Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 140pk Titanium (2009)

autoreview

Ford Mondeo
Ford MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord Mondeo WagonFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord Mondeo persintroductieFord Mondeo

Signalement

UitvoeringMondeo Wagon 2.0 TDCi 140pk Titanium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf90 km
KM-stand laatst67.840 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 11.500 km

23 juni 2009 was het zover. Met kids en co richting dealer; we konden eindelijk onze nieuwe Ford Mondeo ophalen bij de dealer.

Onze keuze was gevallen op een Ford Mondeo Titanium 2.0 TDCI 140 pk Limited Edition met volgende opties
- kleur Sea Gray
- dakreling zilver
- 17 inch lichtmetalen velgen
- Business Pack (DVD 7 inch navigatie, blue-tooth, parkeersensoren en voice control)

Tijdens onze zoektocht hadden we ook op het visier een goede gebruikte BMW 5-serie, Audi A6 en de nieuwe Passat. Onze oude was tenslotte goed bevallen.

BMW en Audi vielen uiteindelijk af omdat we voor nieuw gingen en deze dan ruim buiten budget vielen. Bleven over Mondeo en Passat.
Uiteindelijk was het geen moeilijke keuze. Passat viel af op looks; zowel de buitenkant als het interieur konden ons niet bekoren. Nee, toch maar naar de Ford dealer.

De Mondeo vonden we meteen prachtig, zeker de kleur Sea Gray accentueert mooi met het chroom vd Titanium dus dakreling moest ook perse zilverkleurig worden. Ook de blauw getinte ramen matchen perfect. In deze combinatie dus een echte aanrader. En wat ook mooi was, Ford stuntte met de prijzen. 6000 euro korting op de Limited Edition, een auto gebaseerd op de Titanium. We waren helemaal om.

Verder is de dealer ook soepel omgesprongen met het gegeven dat deze uitvoering standaard geen reservewiel heeft. Die is er gewoon bijgedaan nadat ik aangaf geen vertrouwen te hebben in de standaard spuitbus.

Proefgereden met een Mondeo 2.0 TDCI 115 pk. Eigenlijk al goed genoeg. Voldoende trekkracht aanwezig, stil en o zo mooi. Maar het bleek uiteindelijk lastig nog een Limited Edition op de kop te tikken. Na een speurtocht van bijna anderhalve week bij andere dealers kon onze dealer aan een Mondeo komen van onze gading, maar dan met 140 pk. OK, geen probleem.


Nu dus 11.500 km verder en ik moet zeggen, nog geen dag spijt gehad. Prima wegligging, direkte besturing, waar ik wel aan moest wennen na jaren een (kwam ik toen achter) vrij indirekt sturende Passat gereden te hebben.
Ook het formaat van de auto is wennen. Deze station is weer een stuk breder en langer dan mijn vorige auto (sedan) en dat merkt je bv bij het parkeren. Een hele tijd had ik het idee een enorm ding te besturen. Gevoel krijgen voor heeft een tijdje geduurt. Ik was dan ook heel gelukkig met de aanwezige parkeersensoren; eigenlijk een must. Nu een paar maandjes is er meer gevoel voor omvang zodat bv inparkeren soepeler gaat. Wel grappig om te zien dat veel parkeerplaatsen naar mijn idee te klein worden voor het nieuwe formaat auto's uit het D-segment.

Wat is me al in positieve zin opgevallen
- Automatisch inschakeld dimlicht. Dit werkt in de praktijk prima
- Automatisch dimmende achteruitkijkspiegel. Great
- Regensensor werkt (in de minst gevoelige stand) in bijna alle gevallen precies zoals ik dat zou willen. Maar hiervoor had ik een handmatig instelbare interval en dat werkt ook prima. De exta elektronika betekent ook meer kans op dure reparaties. Had ik mogen kiezen dan had ik toch de handmatige verstelling gekozen.
- Voorruit verwarming. Met de kouder wordende nachten nu al een paar keer plezier van gehad. Aanzetten en na 1 minuut is je voorruit schoon; geen gekras en/of gespuit met ontdooier vloeistof. Wil niet meer anders.
- Audio apparatuur met DVD navigatie. Wordt ook bevestigd door mijn carpoolers. Erg goed geluid, ook voor de passagier achter.
De DVD navigatie (van Blaupunkt) is mooi geintegreerd met het Converse screen. Alle informatie pal voor je neus. TMC meldingen vertalen zich in netjes in alternatieven voor navigatie. Verder is dit tevens voor het oog het mooiste systeem met groot 7 inch touchscreen. Andere keuze voor mij zou de zwarte Sony zijn. De andere radio's zijn zo saai in alleen chroom.
- Ford Converse instrumentenpaneel. Alle belangrijke informatie voor je neus. Goed geintegreerd met mobiele telefonie en navigatie. Erg handig.
- Auto is stil, blok trekt als een tierelier, weinig bandgeruis en comfortabel. Zelfs met de 17 inch banden.

