Ford Mondeo Wagon 2.0 TDdi 115pk Ghia (2001)

autoreview

Ford Mondeo Wagon 2.0 TDdi 115pk Ghia (2001)

Signalement

UitvoeringMondeo Wagon 2.0 TDdi 115pk Ghia
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf152.000 km
KM-stand laatst349.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 302.000 km

Na jaren met benzinemotoren te hebben gereden in Volkswagens en een Renault werd ik na een verhuizing genoodzaakt diesel te gaan rijden.

Mijn keus werd bepaald door de volgende factoren; ik wilde voldoende ruimte hebben (ik ben 2 meter lang), behoorlijk wat bagage mee kunnen nemen, wat aangename luxe om me heen hebben en betaalbaar zijn.
Daarbij wilde ik een diesel hebben die redelijk met brandstof omgaat maar met voldoende vermogen en koppel en bewezen betrouwbaarheid heeft.

Mijn keus viel uiteindelijk op de Mondeo tddi 115 pk omdat deze auto als occassion een wel heel goede prijs/kwaliteit/prestatie/luxe verhouding heeft. Hoewel deze geen commonrail inspuiting heeft beschikt ie wel over lekker veel koppel en voldoende vermogen om de 1450 kg van zijn plaats te krijgen, sterker, de Mondeo
voelt nog redelijk vlot met “maar” 115pk. Ook het feit dat de motor is voorzien van een distributieketting i.p.v. een riem zie ik als een pré. De TDDi is minder storing gevoelig dan de 115/130 pk tdci motor.

Via internet ben ik de zoektocht naar de ideale Mondeo gestart en kwam uiteindelijk bij AutoXL te Leiden waar een donkerrood metallic Mondeo Wagon in Ghia trim werd aangeboden compleet met lederen bekleding en xenon verlichting van oktober 2001 voor een heel acceptabele prijs.

De Mondeo blinkt uit met zijn ruimte aanbod, 4 volwassenen kunnen prima zitten. Een grote kofferruimte die bovendien mooi is afgewerkt met sjor-ogen en bagagenet. Alles voelt degelijk aan maar op sommige onderdelen heeft ie een misser zoals de topcoating op de portiergrepen aan de binnenkant die los laat.

De auto had 152.000 km gelopen en daar was weinig van te merken. Geen piepjes, kraakjes of rammeltjes in het interieur. Wat vaak wordt gezegd over de tddi klopt; het is absoluut niet de stilste diesel vooral bij koude motor en stationair toerental. Eenmaal op snelheid is hier echter niks meer van te merken en komen alleen windgeruis en afrolgeluiden wat duidelijker naar voren.

In Ghia uitvoering is de auto mooi compleet en luxe zaken als electrische stoelverstelling, climate control, voorruitverwarming, automatisch dimmende binnenspiegel en lichtmetaal zijn standaard aanwezig. Op Marktplaats heb ik zelf nog wat Ford accessoires voor een prikkie op de kop kunnen tikken zoals o.a. navigatie.

De Climate Control is niet het sterkste punt. Deze staat in automatische stand maar een beetje te wapperen en is tamelijk lomp als het om koelen of verwarmen gaat bovendien blijven de achterste zijramen onder winterse omstandigheden vrij lang beslagen. Het met de hand afregelen van de luchtstroom gaat daarom gek genoeg beter.

Het brandstofverbruik is redelijk voor zo’n zware auto. Ik haal gemiddeld 1 : 16 met vooral snelweg kilometers. Het brandstofverbruik neemt boven de 120 km/u wel fors toe. Verder is de auto probleemloos. Er zit nog de eerste uitlaat onder en de koppeling is ook nog helemaal fris.

Kortom een uitermate plezierige auto met een prima Value for Money. Kijk wel goed rond naar een exemplaar met wat leuke opties, Business Editions zijn kaal maar Collection, Ghia of Navigator uitvoeringen zijn zeer interessant!

