Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 140pk Titanium (2008)

autoreview

Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 140pk Titanium (2008)

Signalement

UitvoeringMondeo Wagon 2.0 TDCi 140pk Titanium
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst130.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Rijden, rijden en nog eens rijden

  • 63.000 km

Na zo'n 60.000 kilometer en nog twee maanden te gaan totdat ik de auto alweer twee jaar in m'n bezit heb, wordt het tijd om ook eens wat over mijn Mondeo te melden. En dat is eingelijk alleen maar positief!

Het is niets nieuws meer bij de reviews als ik zeg dat de auto beregoed rijdt, maar velen van de reviews gaan niet over de automaat en die is werkelijk ook fantastisch. Het is mijn eerste automaat (ach je wordt een dagje ouder en wilt eens wat anders ;) ) maar dat schakelt boterzacht en bijna ongemerkt. Alleen bij stevig afremmen wil je nog wel eens een bonk voelen en horen bij terugschakelen.

Echt zuinig is de diesel-automaat nu ook weer niet. ik zie bij sommigen met de gewone zes-bak 1:16 staan, maar als ik 1:13 haal is dat wel het maximum haalbare. Nu is mijn rechtervoet een beetje zwaar, dus dat zal ook wel wat meespelen.

Op vakantie heb ik voor het eerst nog wat ruimte over en als je eens wist wat mijn vrouw allemaal mee weet te slepen is dat best bijzonder.... Hij is van binnen bijna groter dan van buiten...

Maar goed, na ruim 60.000 kilometer is het toch wel bijzonder dat ik bijna niets bijzonders kan melden dat echt mis is gegaan met de auto. Ik ben niet merkvast en heb met m'n andere auto's ook geen echt grote problemen gehad, maar de Mondeo steekt hier toch bovenuit.

Laat ik de paar puntjes even noemen:
- 2 keer een valse melding gehad dat er een band leeg zou zijn. Maar twee weken terug weer een melding en nu was het echt raak! De band liep langzaam leeg. Het ventiel bleek kapot te zijn, waardoor de band dus leegliep. Gelukkig was het nog langzaam, maar het bovenste stukje van het ventiel had ik bij er aan voelen al in m'n hand, dus het had ook tijdens het rijden kunnen gebeuren. Daarmee heeft het bandenwaarschuwingssysteem bij mij, ondanks de 2 valse meldingen in de afgelopen 2 jaren, z'n nut zeker bewezen. Ik merk dat ik ook vaker even check of de spanning oké is en zonodig doe ik er wat lucht bij.

- De motorkap wilde niet meer in het slot vallen bij zo'n 50.000 kilomters. Maar door aan de kabel te friemelen en bij de onderhoudsbeurt de garage dit gemeld te hebben was het gauw opgelost.

Verder niets...... o,ja, M'n derde set ruitenwissers er alweer op. Die slijten dus voor mijn gevoel wel snel en zijn bij de dealer redelijk prijzig (€ 70,00). Maar daar valt mee te leven.

Ik ben erg tevreden over de bluetooth verbinding met m'n iPhone en als de koppeling soms even niet werkt ligt dit aan de telefoon en niet aan de auto.
Voicecontrol is een grappige gimmick en niet meer dan dat, want een knopje van de verwarming is sneller ingedrukt, maar voor de telefoon is het wel weer handiger. Dan denk ik aan ET die ook riep "Phone home". Toen nog fiction, maar met de Mondeo nu dus werkelijkheid.

Ik hoop (en verwacht) dat ik nog een lekker tijdje zonder problemen met m'n Mondeo kan sturen.

Nieuwe banden en ventielendrama

  • 70.000 km

Vandaag de teller op 70.000 kilometer gereden. Dat betekent dus zo'n 35.000 kilomter per jaar.
Met de auto zelf is tussen het vorige verslag en nu eigenlijk niets aan de hand geweest, maar over het bandenwaarschuwingssysteem heb ik nu toch wel het één en ander beleefd.

In het vorige verslag meldde ik nog dat ik blij was met het bandenspanningssysteem en dat die zijn nut bewezen heeft.
Daar kijk ik nu toch wel een beetje anders tegenaan.
Ook over banden heb ik nu wel wat te melden

Banden
De auto was afgeleverd met GoodYear banden. Geen idee meer welk type, maar ik had ik ook geen problemen mee. Bij de 40.000 kilomterbeurt heeft de dealer de voorbanden vervangen. Nu heb ik nog nooit aangegeven welk merk of type ik wil, dus was het aan de garage om die keuze te maken. Er werden toen Contintal SportTrack 2 banden ondergezet.
En eigenlijk was ik achteraf helemaal niet zo tevreden over die banden. Ik vond dat de auto lawaaiger was en soms dacht ik ook minder comfortabel. Ik denk dan al gauw dat het mijn eigen verbeelding is, bescheiden als ik ben ;).

