Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 150pk Titanium (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mondeo Wagon 2.0 TDCi 150pk Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 19.650 km |
KM-stand laatst | 59.000 km |
De eerste ervaringen
- 29.000 km
Ik rijd deze Mondeo als auto van de zaak. Het is een voormalig poolauto en daarmee heb ik hem dus niet nieuw kunnen uitkiezen.
In de basis ervaar ik deze Mondeo als een prettige reiswagen. De stoelen zijn prima en deze wagen is voorzien van het zgn Comfort Seat 1 pack wat inhoudt dat de bestuurdersstoel electrisch verstelbaar is. De zit is goed maar op lange afstanden lijkt de zitting wat kort en mis ik af en toe wat steun, bovenaan in de rugleuning (zijdelings). Maar goed, dit is uiteraard een persoonlijke ervaring.
Verder is de auto voorzien van het Sync 2 systeem van Ford. Een prima systeem maar het heeft zo zijn eigenwijsheden. Zo zijn de geboden "alternatieven" bij een route niet altijd even logisch en mist het systeem ondersteuning voor Apple Carplay / Android Auto. De DAB ontvanger is er wel 1 van het zeer goede soort.
De wagen is ook uitgerust met een electrische achterklep. Dit is een pure luxe maar in de praktijk erg fijn.
De 2.0 TDCI met 150 pk is ruim voldoende voor deze wagen. De auto voelt, met name op snelheid, vlot. De automatische versnellingsbak met dubbele koppeling doet zijn werk vlot en bijna onmerkbaar (D), danwel sportief (S).
De auto is echter niet helemaal probleemvrij. Zo zijn er na slechts 29.000 km al de nodige rammels in het interieur en heeft de boordcomputer erg veel moeite met het rijden op winterbanden. Regelmatig gaat het rechter voorwiel zingen (nee, geen cuppende band) en trekt de auto naar rechts. De Ford dealer heeft hiertoe tot 2x toe de stuurcomputer gereset en ingeleerd maar het probleem blijft bestaan op winterbanden. Op zomerbanden rijdt de auto prima. Waarschijnlijk zit er dus een productiefout in 1 van de banden maar dit is iets dat tegen de winter, na de volgende wissel zich zal moeten uitwijzen.
De eerste beurt
- 34.500 km
Inmiddels is de eerste onderhoudsbeurt uitgevoerd waarbij ook de winterbandenwissel is uitgevoerd. Verder heeft de dealer de rammels uit de auto kunnen halen. Afgelopen jaar heeft de auto zich bewezen als een comfortabele en trouwe reisgezel.
Nog een half jaar te gaan
- 52.000 km
Het is nog een half jaar voordat het leasecontract op de Mondeo afloopt.
Ik kan niet anders zeggen dan dat het een hele fijne en probleemloze auto is. Hij heeft me nooit in de steek gelaten en is het meest in zijn element op de autosnelweg. Binnen de bebouwde kom is de auto wel erg fors. Zo voelt hij ook.
Afscheid
- 59.000 km
Na 59.000 kilometer is het tijd om afscheid te nemen van deze Mondeo. Ook het laatste half jaar is het nog een heel fijne reisauto gebleven. Ford is niet langer een mogelijke keuze als merk om te leasen, daarom als opvolger een VW Passat gekozen met een 1.5TSI in de Elegance Business R uitvoering. Een waardige opvolger voor de Mondeo.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Ford Mondeo Wagon 1.5 Titanium Lease Edition | Apple Carplay | Airconditioning | Stop&GO | Bluetooth | Navigatie | 16'' Lichtmetaal |
- 2018
- 129.015 km

Ford Mondeo Wagon 1.5i 160pk Titanium ECC/cruise/navi/PDC/lm velgen
- 2016
- 97.298 km

Ford Mondeo Wagon 2.0 IVCT HEV Vignale NAP|TREKHAAK|LEDER|DEALER ONDERHOUDEN
- 2019
- 98.916 km