Update 24-05-2006
-------------------------

Deze week heb ik 50.000 km vol gemaakt en heeft de Mondeo er 203.000 km op zitten. Nog steeds erg tevreden over de Mondeo. De stoelen zitten nog perfect (met leer bekleed) en geven lekker veel steun. Bij de laatste beurt zijn de remschijven en remblokken vervangen en heb ik mijn 18’ velgen met 225/40/18 banden
gemonteerd. Het brandstof verbruik is hierna wel toegenomen ( zo rond de 1:15) maar wie mooi wil zijn moet pijn lijden. Ook heeft er een lampje achter een display van de boordcomputer het begeven maar dat is een kleinigheid. De Mondeo trekt er nog steeds lekker aan, op de Autobahn even de 200 km/u aangetipt, gaat prima. Als ik dan toch nog iets moet zeggen om te zeiken is het het gebrek aan trekkracht onderin. Pas vanaf
1800 toeren begint ie lekker te trekken daardoor ben je genoodzaakt om vrij snel terug te schakelen om in z’n optimale toerengebied te blijven (tussen de 2000 en 3500 toeren) anders valt ie toch wel dood. De bandbreedte van trekkracht had van mij wel wat brder gemogen. Maar goed, er valt verder prima mee te leven. Op naar de 250.000 km!!!

reactie op vraag storingsgevoeligheid.

De 130 pk TDCi motor die Ford tot modeljaar 2003 op de markt bracht is erg gevoelig voor storingen in het inspuitsysteem. Injectors moeten regelmatig opnieuw worden ingelezen of vervangen. Na 2003 is dit probleem grotendeels door Ford verholpen. Dit zijn bevindingen van veel Mondeo rijders en op veel sites na te lezen. Omdat mijn portemonee het niet toeliet een Mondeo van een recenter bouwjaar aan te schaffen koos ik voor de beproefde betrouwbaarheid van de TDDi (gebouwd tussen okt. 2000 en 20030) i.p.v. een eerste generatie TDCi ondanks het feit dat de TDCi veel stiller en krachtiger is. De term storinggevoelig is natuurlijk altijd relatief, je kan mazzel hebben of alleen maar problemen. Dit bepaald natuurlijk voor een groot gedeelte je mening over een auto.

Update 30-10-2006
De auto is vorige week weer voor de APK gegaan met een servicebeurt. De achterste remschijven en blokken zijn vervangen evenals de remvloeistof. Ook heb ik de lampjes van de dashboard verlichting (laten) vervangen, een setje verse ruitenwissers en zijn de schakelgangen gesmeerd. Ik heb deze beurt tot grote tevredenheid bij een sub-dealer gedaan; nette prijzen en prima service! (bedankt Ford Noort en Zn. te Rijnsburg!) Verder rijdt de Ford nog steeds probleemloos en ben ik nu zelf ruim 70.000 km met de auto onderweg geweest. Ook de kilometerprijs is mij erg meegevallen. Die ligt op 14 ct per kilometer dat is inclusief brandstof, onderhoud en wegenbelasting. De afschrijving weet ik nog niet dus die laat ik nu buiten beschouwing. De achterste demper heb ik wel preventief laten vastlassen want die is nu bijna door maar heeft er wel 225.000 kilometer onder gezeten. Op naar de kwart miljoen km!

Update 08-10-2007
Weer een jaar verder. Inmiddels zelf een dikke ton mee gereden. Nog steeds een lekkere auto. Trekt goed, ’s ochtends na stilstand wel een rookpluimpje bij het starten. De injectors zullen een beetje na druppelen een revisie zit er aan te komen.
In februari 1 x pech gehad, dynamo was kapot. Ik kon nog wel de garage halen alwaar een nieuw exemplaar werd gemonteerd. In juli van dit jaar liep ik tegen een bekend Mondeo euvel aan; een gebroken voorveer. Verder geen mankementen of problemen.
Ik hoop de 3 ton vol te maken en dan naar een verser exemplaar te kijken.

