Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 140pk Titanium (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mondeo Wagon 2.0 TDCi 140pk Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 101.412 km |
Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCI (140 pk) Titanium.
- 5.500 km
Gelet op mijn kilometers in relatie tot het leasecontract van mijn Ford Focus kon ik eerder dan gepland gaan kijken voor een nieuwe leaseauto. Gezien de groei van het bedrijf was het mogelijk om te kijken naar een andere klasse auto dan mijn Focus.
De leaseregeling biedt de volgende mogelijkheden:
- Ford Mondeo;
- Peugeot 407;
- Opel Insignia/Vectra.
De Peugeot 407 viel gelijk af. Te weinig praktische ruimte in de SW-variant en het model spreekt me niet aan.
De Opel Insignia, zeker in de Tourer-versie, is een mooie verschijning. Een moderne vormgeving en met toepassing van mooie materialen. Wel iets minder praktisch en minder ruim dan de Mondeo.
De Ford Mondeo Wagon is inmiddels een bekende verschijning op de weg. Het is een nette auto met een zee aan ruimte en de bekende Ford-wegligging.
Uiteindelijk was de keuze zeer snel gemaakt. Dankzij de crisis had Ford Nederland besloten om op de voorraad Mondeo`s een zogenaamde "Limited"-editie los te laten (1e versie). Voor mij als leaserijder betekent dit een prijsverlaging van € 8000,-- en bijbehorende vermindering van de fiscale bijtelling. Mede hierdoor viel de Opel af.
De Ford Mondeo heeft de volgende specificaties:
- 2.0 TDCI (140 pk);
- titanium met businesspack;
- kleur: chill;
- zilveren dakreling;
- geïntegreerde zonneschermen in de achterportieren.
Het rijden tot nu toe bevalt goed. Het navigatiesysteem is nog maar 1 maal heel even uitgevallen. Het verbruik is tot op heden circa 1:15. Daar valt denk ik nog wel een verbetering in aan te brengen.
Wat wel even wennen is, is de omvang van de auto in vergelijking met de Focus. Ik ben dan ook blij dat de auto is uitgerust met parkeersensoren (welke overigens wel irritant piepen, maar je kunt het ook uitzetten). Voor het overige tot op heden niks dan lof. Wel komt er af en toe een geratel vanachter het dashboard vandaan. Dit is iets voor de eerste onderhoudsbeurt.
Ik zal er naar streven om bij de 20.000 km-beurt mijn review te updaten.
1e beurt gehad
- 22.450 km
Inmiddels weer ruim de 20.000 kilometers gepasseerd. De Mondeo bevalt nog steeds goed. Bij de 1e beurt wat kleine klachten doorgegeven, zoals:
- piepend koppelingspedaal;
- krakende luidspreker;
- kraakje achter het dashboard.
Het verbruik blijft hangen op ruim 1:16. Dit moet in mijn optiek iets beter kunnen.
De kleur chill blijft een frisse verschijning tussen al het overige donkere leaseverkeer, maar is wel erg gevoelig voor regen en aanverwante weertypen.
2e beurt gehad
- 44.128 km
Inmiddels ruim 44.000 km verder. Het verbruik is ondanks winterbanden bijna gedaald naar de fabrieksopgave. Is niet slecht gelet op de omvang en het gewicht van de auto. De omvang van de auto is iets waar je degelijk rekening mee moet houden bij inparkeren en parkeergarages.
Tot op heden, behalve regulier onderhoud, geen bijzondere zaken. Ook bij mij zijn er af en toe kleine storingen in het display van het navigatiesysteem, waarvan trouwens een update wel wenselijk zou zijn. Daarnaast wat kleine zaken, zoals het kraken van het koppelingspedaal. Dit is overigens weer verholpen bij de laatste beurt. Voor het overige op naar de 60.000 km-beurt.
3e beurt gehad
- 63.659 km
Inmiddels de 3e beurt gehad. In het algemeen nog bijzonder tevreden over de auto. Alleen wat kleine ergernissen, zoals een krakend koppelingspedaal en (sporadische) kraakjes vanuit het dashboard. En heel af en toe een storinkje in het dvd-systeem.
De auto blijft lekker rijden. Het dieselverbruik stagneert op dit moment op de waarde, zoals deze door de fabriek wordt opgegeven. Voor het overige weinig nieuwe inzichten of schokkende ervaringen.
Ik ben wel op zoek naar een betaalbaar alternatief voor de navigatie-update 2010. Bij de Forddealer is inmiddels een dvd uit 2010 beschikbaar. Echter deze dvd moet € 192,-- (excl. btw) kosten. Wie kent een meer betaalbaar alternatief?
Over de 100.000 km
- 101.412 km
Het is weer een tijdje geleden, maar inmiddels op weg naar de 100.000 km-beurt. Ondertussen zijn er geen gekke dingen gebeurd. Wel is op mijn verzoek het navigatiesysteem geupdated. Het loopt nu in ieder geval minder makkelijk vast.
Op 1 maart aanstaande draag ik de Ford over aan een collega. Ik heb zelf het verzoek gedaan voor een diesel in de 20%-bijtellingscategorie. Dat zal geen nieuwe Mondeo worden, dit ondanks mijn positieve ervaringen met mijn huidige Mondeo. De auto stuurt scherp en heeft me nog niet in de steek gelaten.
Ik heb mijn oog laten vallen op een Peugeot 508 1.6 e-hdi. Deze beschikt over een (half)automatische versnellingsbak (is wel handig in stilstaand Nederland) en is zeker in de speciale lease-uitvoeringen aantrekkelijk gesprijds. Nu maar hopen of de wagenparkbeheerder er ook zo over denkt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.