Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 150pk Trend (2015)

autoreview

Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 150pk Trend (2015)

Signalement

UitvoeringMondeo Wagon 2.0 TDCi 150pk Trend
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf121.198 km
KM-stand laatst134.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerst rij-ervaringen

  • 123.000 km

Nieuwe baan, andere (niet nieuwe) lease auto. Dat is natuurlijk logisch maar houdt ook in dat het niet noodzakelijkerwijs de auto is die je zelf ook gekozen zou hebben.
In dit geval is het een Ford Mondeo station diesel geworden met 2 liter dieselmotor. Op zich een prima auto maar heeft slechts 5 plekken dus voor mij sowieso te klein. Daarbij komt dat het geen automaat is en dat vind ik echt een gemis. Wel een schakelindicator die constant aangeeft in welke versnelling je dan zou moeten rijden; betweter!

Misschien is het de leeftijd maar ik vind de instap laag en, ook door de vrij vlakke A-stijl, niet erg makkelijk. Als je eenmaal zit is het verder goed, de stoel zit goed, comfortabel en is ook voldoende (handmatig) verstelbaar. Het stuur is wat druk en met name de cruise control is niet helemaal top, vooral omdat je die niet altijd op "aan' kunt zetten en omdat naar de bediening op de verkeerde plek op het stuur zit. Als je je handen op 10 voor 2 plaatst kun je er namelijk niet bij. Een apart hendeltje (aan de linkerkant van het stuur) was beter geweest of de bediening had op de plaatst moeten zitten waar nu de "menu' bediening zit.

Het multimedia systeem voldoet, wel jammer dat je niet standaard een bron in kunt stellen (in elk geval heb ik nog niet ontdekt hoe). De kwaliteit van het geluid is niet fantastisch maar ook niet slecht en ik heb begrepen dat je aan de telefoon ook goed te verstaan bent. Wat is mis is een 2e SD slot voor muziek hoewel je tegenwoordig natuurlijk ook veel muziek op je telefoon hebt staan. Opladen van de telefoon gaat prima via een van de USB slots met een handige uitsparing in de middensteun zodat het kabeltje niet klem komt te zitten. De kaart van de routeplanner is uiteraard verouderd en, zoals in de meeste auto's, is de informatie van mindere kwaliteit dan Google Maps. Er zit geen Apple Carplay op, dat is jammer en een punt van verbetering.

Een Ford voor elk transport zegt mijn oom altijd en de binnenruimte is prima in orde, wel lijkt de ruimte in de kofferbak wat aan de lage kant. Ik rij de auto niet prive dus zal dat ook niet veel nodig hebben maar als je er eentje aanschaft wel een punt om rekening mee te houden.

Hoe rijdt de auto dan? Ik moet zeggen, gewoon prima, is als de motor warm is stil genoeg (80Db bij 130 gemeten) en weinig windgeruis. Meeste ritten zijn snelweg en de auto loopt goed en strak door bochten, dik in orde. Het schakelen (fijn, 6 versnellingen....) gaat voldoende soepel en wat handig is (dank aan Ad Lagarde voor de tip), is dat er automatisch wat gas wordt gegeven bij het laten opkomen van de koppeling (vanuit de 1e versnelling in elk geval) en in de file is dat prettig. De motor is laag in de toeren wat brommerig, volgens mij een bekend iets bij alle moderne turbo motoren (tenminste, dat is mijn ervaring). Over het verbruik is nog niet heel veel te zeggen, pas 1 keer getankt en toen kwam ik op 1:18, voorwaar niet slecht.

Ik heb ook een paar keer het automatisch inparkeren geprobeerd en bij file parkeren krijg ik telkens een storing maar bij 'dwars' parkeren gaat het goed. Meer een leuk accessoire dan iets dat ik regelmatig zal gebruiken.

Als ik er een halfjaar op heb zitten, meld ik me weer.

Bijna een half jaar in bezit

  • 134.000 km

Ik heb de auto nu bijna een halfjaar in gebruik, eerste servicebeurt is net achter de rug zonder bijzondere punten. Wel een puntje van aandacht voor de leasemaatschappij; bij het maken van de afspraak voor onderhoud (bij een Athlon service center) duidelijk aangegeven dat er een bescherming voor de dorpel ontbrak en bij ophalen van de auto dan de melding krijgen dat dit nog apart moet worden gemeld en een nieuwe afspraak moet volgen. Nogal knullig en daar ga ik ook niet apart voor langs.

In de afgelopen periode zijn er geen bijzonderheden geweest, de auto rijdt nog steeds prima, geeft geen foutmeldingen. Enige kritiekpunt is dat de auto nog wel eens af wil slaan bij het schakelen naar de 2e versnelling als de motor nog koud is. Wellicht na de service beurt verholpen.

Ook de winterbanden laten monteren, was een half uurtje werk. Kan niet zeggen dat ik een groot verschil merk maar goed, er is ook nog geen sneeuw gevallen.

Dan het verbruik, dat schommelt vrij strak rond de 1:18 (volgens fabrieksopgaaf zou 1:24,4 mogelijk moeten zijn maar dat zie ik echt niet gebeuren. Ik rij vrij kalm, van/naar werk altijd rond de 105 km/uur en op de cruisecontrol. Vrijwel altijd alleen dus dat wordt echt niet zuiniger. Op zich een prima score denk ik.

Tja, weinig te melden dus en dat is wel kenmerkend voor de auto; onopvallende auto die onopvallend z’n werk goed doet.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.