Update 26-08-2008
Inmiddels ben ik over de 300k heen! Het blijft een lekkere auto. Verbruik blijft stabiel rond de 1 : 16 met een heel rustige rijstijl (na diverse prenten ga je toch rustiger rijden) heb ik een poosje 1 : 17,5 gehaald, maar dat moet je wel willen. M\'n einddemper zit nog steeds vast na een dik jaar. Vorig jaar bleek die bijna te zijn doorgeroest, maar na een paar laspunten erop te hebben gezet blijft ie nog prima hangen. Bij 292.000 km begaf opnieuw m\'n dynamo. Stomme pech denk ik, normaal doe je langer met een vers exemplaar. Ik kreeg uit coulance van de garage een gratis inbouw, toch netjes! Olieverbruik is ook minimaal. Wel ga ik binnenkort m\'n achterbanden vervangen want die gonzen behoorlijk door het cuppen. Verder rijdt de Mondeo nog perfect.

PROBLEMEN

  • 302.000 km

Defect dashboard lampje. Onregelmatige stationair loop na start bij koud weer, de injectors zullen een keer moeten worden gereviseerd of vervangen. Opnieuw uitlijnen na het pakken van een verkeersheuveltje (eigen schuld).

Buiten normaal onderhoud geen verdere problemen.

Kapotte Dynamo bij 235.000 km

Kapotte voorveer bij 257.000 km

Kapotte (gereviseerde) Dynamo bij 292.000 km

Still going strong

eerste keer vage storing

  • 326.000 km

Vorige week stil komen te staan aan de A1. Altijd vervelend als je naar huis wilt. Het controlelampje van de inspuiting (gloeispiraal) ging branden onder het rijden en motor sloeg af. Kon wel opnieuw starten maar bij gas geven sloeg die opnieuw af. ANWB kon weinig doen en auto werd afgevoerd. Ik had toevallig een afspraak gemaakt bij mijn garage in Borculo om een kapotte krukaspoulie(demper) te laten vervangen. Storing bleek te worden veroorzaakt door een slechte massadraad vanaf de accupool. Nieuwe accupoolklem gemonteerd en de Mondeo dieselt weer lekker door.

Afscheid van de Mondeo

  • 349.500 km

Het is alweer een jaar geleden dat ik met pijn in mijn hart afstand heb gedaan van mijn Bordeaux rode Mondeo Wagon. Toch vond ik het de moeite waard om mijn laatste belevenissen neer te pennen en het hoofdstuk af te sluiten. Bij 326.000 schreef ik dat er vage storingen onstonden. Helaas bleven ze terug komen. Tot twee keer toe kreeg ik een motorstoring. Er werd een nokkenassensor vervangen maar dit bleek geen afdoende maatregel. En als de betrouwbaarheid eenmaal in het geding is rij je niet meer lekker. Mijn vrouw vond het tijd dat de Mondie er uit ging. Bovendien zaten er nog een paar reparaties aan te komen. Schokdempers achter waren niet meer helemaal fris. Uitlijning moest weer gebeuren en nog wat zaken. Kortom de kosten liepen op. En wanneer doe je de auto dan weg, als je zoveel prettige kilomters hebt gemaakt? Ik vond het niet makkelijk maar de vervelende electronische storingen op het eind gaven de doorslag. Ik heb de auto op een site voor opkopers geplaatst en binnen 5 minuten head ik een bod waarmee ik accoord ging. Voor vijfentwintighonderd euries ging m'n Wagon weg....Waarschijnlijk zal die nu ergens in Roemenië of Bulgarije rijden (met een aangepaste kilometerstand denk ik). Ik had graag de 350.000 precies volgemaakt maar dat lukte net niet. Resumé: Ford heeft een prima auto neer gezet met de Mondeo mk3. Erg onderschat. Fijne rijders auto met veel 'value for money' De auto was bij 350.000 nog niet echt "op" maar ging toch een beetje een bodemloze put worden qua financiën. Toch blijft een sterk positief gevoel hangen over deze auto, het was mijn fijnste tot nu toe. Wat er nu gaat komen weet ik nog niet, reis nu met de trein voor woon/werk verkeer, ook best lekker....

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens