Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 140pk Titanium (2008)

autoreview

Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 140pk Titanium (2008)

Signalement

UitvoeringMondeo Wagon 2.0 TDCi 140pk Titanium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf122.133 km
KM-stand laatst237.005 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Overweging en 1e indrukken

  • 122.850 km

Na ruim 75,000km in een Opel Vectra SW 1.9CDTi Executive te hebben gereden zijn we overgestapt op een Ford Mondeo Wagon 2.0TDCi Titanium met X-pack en Business Pack.

Omdat er nogal wat kosten aan zaten te komen om de Opel Vectra in goede conditie te houden de afweging gemaakt of het rendabel zou zijn om het onderhoud te plegen of om op zoek te gaan naar een andere auto. Na wat berekeningen en discussie besloten om op zoek te gaan naar een vervanger. De volgende auto's werden als bekeken, alle met dieselmotor; Alfa Romeo 159 SW, Citroen C5 Break, Ford Mondeo Wagon en Volkswagen Passat Variant.
Aangezien we op dit moment veel ruimte op de achterank en achterbak hebben was dit ook een vereiste voor de nieuwe auto. Om die reden is de Alfa Romeo helaas afgevallen. Ruimte-aanbod is matig, maar uiterlijk en rij-eigenschappen zijn dik in orde. De Citroen C5 en Volkswagen Passat zijn afgevallen vanwege hun onderstel, te comfortabel naar onze zin. Dit was onze conclusie nadat we in een Ford Mondeo hadden gereden, zeer goede rijeigenschappen en ruim van binnen op alle fronten.

Uiteindelijk bij Ford dealer Van Kalmthout in Hoofddorp onze auto gevonden. De auto beschikt in hoofdlijnen de volgende uitrusting:
2.0TDCi 140pk-6versnellingen
* Ford Convers+ (boardcomputer)
* Inklapbare buitenspiegels
* Automatisch dimmende binnenspiegel
* Licht- en regensor
* Voorruitverwarming
X-pack
* 17" lichtmetalenvelgen (5spaaks)
* Ford Powerbutton (startknop)
* Leder/Alcantara bekleding
* Verwarmbare stoelen
Business pack
* Touchscreen DVD Navigatie
* Parkeersensoren voor & achter
* Bluetooth met Voice Control
Extra opties
* Bi-xenon verlichting met statische bochtverlichting
* Trekhaak met 13-polige stekker
* Sonni-boy zonnewering

In het 1e weekend meteen 650km gereden. De auto rijdt erg soepel, is stil en vermoeidt niet. De auto voelt zich prima thuis op de snelweg, maar een lekkere bochtige weg gaat ook prima. De auto laten zien en die waren er ook erg over te spreken. De lichte kleur (Thunder) wordt ook gewaardeerd.

Komende weken zal ik proberen een update te schrijven met daarin wat meer informatie over het dieselverbruik en andere ervaringen (zowel positief als negatief). Ook zal ik dan foto's plaatsen, op dit moment is de auto al te smerig om fatsoenlijk op de foto gezet te worden.

Voorlopig zet ik de waarderingen van de sterren op goed, met uitzondering van de prestaties. De auto heeft 140pk maar voelt veel sneller aan invergelijking met de Opel Vectra die 120pk had. Ik heb al kortstondig 190km/h op de teller gehad, maar ik had voor mijn gevoel nog genoeg over.

ruim 3,000km verder

  • 125.265 km

Zo de Ford is nu 5 weken in ons bezit en er is al weer 3,000km op de teller bijgezet. De ruimte van de auto bevalt ons zeer goed en we hebben nu onderhand alle zaken onder de knie die het autorijden aangenaam maken (airco, navigatie, stoelverstelling e.d.)

Deze kilometers zijn zeer comfortabel afgelegd en met relatieve zuinigheid. De boardcomputer geeft een gemiddelde op van 1:16.4 (6.1l/100km), maar dit moet ik nog even narekenenen met de tankbonnetjes. Tevens zal ik het verbruik bijhouden op deze site.

Vorige week in de Eifel rondgereden en dus kunnen ervaren hoe hij het doet in heuvelachtig gebied. Dat is ons goed bevallen en de auto versnelt soepel heuvel op en een leuk bochtig weggetje is een feestje om te rijden. Over enkele weken gaan we op vakantie naar Zweden. We gaan daar rondtrekken en dat zal naar verwachting 5,000 vakantiekilometers opleveren. Ik zal hiervan een beschrijving na afloop hiervan.

Terug van vakantie

  • 131.671 km

Vandaag de Mondeo een goede was/stofzuig beurt gegeven na een probleemloos verlopen vakantie in Zweden. De reis er naar toe ging natuurlijk over de Duitse Autobahn, maar vanwege de vakantie drukte niet de topsnelheid kunnen bereiken, maar op de terug weg ruim een uur 180-190 km/h kunnen rijden. Uiteindelijke topsnelheid ongeveer 215km/h op de teller. In Zweden verschillende wegen gereden, van snelweg tot grindweg.

