Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 140pk Limited (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mondeo Wagon 2.0 TDCi 140pk Limited |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 33 km |
KM-stand laatst | 80.000 km |
De eerste kilometers.
- 33 km
Na 3 jaar en 180.000 kilometer in de Peugeot nu gekozen voor een Mondeo. Wat waren de andere opties: Skoda Octavia, VW Passat 1.6 diesel Bluemotion (vanwege 20% bijtelling) en de Opel Insignia.
Uiteindelijk gekozen voor de Mondeo. Rijkst uitgerust tegen laagste prijs. Het is een 2 liter diesel (140 pk) Limited uitvoering. Titanium uitvoering, uitgebreid met 5" navigatie en bluetooth telefoonverbinding. Verder heb ik als opties voor Satin Silver roofrails, Privacy Glass en geintegreerde zonneschermen genomen.
Na een Proefrit helemaal verkocht. Wat een super strakke bak. Ik heb al enige Fords versleten maar het rijgedrag van deze Mondeo is alles overtreffend.
Voor de rest is alles netjes afgewerkt en de materialen die gebruikt zijn, zijn van mooie kwaliteit.
Hoe en wat de auto zich verder houdt zal de tijd leren. Ben er zelf niet bang voor dat er veel problemen zullen onstaan, maar de tijd zal het leren. Ik heb alleen maar positieve reacties gehoord, en op deze site gelezen.
Ik ga genieten. Update volgt tzt
De eerste duizend zitten erop.
- 1.200 km
Zo, de kop is eraf. Ik moet eerlijk zeggen dat ik een beetje verdrietig wordt van de auto. Elke dag wordt ik wel een paar keer teleurgesteld. Dat is altijd wanneer ik de motor afzet en uit de auto moet stappen. Flauwekul dus.
Het gevoel, nog steeds: WOW!!! Wat een totaal andere auto dan de Peugeot. Hij voelt een stuk degelijker en solider aan. Natuurlijk is het een auto met een zwaarde motor met meer vermogen en een veel hoger koppel. Ook bij hogere snelheden gebeurt er nog wat als je het gas intrapt. Ook draait de motor heerlijk rustig op de snelweg in de zesde versnelling. Draait dan net boven de 2000 toeren.
Toch iets te zeuren: Ja, maar dat is maar een kleinigheidje. Ik irriteer me een beetje aan de schakelindicator. Een groen bolletje in het display voor je die oplicht als je naar een hogere versnelling moet schakelen.
Voor de rest stap ik echt elke keer met een hele grote glimlach in de auto, maar ja, moet daarna weer een beetje huilen als ik eruit moet.
De twintig gepasseerd.
- 20.000 km
Hoogste tijd weer voor een up-date.
De auto heeft afgelopen vijdag z'n eerste onderhoudsbeurt gehad. Ik blijf erbij: wat een geweldige auto. de samenkomst van comfort, uitrusting, vermogen, uiterlijk en techniek blijft super. Ik stap nog steeds elke dag met gigantisch veel plezier in de auto.
Voor wat het verbruik betreft. die blijft hangen op ongeveer 6,7 liter per 100 kilometer (ongeveer 1 op 14,5). Dit overigens wel met een behoorlijk pittige rijstijl. Veel snelwegkilometers op de cruisecontrol maar wel graag stevig wegzetten bij stoplichten en opritten. Olie verbruikt hij niet.
Voor wat betreft betrouwbaarheid wel een paar kanttekeningen. Vorige week in 1 dag twee keer bij de garage gestaan. De eerste keer omdat na het bijvullen van de ruitensproeiervloeistof de motorkap niet meer in het slot wou vallen. Bleek dat de kabel wat moeilijk ging, is nu weer goed gangbaar gemaakt. Later die dag was er geen snelheid meer te halen met de auto. Ik dacht eerst dat de handrem mogelijk vast zat maar na die aangetrokken te hebben en een abrupte stilstand tot gevolg bleek dat ook niet het probleem. Kreeg daarna gelijk een melding van motorstoring.
Naar de dichtsbijzijnde dealer gereden (Nieuwegein, goede koffie overigens) die me gelijk vakkundig geholpen heeft. Kon daar gelijk de gefacelifte Mondeo even bekijken. Bleek dat er een vacuumslang tussen het luchtfilter en de inlaat losgegaan was. Niets ernstigs dus maar wel een oponthoud van anderhalf uur.
Tijdens de onderhoudsbeurt is er verder niks aan het licht gekomen. Op naar de volgende 20K kilometer.
80.000 kilometer verder.
- 80.000 km
Afgelopen vrijdag is de Mondeo voor z'n 80.000 kilometer beurt geweest. We zijn inmiddels ook iets meer dan een jaar verder. Hoog tijd voor een update dus.
De auto bevalt nog steeds heel goed. Tot nu toe heeft de auto me maar één keer laten staan (zie vorige update) en tot nu toe zonder problemen getoured.
Niks dan lof voor dit ruimtemonster. Afgelopen vakantie met vrouw en twee kinderen (en de nodige bagage die hiermee gepaard gaat) naar de Cote d'Azur geweest. Ruim 1400 kilometer afgelegd zonder enig probleem. Je merkt dat de auto gemaakt is om kilometers te maken. Goede zit en genoeg steun aan alle kanten. Ook alle bagage zonder problemen achterin. Genoeg ruimte dus. Dit was in de 407 wel anders.
Zijn er dan minpunten? Ja, een paar kleine. De radio met navigatie (5" screen) is geen succes i.c.m. een iPhone. De handsfree raakt af en toe van slag. De radio en telefoon geven wel aan dat ze verbinding hebben maar als je dan gaat bellen gaat de radio niet op "mute" en heb je geen geluid via de radio. De dealer in Hengelo kon dit probleem niet oplossen. Van de dealer in Genemuiden werd het probleem bevestigd maar ze hadden geen oplossing. Ligt aan de bluetooth-voicecontrol-box. Moet ik maar mee leren leven (of een Nokia kopen, die heeft dat probleem niet).
Verder heeft de auto nogal de neiging om door te schieten in z'n toerental als je optrekt in z'n eerste versnelling en overschakelt naar z'n twee. Op het moment dat je de koppeling intrapt lijkt het net of je het gas niet loslaat en knalt hij door tot 3000 toeren. Niet problematisch maar sommige omstanders zitten je nogal eens raar aan te kijken als het gebeurd.
Ook de schakelindicator blijft opvallend. Dit is deels ook de bedoeling natuurlijk maar vooral nu in de winter ook de vorstwaarschuwing brand wordt het wel een knipperbedoeling in het beeldscherm. De vorstindicator verspringt naar rechts en op die plek verschijnt dan de schakelindicator. Na overschakelen springt de vorstindicator weer terug naar links om even later het hele verhaal nog een keer te doen als je weer moet opschakelen. Kleinigheidje, maar toch.
Verbruik ligt bij mij nog steeds op 1:14,7 gemiddeld. Dit is wel i.c.m. een lekker pittige rijstijl, dus voor de hedendaagse sterke diesel acceptabel.
Kortom: superwagen waarvan ik nog steeds geen spijt heb. We zijn op de helft van de kilometers die ik moet rijden voordat hij ingeruild wordt dus we kunnen er voorlopig nog lekker van genieten.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Ford Mondeo - Occasion Aankoopadvies

Ford Mondeo 2.0 TDCi (2010) – 491.869 km - Klokje Rond

Occasion Test: Alfa Romeo 159 (2008) vs Ford Mondeo (2008)

Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 115pk Ghia (2008) - Test

Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi Titanium (2007)