Bij 65.000 km waren de achterbanden op en moesten dus vervangen worden. Ik ben mij toen eens gaan verdiepen in de banden en heb op internet gezocht naar een goede band. Na lezen van testen kwam ik uit op de Pirelli Cinturato P7. Dit zou een goede band zijn.
Omdat in mijn woonplaats Meppel een nieuwe vestiging van Profile Tyercentre werd geopend met openingsstunts, ben ik daar eens gaan vragen.
De band stond (natuurlijk) niet in het rijtje met openingsaanbiedingen, maar toch wisten ze voor mij een leuke prijs te maken. Ze vonden dat mijn keuze een hele goede was.
Dus een afspraak gemaakt en omdat de voorbanden toch al heel ver heen waren, ondanks slechts 25.000 km. die ermee gereden waren, heb ik alle vier laten vervangen.
Nou, er ging dus een wereld voor me open! Wat een rust in de auto en ook meer comfort! Echt ik ben er heel snel van overtuigd geworden dat ik een goede keus gemaakt heb. Misschien vinden anderen dit weer een te comfortabele band onder de Mondeo, maar ik ben erg tevreden. Daarmee kan de rit naar 't Europeesche zuiden helemaal beginnen!
Nu heb ik er ook stikstof in laten doen en dan lees je wel eens dat dit ook comfortverhogend is. Soms ook dat het grote onzin is om stikstof in de band te doen. Het maakt mij nu even niets uit, ik ben tevreden.

Dan de bandenspanningsmeter
In het vorige verslag meldde ik dat het kapotte ventiel dankzij de bandenspanningscontrole mij tijdig gemeld werd. Nou, dat is inmiddels een ander verhaal geworden!
Tijdens het vervangen van de banden brak bij een andere velg dan de vorige keer het ventiel spontaan in tweëen.
Ook hier weer alle complimenten aan Profile Heuver, Meppel die vond dat dit door hun was gebeurd en dus werd dit op kosten van hen vervangen, ondanks dat ik melding maakte van het eerdere voorval. Alleen dat moest dus eerst besteld worden en ben daarvoor een tweede keer bij hen langs geweest om het ventiel te laten vervangen. In de tussentijd hadden ze er een standaardventiel (dus geen sensor er onder) in gezet.
Afgelopen week, je raad het denk ik wel, ja hoor, weer een band die leegloopt. Ik naar Profile en na wat speurwerk, een scheur in het ventiel! Nu weer een gewoon ventiel erin gekregen en is het ventiel met spanningsmeter besteld.

Er is dus nog één band met het originele ventiel. Wanneer zou die het begeven?

Dus lijkt het accessoire eerst een uitkomst, inmiddels denk ik daar toch wat anders over. Blijft natuurlijk leuk om je bandenspanning te kunnen zien op een scherm, maar inmiddels zou het apparaat ook aan mijzelf aangesloten kunnen worden om mijn spanning af te lezen.

Mocht je dit ook overkomen, heb ik ook nog een tip: Bij het vervangen van de bannenspanningsmeter herkent het systeem in eerste instantie het nieuwe ding in de velg niet. Alleen door de auto gedurende een tijd helemaal uit te hebben, dus alle systemen tot rust zijn gekomen, zal daarna na starten enkele minuten later de meter herkennen. Zowel bij de eerste keer in de Ford garage als bij Profile lieten ze het contact van de auto aan en de auto niet op slot en dan zal hij het niet gaan doen! De eerste had dit moeten weten en daar kostte het ook meer tijd om hier achter te komen dan het vervangen van het onderdeel zelf.

Ik meld mij wel weer over 10.000km. Benieuwd of we dan het vierde ventiel hebben vervangen. Wordt vervolgd.

Het is helemaal niets

  • 85.000 km

Eigenlijk had ik het verslag al bij 80.000 km. willen doen, maar er was en is tot nu toe helemaal niets mis met de Mondeo! Keurig bij 80.000 km naar de garage geweest voor een onderhoudsbeurt, maar ook daar kwam niets bijzonders uit en met een keurige nota van iets meer dan € 300 haalde ik hem weer bij de Ford dealer in Zwolle op.