In Zweden hebben we gekampeerd met een tent en bijna alle kampeeruitrusting paste in de achterbank; tent, kooktoestel, kastje, 3 weekendtassen kleding, electrische coolbox. Alle kleine grut vond een plaatsje op de plek waar normaal gesproken het reserve wiel zit.

Ik heb alle tankbonnetjes bewaard en nu de verbruiksmonitor bijgewerkt. Het gemiddelde verbruik valt mij iets tegen op het moment. Ik hoop in de komende maanden het verbruik nog iets beter te laten worden. Op dit moment is het 6.5 L/100km.

140,000. m beurt en winterbanden

  • 141.215 km

De 1e 20,000km in mijn bezit zitten er op. Afgelopen week is de auto naar de garage geweest voor zijn 140,000km beurt. De auto is opnieuw uitgelijnd omdat het stuur een klein beetje scheef stond, verder geen bijzonderheden (stadslampje vervangen, olie vervangen). De auto weer netjes gewassen terug gekregen. Voorwaar geen slechte service. De kosten vieln ook binnen de verwachting.

Begin december eindelijk de winterbanden onder de auto kunnen plaatsen. Voelt toch wel anders aan, van 235/45/17 naar 205/55/16 gaan. Contact met de weg is prima met de Dunlop winterbanden, goede tractie en weinig extra geluid. Nu nog kouder weer met sneeuw en ijs en we kunnen de winterbanden echt beoordelen op zijn kwaliteiten.

De auto bevalt zeer goed en ik stap elke keer met plezier in. De zitpositie is echt goed en nu het iets kouder wordt is de stoelverwarming lekker. Ook al profijt gehad van de voorruitverwarming bij de eerste nachten met nachtvorst.

Ik zal weer een update plaatsen als ik met de auto in de sneeuw hebben kunnen rijden.

In de sneeuw gereden en navigatie geneuzel

  • 148.192 km

Eindelijk hadden we dan een beetje winter in Nederland. Het vroor zo goed dat we bijna zicht hadden op een Elfstedentocht. De auto heeft het in die koude prima gehouden. Na een nacht van -19 duurde het voorgloeien iets langer, maar sloeg wel in een keer aan. Het enige wat niet goed tegen de kou kon was de navigatievoet in de antenne. Die is vervangen nu kan ik weer alle satellieten ontvangen.

Ook hadden we een dag met sneeuwval dus heb ik nu kunnen ervaren hoe de Ford het doet met winterbanden in de sneeuw. Ik moet zeggen dat het allemaal heel gemakkelijk ging en dat er goede tractie was. Op een verlaten parkeerterrein nog even zonder ESP gereden om het echte verschil te merken, maar ook dat ging eigenlijk best wel goed. Het glijden kondigt zich geleidelijk aan en is goed op te vangen. Het rijden in de sneeuw met ESP werkt echter toch net iets beter als je ongemerkt de grens opzoekt, bijvoorbeeld op rotondes.

Met het gemiddelde verbruik gaat het ook langzaamaan de goede kant op, minder de auto in de stad gebruiken en nog meer anticiperen leveren een beter resultaat. Over enkele weken gaan de zomerbanden er weer op, hopelijk kunnen we het goede verbruik vasthouden.

APK en vervroegde 160.000km beurt

  • 158.250 km

Het begint een beetje een saai verhaal te worden. Er zijn geen gebreken aan deze auto. Recentelijk de APK gecombineerd met een grote beurt (160.000km) laten uitvoeren bij de dealer. Totale kosten 330 euro. Geen opmerkingen van de garage. De achterbanden, remschijven en blokken kunnen nog makkelijk mee tot de volgende beurt. De voorbanden hebben nog 3.5mm profiel. Even kijken hoelang deze nog goed en veilig blijven.

In april 2x 100km met een caravan (1400kg) gereden. Optrekken gaat soepel en in zijn 5e versnelling is het heerlijk 90km/u rijden met een acceptabel verbruik. In vergelijking met mijn vorige auto rijdt dit weer een stukje relaxter, het extra vermogen helpt daar natuurlijk ook bij.

Sinds half maart staat de auto weer op zomerbanden en heb volgens mij is dan het gebruik iets hoger dan op winterbanden. Dat heeft waarschijnlijk te maken met de breedte van de band en dus de rolweerstand, de zomerbanden zijn 235mm breed en de winterbanden 205mm.