Wat is minder of valt op
- na jarenlang 1 op 19 gewend te zijn met mijn Passat TDI nu 6.56 l/100 km gemiddeld over 11.500 km oftewel amper 1 op 16. Maar de auto is natuurlijk wel zwaarder, heeft meer pk's en nodigt daardoor ook uit tot een vlottere rijstijl. Ik betrap me er op dat ik nu vaker een tik te snel rijd dus ik probeer me aan te wennen, zo het verkeer te toelaat, op cruise-control te rijden. Desalniettemin zal deze auto nooit een zuinigheidswonder worden denk ik. Zie ook www.spritmonitor.de/de/detailansicht/354223.html
- Snelheidsmeter van Ghia/Titanium is niet erg overzichtelijk. Vanuit design optiek zijn er 2 cirkels getrokken met een minim verbindingsstreepje bij de bijbehorende snelheid ipv een duidelijke 'streep'. De Trend en ECOnetic hebben dat bv wel. Bekijk het en je zult snappen wat ik bedoel. Maakt het geheel rommelig en daardoor is niet meer in een oogopslag de snelheid af te lezen. Mi een ergonomische misser.
- ik betrap deze motor op een klein turbogat. Schakel ik tijdens het accelereren op naar een hogere versnelling dan is er heel even bedenktijd voordat de motor weer oppakt. Wellicht valt me dit op omdat dit blok standaard goed doortrekt
- standaard zit er geen volwaardige reserveband bij. Zo'n spuitbus werkt niet altijd goed. Dat moet anders kunnen lijkt me.
- hoop dat ik het goed uitleg. Bij het openen van een deur krijg je normaal halverwege een weerstand zodat de deur in die stand blijft staan. Echter, een windvlaagje is al voldoende om de deur verder open te laten gaan. Heel vervelend aangezien ik hierdoor al op dag 2 na nieuw een lakbeschadiging had. Snif... Deur sloeg tegen muur :( Die weerstand had dus duidelijk groter mogen zijn.


Maar alles bij elkaar genomen ben ik na 11.500 km nog altijd een enthousiast Ford Mondeo rijder. Die Limited Edition, gewoon doen dus.

Ik zal in de toekomst voor verdere updates zorgen. Tenslotte zegt 11.500 km nog niets over betrouwbaarheid en kwaliteit op de langere termijn.

Mijn waardering voor betrouwbaarheid zijn daarom nu gebaseerd op vertrouwen in het merk. Gebruikskosten zijn erg goed, voornamelijk ingegeven door de goede korting. Een auto uit het D-segment met dito veiligheid voor de prijs van eentje uit het C-segment. Moet dan wel erg bont worden qua afschrijving en dure autoreparaties voordat ik hier afstap van het predikaat "erg goed".

de 1e onderhoudsbeurt

  • 21.104 km

Hij was toe aan zijn 1e beurt. Ik had geen bijzonderheden te melden en tijdens de beurt zijn dan ook alleen de olie en de gebruikelijke filters vervangen and that's it.

Heb ik nog iets toe te voegen aan de review. Eigenlijk heb ik het al eerder gezegd.

Hij maakt zijn naam als rijdersauto echt waar. Ligt als een blok op de weg, klaverbladen toveren een glimlach op je gezicht en ook duitse snelheden (uiteraard alleen in Duitsland) zijn geen enkel probleem. Het smeuige blok maakt dat je lekker schakellui kunt rijden en op de snelweg is invoegen ook in de hoogste vernelling een peuleschilletje. Keerzijde het eerder aangehaalde verbruik wat mi mi (te) hoog uitvalt met gemiddeld 6.5 l/100km. Mijn 12 jaar oude Passat deed het met minder. Jammer dat het Ford (eigenlijk Peugeot) niet is gelukt hier stappen te zetten zoals je dat bv wel bij BMW ziet met de recente 520d van halverwege 2007.

Mijn waardering voor het Converse info systeem is, nu ik er wat meer ervaring mee heb opgedaan, verder gestegen. Mobiel bellen, contactpersonen lijst uit je mobiel tevoorschijn toveren, navigeerinstructies. Alle belangrijke informatie in een oogopslag recht voor je neus. Echt voortreffelijk geintegreerd.

De donkere dagen laten ook andere opties goed tot hun recht komen.

De voorruitverwarming heeft zich ondertussen meerder malen bewezen. Echt een unique selling point van Ford. Snap niet dat andere fabrikanten dit niet ook aanbieden.

De automatisch dimmende achteruitkijkspiegel verlost je in een keer van alle ukkels met koplampen die alle kanten op schijnen behalve richting wegdek.

Dit is luxe.

Blijf dus de tevreden Ford Mondeo rijder.

2 jaar ervaring

  • 49.800 km

De 40.00 km beurt is een paar maandjes geleden uitgevoerd. Geen bijzonderheden.

bijna 3 jaar - 1e irritante interieur geluiden

  • 67.840 km

de 3e onderhoudsbeurt.

Het zou bijna een perfecte 3 keer zijn geweest, ware het niet dat een paar weekjes voor de beurt het interieur in de buurt van de middenkonsole duidelijk hoorbare kraakjes begon te produceren bij gas geven en gas los laten.

Via google oa bij www.motor-talk.de vergelijkbare ervaringen nagelezen bij mede Mondeo rijders.

In mijn ogen geen goede beurt voor een auto van bijna 40keuro en net pas 67000 km achter de kiezen.

Tijdens de beurt is er nu op diverse plastik onderdelen rondom de versnellingspook tape geplakt in de hoop rust te laten wederkeren. Of dat gelukt is moet ik nog gaan meemaken; maar premium is het allemaal helaas niet. Gezien de vele gevonden threads geen op zichzelf staand geval. Mijns inziens had dit dus gevonden en opgelost moeten zijn voordat Ford deze auto vrijgaf voor serieproduktie.

Tja, een dubbel gevoel dus want voor de rest had ik niets te melden tov de vorige update. Voor mij wel een reden om er een ster vanaf te halen voor wat betreft comfort. De Ford dealer ging hier ook niet coulant mee om, gezien het berekende uur werkplaats; en dat voor een 'bekende' Mondeo design fout. Een ster minder voor gebruikskosten.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.