Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 140pk Titanium (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mondeo Wagon 2.0 TDCi 140pk Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 137.033 km |
Value for money!
- 3.000 km
Tja, hoe zal ik beginnen? Moeilijk hoor! Ik vind 'm weer een klasse beter dan de vorige Mondeo, en die was al 'near perfect' qua uitrusting, comfort maar bovenal qua rij-eigenschappen. Eigenlijk had de vorige maar 1 bezwaar, het uiterlijk werd wat gedateerd (bouwjaar 2005). En dus na 125.000 trouwe en probleemloze kilometers op naar deze Mondeo, ook met automaat. Nu een 6 traps en die werkt helemaal naar behoren.
Maar laat ik bij het begin beginnen, een journalist beschreef de Mondeo ook al als 'het lekkere knopjesding van Ford'. Dat is helemaal waar, alleen je stuur al heeft 12 knopjes! Daarnaast zitten er binnen handbereik nog eens een stuk of 50 en achter veel van die toetsen gaat een scala aan menu's en overige mogelijkheden schuil. Ik raad elke Ford Mondeo bestuurder aan uitgebreid kennis te maken met het instructieboek want anders wordt het zoeken! Tegelijkertijd zul je na een paar dagen gewenning constateren dat het design en ontwerp erg intuïtief is en bedien je alles zonder veel problemen. Deze auto is gemaakt voor puur rijplezier en heeft een onderstel en wegligging wat zijn gelijke in deze klasse en vèr daarboven simpelweg niet heeft.
De auto voelt vanaf het eerste moment vertrouwd, door de wat diepere zit 'omvat' je eigenlijk en geeft een gevoel van comfort, veiligheid en zekerheid tegelijk.
De 2.0 TDCI doet wat ze moet doen, trekt soepel en pittig door als ze eenmaal op temperatuur is. Zeker bij de lage temperaturen van de afgelopen maand duurt dat 's ochtends even. De 6-traps automaat past er prima bij en is vergeleken bij de vorige (4-traps) helemaal bij de tijd. Het verbruik over de eerste 3000 km is uitgekomen op 7,1 ltr/100km en dat is niet verkeerd en zal nog wel iets gunstiger worden als alles op elkaar is ingelopen.
De wegligging van de Mondeo wagon is als vanouds fenominaal, solide en zeker. Geloof me, je moet het wel erg bont maken om met deze auto over de schreef te gaan.
Over de uitrusting met business pack kan ik kort zijn, alles zit erop, eraan en er in. En als het er niet in deze uitvoering van de Mondeo zit is het niet de moeite waard om aan te schaffen. Met het navigatiesysteem wat meer dan 1 generatie verder ontwikkeld is dan de vorige, is verdwalen onmogelijk. Met de moderne traffic informatie voorziening weet je wat er aan file-ellende zit aan te komen en kun je bijtijds een andere route kiezen. Het systeem waarschuwt je in ieder geval ruim van tevoren.
De ruimte van binnen is als vanouds als een ruimtevrachtschip zo groot, alles vind er een plekje. Leuk detail is de bergruimte bovenop het reservewiel, allemaal vakjes in een grote plaat en daar past alles in!
Is er dan helemaal niets op te merken? Tuurlijk wel! Eh eh....., de stoelverstelling is maar deels electrisch, heeft maar twee drukknopjes en de rest is te bedienen met draaiknoppen en hendel. In deze uitvoering Ford, had dat best helemaal electrisch mogen zin inclusief een memorystand.
Voor de rest kijkt u maar even naar mijn volgend review, misschien is er dan wel iets stuk of valt toch een tikkie tegen. Ik beloof u dat ik bij 20.000 km weer in de pen klim! Voor nu kan ik alleen maar zeggen: een dijk van een auto!
Value for money continued or not?
- 20.000 km
De 20.000 kilometers zitten er op en blijft het value for money? Zeker, gedurende deze kilometers geen enkel probleem ondervonden. De auto is en blijft apart in zijn klasse. Over de wegligging is al vaker geschreven, ze ligt als een baksteen op de weg. De remmen, prima en zeker. Over de remmen heeft Ford overigens wel een terugroepaktie aangekondigd. Mogelijk kan er een probleem optreden met de terugslagklep in de remvacuumpomp, en dat kan er weer voor zorgen dat de rembekrachtiging niet juist werkt. Bij de komende 20.000 km servicebeurt wordt de klep vervangen door een gewijzigd type. Het probleem heeft zich overigens niet bij deze auto gemanifesteerd.
