Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 140pk Ghia (2008)

autoreview

Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 140pk Ghia (2008)

Signalement

UitvoeringMondeo Wagon 2.0 TDCi 140pk Ghia
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf92 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na een lange overweging tussen onder andere de Laguna, passat en saab 9-3 is de Ford er toch het beste uitgekomen voor mij.
De keuze is gevallen op een Mondeo 2.0TDCi 140pk Ghia X-Pack Blazer Blue met als opties:
audiopack, winterbanden en een reservewiel.
Navigatie heb ik al in de vorm van een tomtom 910 en verder had ik alleen een betere geluidsinstallatie nodig en bluetooth voor mijn telefoon.
Verder is de auto dus danig compleet dat ik me er weinig meer bij kan wensen. Met het X-pack heb je allerlei luxe zaken erop zoals stoelverwarming, 17 inch, leer en een startknop.

Ik had eigenlijk als kleur navy blue besteld, maar dit is later omgezet naar blazer blue. ( een tintje lichter volgens de dealer) Mijn vorige auto was zwart en navy blue vond ik nu wel eens mooi omdat ik niet weer een zwarte wilde maar ik vond de metallic lak ink blue wat licht.

Zoals gezegd kreeg ik van de dealer te horen dat de kleur veranderd zou worden, na wat zoeken op het internet kon ik de kleur nergens vinden. Omdat ik toch wel benieuwd was hoe de kleur oogt ging ik maar eens lang en wat bleek, mijn auto was al geleverd! Dit was vorige week, laten we zeggen 20 maart. Ik had erop gerekend dat de wagen in juni zou komen maar door een versnelde productie in Genk is dit met 3 maanden ingekort.

Ik kon gelijk meelopen naar achter en tot mijn verbazing was de wagen bijna lichtblauw! De dealer zei dat de wagen nog gepoetst moest worden en toen ik een paar dagen later kwam kijken beviel me de kleur een stuk beter.
Met de bijgeleverde foto’s hoop ik dat mensen de kleur blazer blue goed kunnen zien zodat ze weten wat ze bestellen.
Het is niet zo donker als ik gedacht had maar ik kan er goed mee leven. Ik zelf houd er van als de binnenkant licht is en de buitenkant donker, dat geeft naar mijn smaak een mooi contrast. Het mooie van de update van de Ghia is overigens ook de hout kleur aan de binnenkant, die is nu een stuk donkerder geworden waardoor het naar mijn smaak wel mooi is, zeker in combinatie met het lichte leer.
Ik vind het zelfs mooier dan het glimmende metaal van de titanium, daarbij zit je bij de titanium aan zwarte stoelen en ik houd van licht dus de keus was snel gemaakt.

Dan wat over de auto zelf natuurlijk, laat ik eens starten met de gigantische ruimte. Vergeleken met de andere kandidaten is de ruimte gigantisch. Je hebt wel een 5 serie nodig voor deze ruimte, zeker achterin. Met 3 volwassenen achterin is in principe geen probleem. De kofferbak is ook enorm, ik moet er inkruipen als ik er wat achterin wil leggen.

Het leer is zeer mooi afgewerkt en het verdere interieur ook. Ik kon op een paar vuiltjes na niet veel ontdekken. Radio en stoel bediening had ik in mum van tijd onder de knie. De memorie functie van de voorstoel is na dat je hem in de gewenste stand hebt gezet in te stellen door zo’n 5sec op één van de 4 memorie knoppen te drukken. Voordat ik de wagen start druk ik op mijn knop en de stoel gaat in mijn positie, geweldig. Meestal staat hij nog goed tenzij mijn vrouw of mijn zoon erin hebben gezeten.

Ik vond het alleen raar dat ik geen tempratuur kon zien, maar na een paar keer op het rechter pijltjes paneel op het stuurwiel te hebben gedrukt kwam de buitentemperatuur te voorschijn op het scherm tussen de meters.

Stoelverwarming werk goed, binnen enkele minuten wordt je onderrug verwarmt.

Verder hoef je weinig in te stellen, airco, radio en de stoel en voor de rest was alles goed.

Een leuke extra is de voicecontrol, druk op voicecontrol en je hoort een piep, vervolgens zeg je dan bijvoorbeeld ‘track’ vervolgens antwoordt een vrouw met ‘number please’ en dan noem je bijvoorbeeld ‘five’ en dan gaat de cd naar nummer 5. Ook airco, radio en telefoon kun je zo bedienen. (ook navigatie als je dat hebt)
Soms verstaat ze je alleen verkeerd dus je moet wel duidelijk engels spreken, zeker bij de cijfers. Woorden als temprature hoef je niet helemaal correct te spellen want dat begrijpt ze wel. Maar toen ik zei ‘nine’ zei zij ‘five’ dus je moet goed articuleren.

