schittert in de lijntjes. Mijn verbruik over afgelopen maanden totaal is 18 kWh/100. Dit zijn boardcomputergetallen, maar zeker niet slecht te noemen als ik de reviews van andere elektrische auto's lees.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Ford Mustang Mach-E

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.