Het gem. verbruik is gestabiliseerd op 6,8 ltr/100km. Je zou kunnen stellen dat dat nog wat aan de hoge kant is. In combinatie met de automaat lijkt het me echter wel ok, zeker in aanmerking genomen dat de auto een stevig potentieel heeft dat af en toe ook wel wordt gebruikt....
Voor de rest blijft het gewoon genieten van deze auto!
Al met al heeft Ford een dijk van een auto geproduceerd die we nog jaren op de weg zullen zien. Van mij mag het!
Value for money, helemaal!
- 40.000 km
Er staan al weer 40.000 km op de teller, en deze auto levert exact (en meer) de kwaliteit en prestaties die ik ervan verwacht en die je ook als klant mag verwachten. In alle opzichten scoort ze een meer dan dikke voldoende. Storingen geen, mankementen geen!
In de afgelopen 20.000 km geen enkel probleem ondervonden, ook niet in de recente hele koude periode. Helemaal niets bijzonders dan? Ja toch eentje dan. Normaliter doe ik wel 50 á 55.000 km met een paar voorbanden (Michelin), maar nu tijdens de onderhoudsbeurt waren ze wel echt aan vervanging toe en waar dat aan ligt? Geen idee, misschien een veel zwaardere (kg) motor voorin?
Het verbruik is nog wel iets gunstiger geworden, lag het initieel op zo'n 6,8 ltr/100 km, nu is dat gedaald naar 6,6 ltr/100 km en dat mag je best gunstig noemen voor een automaat. De motor vind ik van topklasse, heerlijk gevoel als de turbo erbij komt, dat gaat ze er vandoor!
Kortom, ik ben dik tevreden!
"Value for money, nog steeds?"
- 60.000 km
"De 60.000 km grens gepasseerd en in die tijd kom je zeker eens zo'n dag tegen waarop je je afvraagt: "Blijft t'ie het zo doen?"
Ik kan er kort over zijn, de auto heeft in al die tijd geen enkel mankement gehad en gaat alleen naar de garage voor een onderhoudsbeurt. En laten we eerlijk zijn, zo hoort het! De Mondeo heeft het op geen enkel moment tot nu toe laten afweten, niet in de afgelopen koude winter en ook niet tijdens de recente heel warme dagen. Het verbruik zit nu gemiddeld op 6,5ltr/100km en met mijn rijstijl (vlot/sportief) is dat eigenlijk prima. En ik geloof ook dat dit wel het maximum (of minimum)is dat ik er met een automaat uit kan halen. Wel wat onhebbelijkheden opgemerkt, zo trap ik met enige regelmaat bij het uitstappen op de rubber afdichtingsrand aan de carrosserie, en van de plastic bevestigingsklemmetjes heb ik er inmiddels een paar op voorraad liggen want die kunnen er niet altijd tegen. En oh ja, een goede tip tenslotte nog, ik had een laadsnoer voor een mobiele telefoon in gebruik (via aansteker voorin) en die had sluiting veroorzaakt en dus de zekering van de aansteker kapot. Let op dat nou net deze zekering van een afwijkend type is dan de standaard zekeringen in je reservedoosje, ze is veel kleiner! Dus Ford, als je nou toch reservezekeringen meelevert, doe er dan tenminste eentje bij van dat type!
That's all! Op naar de volgende 20.000km!
"Value for money, nog steeds!"
- 80.900 km
Zal ik u eens wat zeggen? In de afgelopen periode slechts 1 storing gehad aan het navigatiesysteem/touchscreen. Echter, op het moment dat ik de garage zou bellen om de klacht (na drie dagen) te laten verhelpen was de storing net zo plotseling verdwenen als dat ze gekomen was. Blijkbaar voert het systeem toch zelf ook een reset uit, jammer alleen dat je dat proces niet kunt volgen. De handmatige resets hadden geen invloed op de klacht.
Tot op heden dus geen serieuze problemen met deze auto gehad en in die zin voldoet ze geheel aan de verwachtingen en maakt ze de value for money gedachte volledig waar. De auto is erg prettig in het gebruik, ziet er prima uit in termen van lakconditie en overige externe zaken. Geen spoor van slijtage te ontdekken eigenlijk. Punt van aandacht blijft de, althans in mijn ogen, wat forsere slijtage aan de voorbanden. Ook nu moeten ze weer na 40.000 km worden vervangen. De achterbanden hebben daarentegen nog steeds 4mm profiel.
Het verbruik bedraagt over de gehele periode 6,5 ltr/100 km. Voor een auto in deze klasse helemaal niet verkeerd lijkt me.