2,770m hoogte

  • 169.111 km

Dit jaar zijn we gaan kamperen in de Provence en Italiaanse Alpen. Alles paste weer in de auto. Slim inpakken zorgt er voor dat er heel veel in de achterbak van de Mondeo past. We zijn tijdens de vakantie over een flink aantal bekende 'cols' gereden. De hoogste was Col d'Iseran met een hoogte van 2,770m. Het rijden in de bergen en het nemen van passen en haarspeldbochten is een vermakelijke bezigheid. Ik heb een klachten over de prestaties van de auto in de bergen

Na terugkomt bleken de voorbanden toch echt aan het einde van hun levensduur, nog maar net 2mm. Ik heb 2 nieuwe banden achter laten monteren e de achterbanden naar voren gehaald. Het verbruik blijft rond de 6,4l/100km hangen.

Voor de rest is het een saai verhaal, de Mondeo doet het gewoon goed. Geen technische probemen, alles functioneert zoals het hoort. Volgende update waarschijnlijk wanneer de winterbanden weer gemonteerd zijn (2e helft november)

Winter update

  • 184.144 km

Sinds half november zitten de winterbanden weer onder de auto en heeft natuurlijk even geduurd maar in januari hebben ze weer bewezen waarvoor ze bedoeld zijn. Zonder problemen door de sneeuw- en ijsperiode heen gekomen. Gewoon rustig rijden en alles blijft onder controle.

Begin januari heeft de auto zijn 180,000km beurt gehad. Ik had al enkele weken last van een trillend stuur bij het afremmen, wat duidt op versleten remschijven. Deze zijn tijdens de beurt vervangen evenals een spoorstang linksvoor welke versleten was. Uiteindelijk een forse rekening, maar we kunnen voorlopig weer veilig rijden en remmen.

In de 2e helft van maart staat weer de bandenwissel naar zomerbanden in de planning.

de kaap van 200,000 gepasseerd

  • 201.500 km

Ongeveer 2 weken geleden is de auto de 200,000km gepasseerd. Tijd dus voor een korte update over de afgelopen periode. Er zijn weinig schokkende dingen gebeurt behalve dat er een uitgebreide en redelijk kostbare 200,000km beurt is uitgevoerd.

De auto rijdt verder nog zoals toen ik hem ruim 2 jaar geleden heb gekocht. Zowel aan de buiten als binnenkant is niet te zien dat er al zoveel mee gereden is. Het gemiddelde verbruik is nog steeds stabiel, met nog steeds de ambitie om het een beetje naar beneden te krijgen. Wat ik wel begin te merken is dat de lichtopbrengst van de xenonkoplampen minder aan het worden is. Ik denk er over om deze voordat de wintertijd ingaat te vervangen voor een setje nieuwe lampen.

Saaie update

  • 235.500 km

Tja, wat moet je eigenlijk nog vertellen over een auto die het gewoon altijd doet? In de afgelopen periode zijn er geen bijzonderheden voorgevallen. De winter is haast niet noemenswaardig en de winterbanden liggen al reeds lange tijd weer in het bandenhotel. Recentelijk wel 2 nieuwe voorbanden moeten plaatsen, maar dat is regulier onderhoud. Na een vakantie in Denemarken heb ik ook nog een sterretje in de voorruit laten repareren.

Het blijft gewoon een hele fijne auto om mee onderweg te zijn. Rijdt gewoon heerlijk, gaat makkelijk door de bocht en kan ook nog eens heel veel baggage meenemen als dat nodig is. Het gemiddelde verbruik zakt niet echt meer, ongeveer 6,3l per 100km is acceptabel. Veel beter wordt het niet aangezien in de Randstad woon en dus regelmatig te maken heb met files.

De lak is nog prima, hoewel er nu toch wel wat pitjes in de voorbumper en op de motorkap zichtbaar worden. Gelukkig zet ik hem 2 a 3 keer paar goed in de was en daardoor heft de auto nog een mooie diepe glans.

Ingeruild

  • 237.005 km

Tja, daar zit je dan achter je laptop een beetje de autowebsites af te zwerven en dan ineens blijf je hangen op een pagina en kijk je naar een andere auto. Weer een stukje nieuwer, luxer en groter. Snel klap ik de laptop dicht want eigenlijk ben ik helemaal niet op zoek naar een andere auto, het is meer een tijdverdrijf, een dagdromerij als ik op zijn website zwerf....

Na een paar nachten ga ik er toch weer heen. Het is toch wel een mooie auto. Afspraak gemaakt, langs geweest, onderhandelingen gedaan en proefgereden....

Afgelopen vrijdag heb ik de Ford Mondeo ingeleverd en mijn nieuwe auto meegenomen, een Technical Grey Opel Insignia Sports Tourer Cosmo 2.0 CDTi.

Het afscheid viel een beetje zwaar, want de Mondeo heeft me in de 3 jaar dat ik hem bezat niet in de steek gelaten. Welgeteld zijn de GPS-voet en bij de laatste APK de veiligheidsgordels op de achterbank de enige opvallende extra kostenposten. Voor de rest alleen regulier onderhoud aan de auto gehad.

Binnenkort zal ik een review starten over de Opel Insignia Sports Tourer, waar ik hopelijk net zo veel plezier aan beleef als aan deze Ford Mondeo

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.