Maarrr, na ruim twee en een half jaar kriebelt het weer om een nieuwe auto te kopen en dus heb ik hem ingeruild. Voor weer iets heel anders en een slagje kleiner, namelijk de nieuwe Alfa Romeo Giulietta. Dan ook weer met automaat. Levering april 2011.
Wat dan wel even slikken was, was de tegenvallende inruilprijs. Maar dat is in deze tijd bijna altijd aan de orde bij inruil.
De Mondeo zal t.z.t. ongeveer een ton gelopen hebben.
Misschien doe ik dan nog wel een eindverslagje.

Hij blijf nog wat langer

  • 105.000 km

De bedoeling was dus dat de auto ingeruild werd voor een Alfa Romeo Giulietta. In oktober 2010 had ik dit geregeld, maar tot op heden is de productie van de Giulietta met automaat nog steeds niet opgestart. Reden voor mij om de deal te annuleren en ies anders te zoeken. Inmiddels een andere auto besteld, die waarschijnlijk januari 2012 geleverd wordt. Ik houd nog even geheim wat. Je zult dat later wel zien in reviews tegen die tijd.

Ondertussen doet de Mondeo braaf z'n werk en nog steeds zonder mankementen. Wel weer eens de ruiterwissers vervangendie alweer waren versleten. Vanwege de kilometerstand die ik niet had verwacht te halen met deze auto, moest hij dus voor een beurt naar de garage en is de distributieriem vervangen.
Wel vind ik auto wat lawaaierig de laatste tijd, maar kan niet goed beoordelen wat het is. Bij de apk vorige maand is er niets naar voren gekomen.

Voor mij blijft de Ford Mondeo en auto die goed in elkaar steekt. Voor z'n prijs veel biedt. Alleen de lage inruilprijs, waarbij wel rekening is gehouden met inruil in januari 2012, is wel even slikken. Maar goed, dan heeft hij er waarschijnlijk ook zo'n 130 k opzitten.

De laatste loodjes

  • 120.000 km

Door het cancelen van de inruil met een Alfa Romeo Giulietta en het nu wachten op de nieuw bestelde auto ( Range Rover Evoque) is de Mondeo nog steeds mijn huidige auto.
En dat is geen straf, want hij doet het nog geweldig. Alleen wil gewoon weer graag in iets nieuws rijden en ben nu al een jaar bezig met een andere auto.

Nadeel van het doorrijden is dat nu dan de 120.000 kilometerbeurt moest gebeuren, dus weer kosten. De remschijven voor moesten wordn varvangen, evenals de achterbanden. Niets bijzonders bij deze stand, maar kosten die ik liever niet meer wilde maken.
Mondeo verdient het echter om dit wel te laten doen, ik moet zeker nog 10.000 kilometer met hem doen.
Hij blijft goed rijden en het lawaai dat bij 100.000 kilometer te horen was, is verdwenen met de nieuwe achterbanden. Die oude waren behoorlijk gecupt (of zoiets?) werd mijn door de garage verteld.

Degene die mijn Mondeo straks mogeli zal kopen zal er een mooie en goede auto aan hebben. Nu nog maar even blijven wachten op mijn nieuwe Evoque, hopelijk begin januari.

Afscheid

  • 130.000 km

Tja, en dan komt het moment dat de Mondeo vervangen wordt. Bij een kilometerstand van 130.000 is het dan nu voorbij. Tijd om de balans op te maken van de Mondeo.
Algemene conclusie: een hele prettige auto, maar dat is hierboven uit alle eerdere verslagen ook al gebleken.
Even puntsgewijs de belangrijkste plussen en minnen, te beginnen met de laatste:

- soms wat valse foutmeldingen op het convers+ scherm. Na opnieuw starten is dat altijd weer opgelost.
- Dat Convers+ scherm is in het donker te vaak te fel, ondanks dat het gedimd kan worden.
-En het grootste minpunt: de verwarming/airco is bijna nooit optimaal. Het lijkt soms of er veel buitenlucht op je afkomt als je tegen de wind in rijdt, waardoor het niet lekker aangenaam is in de auto.

Belangrijkste Plussen:
+ veel ruimte, vooral ook achterin
+ confortabel en toch sportief rijdend
+ fijne automaat, die bijna altijd goed bij de les is
+ in de winter is de voorruitverwarming helemaal geweldig, zo ook de stoelverwarming.

Al met al heeft hij mij nooit in de steek gelaten en is lange ritten met de Mondeo geen enkel probleem. Je stapt er net zo fit weer uit als je begon.

Op naar de volgende auto.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens