Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 140pk Titanium (2008)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Mondeo Wagon 2.0 TDCi 140pk Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 380.000 km |
Na 5 jaar
- 173.000 km
Na 23 jaar Citroën (met hydropneumatische vering) te hebben gereden(2 x BX,2 x Xantia en C5) een uitstap gemaakt naar de Ford Mondeo Wagon. Medio 2007 mocht ik een nieuwe leaseauto kiezen en op dat moment bestond de nieuwe Citroën C5 nog niet.
Op de Autorai van 2007 had ik de Mondeo voor het eerst gezien. Die zag er veel beter uit dan de toen toch wel wat verouderde C5. Een proefrit heeft me toen uiteindelijk over de streep getrokken, want de Mondeo rijdt inderdaad als een trein.
Van binnenruimte is de Mondeo ruim voorzien, met name de achterpassagiers hebben volop ruimte, ook in vergelijking met andere auto’s uit zijn klasse. De bagageruimte is riant, maar dat was ik van de C5 ook gewend; die was voor mijn gevoel zelfs nog iets groter.
De levertijd was een maand of 7, dus het duurde tot februari 2008 voordat we eindelijk konden gaan rijden in de Mondeo. En ook al is de vering van een Citroën onvergelijkbaar, de Mondeo is beslist ook comfortabel. Dat komt ook wel een beetje omdat deze Mondeo voorzien is van instelbare demping.
Na 5 jaar en 173.000 kilometer rijden is mijn conclusie dat de Ford Mondeo een bijzonder fijne en betrouwbare auto is. Alle tests spreken over het goede rijgedrag en daar is niets teveel mee gezegd. Na 5 jaar is nog weinig te merken van slijtage, de bekleding is eigenlijk nog als nieuw, alleen de losse vloermatten voor zijn versleten. Enkele knoppen op het dashboard zijn wat beschadigd, maar dat mag geen naam hebben.
Uitvoering
De auto is voorzien van de bekende 140 pk dieselmotor, die wat mij betreft meer dan voldoende kracht had om gemakkelijk weg te komen en in te halen. Ik heb regelmatig met een aanhanger gereden en dan blijft de auto heel stabiel rijden.
De auto is heel compleet uitgerust, met navigatiesysteem, voorruitverwarming, elektrisch verwarmbare en verstelbare voorstoelen, elektrisch schuifdak, Xenon koplampen, halfleren bekleding, afneembare trekhaak, 17 inch lichtmetalen velgen en instelbare schokdempers. De kleur is Tango, een kleur die het midden houdt tussen rood en oranje. Als de auto schoon is en in de zon staat is dit een prachtige kleur en een verademing tussen het zwart, wit en grijs.
Betrouwbaarheid en Onderhoudskosten
Na 5 jaar kun je natuurlijk het nodige zeggen over de betrouwbaarheid en de onderhoudskosten van een auto. In de afgelopen 5 jaar heeft de auto mij één keer in de steek gelaten, omdat de accu leeg was. De reden is mij onduidelijk gebleven, ik weet zeker dat er geen lichten zijn blijven branden. Het lijkt er op dat de auto om een of andere reden niet helemaal ‘uit’ is gegaan, want na dit incident bleek de accu nog normaal te functioneren. De auto heeft in de afgelopen jaren netjes zijn servicebeurten gehad, en voor zover ik heb kunnen nagaan is daar nooit iets bijzonders vervangen. Naast de servicebeurten waren de bandenwissels (voorbanden om de 40.000 km) de belangrijkste kostenpost. Het enige bijzondere was dat de laatste maanden op koude ochtenden de rembekrachtiging in eerste instantie niet goed werkte, maar dat herstelde zich na een paar minuten. Dat bleek een vacuümklep te zijn, die relatief makkelijk te vervangen was.
Het brandstofverbruik (diesel) was in eerste instantie zo’n 1 op 14, maar geleidelijk aan is de autozuiniger gaan rijden. Wanneer ik me een beetje inhoud en niet harder rijd dan 120 en veel snelweg kan rijden is 1 op 17 à 1 op 18 haalbaar en dat vind ik heel netjes voor een auto van dit formaat.
Tenslotte
Misschien is het beste bewijs van mijn tevredenheid over deze auto wel dat ik hem na afloop van de leaseperiode heb overgenomen van de leasemaatschappij. Ik verwacht er privé nog heel wat jaren plezier van te hebben.
Met pensioen
- 380.000 km
Na 14 jaar en 380.000 kilometer met de Ford Mondeo te hebben gereden is hij uiteindelijk ingeruild voor nieuwe Mondeo.
De voornaamste reden om hem in te ruilen was dat bij de APK-keuring in december 2021 werd aangegeven dat de auto waarschijnlijk niet meer door de volgende keuring zou komen, omdat de roetmeting strenger zou worden.
Daarnaast werd er minder met de auto gereden, zodat het financiële voordeel van het rijden op diesel door de hoge wegenbelasting inmiddels een nadeel was geworden.
Inmiddels kan ik na de 380.000 km constateren dat de betrouwbaarheid van de Mondeo zeker 5 sterren verdient. Alle elektronica werkte nog perfect, de stoelbekleding was nog heel, de schokdempers en uitlaat waren ook nog origineel. En na 14 jaar was er aan de buitenkant nog geen spoor van roest te bekennen.
De duurste reparatie was het vervangen van de inspuitpomp. Daarnaast heb ik 3 accu's versleten; de 4e was pas onlangs geïnstalleerd. En een vervelend kwaaltje was dat het schuifdak op een gegeven moment ging lekken; de waterafvoer werkte niet meer goed; die was volgens de garage bij het plaatsen van een nieuwe voorruit waarschijnlijk afgekneld.
Maar verder niets dan lof voor de kwaliteit, de rijeigenschappen en de ruimte en het comfort van deze Mondeo.
Door deze ervaring toch gekozen voor een nieuwe(re) Mondeo waarvoor ik binnenkort een review zal schrijven.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.