Punt(en)van kritiek? Tja, eigenlijk maar eentje. Moderne auto-ontwerpers hebben er blijkbaar erg veel moeite mee om een systeem te ontwerpen waarbij het wat eenvoudiger is om een lampje te vervangen. Bij de Mondeo moet eerst de gril losgemaakt worden wat niet gaat zonder de 'kruiskopschroeven'(want dat zijn het niet, het zijn pluggen)te beschadigen, daarna moet de koplampunit verwijderd worden met enig heen en weer geduw/gewrik en probeer tenslotte de kabelboom maar eens los te maken. Kortom, de eerste keer ben je er een half uurtje zoet mee. Kan overigens nog erger hoor, een Renault Megane kun je mooi naar de garage brengen om een lampje te laten vervangen.
Dus heren ontwerpers, aan de bak en ontwerp een systeem zodat het verwisselen van een lampje geen polsbreuken veroorzaakt en/of geschaafde handen dan wel beschadigingen aan je auto. Zo moeilijk kan dat niet zijn, toch?
Tenslotte Ford, de Mondeo is en blijft een dijk van een auto! Value for Money dus? Helemaal!
The continuing story! Real value!
- 100.500 km
De 100.000 km zijn gepasseerd, volgende week gaat ze naar de garage voor een welverdiende onderhoudsbeurt. Welverdiend, omdat ook de afgelopen 20.000km zonder enig probleem onder de wielen zijn verdwenen. En niets is prettiger dat dat! Koud, warm, droog of kletsnat (in de afgelopen weken...), het maakt de Mondeo helemaal niets uit. Ze doet het altijd, ze moppert nooit, je kunt er dus gewoon op rekenen!
Het brandstofverbruik is weer uitgekomen op 6,5 ltr/100km. Ik blijf dat prima vinden voor een 2.0 ltr diesel met automaat en een wat sportievere rijstijl. De lakconditie is werkelijk perfect, wel met wat gebruikssporen hier en daar, maar die zijn zeer overkomelijk en na de maandelijkse gang door de wasstraat ziet ze er weer uit om door een ringetje te halen. Het interieur is van hoogwaardige materialen en ook die blijven fraai en geen slijtage te constateren op de vloermat van de bestuurder na (grotere slijtplek). Verder geen opmerkingen behalve dat ik nu toch wel zeker weet dat andere automobielfabrikanten wel met een heel goed alternatief moeten komen wil de volgende auto niet weer een Mondeo zijn. Alle credits voor Ford, jullie weten hoe je klanten moet binden!
Value for money, 't wordt saai.......
- 119.000 km
Iets eerder dan gebruikelijk moest de Mondeo naar de garage. Dat had niets te maken met enige storing, maar alles met de verplichte APK na 3 jaar. Meteen maar gecombineerd met de onderhoudsbeurt dus. En guess what, geen enkel gebrek gehad in de afgelopen 19.000km. Begint wat saai te worden, maar duidelijk is wel dat dit exemplaar heel bijzonder en betrouwbaar is gebleken in de afgelopen 3 jaar en bijbehorende kilometers. De diesel (140pk) is een heel prettige motor en met de bijbehorende automaat werkelijk perfect uitgebalanceerd. Verbruik blijft keurig op 6,5 ltr/100km.
Nog een klein jaar en dan zal ze ingeruild gaan worden, van mij hoeft het niet........
Slechte dag!
- 137.033 km
Een slechte dag? Zeker! De auto moest worden ingeleverd wegens het einde van de lease termijn (3,5 jaar)
Dat zijn van die momenten waarop je denkt, waarom nou? De Mondeo verkeert in topconditie, van binnen, van buiten en motorisch.
Regen, wind, storm, kou, heel erge kou, warm, heel warm, de Mondeo maakt het allemaal niet uit. Ze start(te) altijd en heeft me in de afgelopen 3,5 jaar nooit in de steek gelaten.De enige storingen die er geweest zijn (en die ook vanzelf weer verdwenen) waren aan het navigatiesysteem en de cruise control. Dat was alles eigenlijk en zegt meer dan genoeg.
Ik besluit deze serie reviews met de welgemeende complimenten aan Ford voor het ontwerp en betrouwbaarheid, en last but not least ook aan mijn garage Ford Schurer-Kamphuis in Almere. Zij hebben zeker bijgedragen aan het rijplezier, de betrouwbaarheid en de veiligheid van/met deze auto. Well done!
PS Iedereen benieuwd naar de opvolger? Tja, je zou denken dat dat zonder twijfel weer een Ford Mondeo ging worden. Helaas! De company rules noodzaakten een andere keuze, ik ben overgestapt naar Kia en heb de eerste 1000 km er al weer op zitten in een Kia Sportage. De eerste review komt er aan!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.