Dan het rijden, met de 407 heb ik 160.000km gereden en na die 160.000 reed hij nog precies hetzelfde als na 1 km. Ik zelf vind ondanks dat ik nog maar zo’n 500km heb gereden mijn rijervaring toch van belang. De eerste indruk blijft voor mij zo goed als altijd de rest van de looptijd hangen.

De motor om te beginnen, die is mij bekent het is immers dezelfde als in de 407 alleen schakelt deze beter en voelt nog net iets soepeler. Hij hoef volgens de dealer niet ingereden te worden zolang hij maar op tempratuur is. Volgens de fabriekspapieren gaat het om 143pk dat is toch 7 meer dan mijn 407.

Ik moet zeggen dat ik na een uur nog steeds goed zat in de auto, de stoelen zitten goed en zijn goed af te stellen. Achterin heb je ook een goede zit dus ik verwacht hier zeker geen problemen mee mocht er een langere rit mee worden gemaakt.

De rij-eigenschappen zijn toch wel een stuk beter dan die van de 407. Het onderstel is sportiever maar ook comfortabel. Over drempels rijden is geen probleem.
Er zitten 235/45/R17 banden onder en die hebben een aardige grip! Ik heb de esp al een paar keer laten ingrijpen maar ik merk al dat de rotondes harder kunnen met deze wagen. En een paar bochten die ik heb gepakt kon ik harder door zonder dat de banden gingen piepen.

Optrekken gaat goed, als de wagen warm is pak ik meestal 3000 of 4000 als ik snel wil en anders zo’n 2000rpm als ik normaal rij. Ook mooi is de startknop, deze extra geeft toch een leuke beleving. Even de wagen openen, sleutels in het middenvak en dan koppeling in en de knop in. Het geluid op de weg valt reuze mee en het toerental in z’n 6e versnelling ook. Toen een paar onnodig links rijders aan de kant gingen en ik rustig 150 kon rijden zag ik dat de wagen zo’n 2700 toeren maakte.

Ik zal over enige tijd nog een update toevoegen als ik nog wat mee maak.
Eventuele vragen of opmerkingen zijn welkom.

-- UPDATE --

Nu ik zo’n 1500 km heb gereden sinds mijn review is het tijd om wat verder informatie te verschaffen over verdere bevindingen. Alhoewel ik de meeste zaken al snel door had zijn er altijd nog dingen die je later opvallen of ondervindt .

Na een week was de auto redelijk vuil geworden en omdat hij net nieuw is heb ik hem maar eens even gewassen. Tijdens het auto wassen leer je je wagen goed kennen vindt ik zelf. Je voelt de lijnen en let meer op details. Een mooie afwerking vind ik bijvoorbeeld de ‘kleppen’ die de sleephaken verbergen.
Als je auto ooit eens gesleept moet worden moet je met je sleutel eerst het klepje verwijderen zodat de sleephaak te zien is.

Nog iets anders wat me opviel toen ik via de achterruit naar binnen keek was dat er een ruimte zit tussen de achterbank en het begin van de hoes over je achterbak. (Bij de wagon kan je de achterbak afsluiten door een scherm naar je toe te trekken en dezen dan vast te zetten zodat je niet in de achterbak kunt kijken)
Ik snap nog niet helemaal waarom er een cm of 2 tussen deze rol en de achterbank zelf zit, je ziet nu een spleet zitten. Niet dat ik me er aan stoor, maar als je bedenkt dat alles in de Ford mooi is afgewerkt vindt ik dit een beetje raar.

Natuurlijk heb ik ook moeten tanken, op het begin sloeg de pomp een paar keer af. Als je de tankdop opent zie je daarop een plaatje afgebeeld. Op dat plaatje staat hoe je het tankpistool moet inbrengen. (recht houden)
Nadat ik deze instructies heb opgevolgd verliep het tanken probleemloos.
Na 635km heb ik getankt, ik zal nu even uitrekenen hoeveel km hij op een tank loopt.
Ik moet wel zeggen dat dit natuurlijk met een gloed nieuwe motor is en met veel optrekken en stoppen, en daarbij rij ik ook nog redelijk door als het kan.
47liter had ik getankt. 70liter is de tankinhoud. 70-47= 23 liter over.
635:47=13.51km op 1 liter. 70*13.51=945.7 km op 1 tank.
100:13.51=7.4 liter per 100km. ( 70:7.4=9.46 9.46*100=946km)
Volgens de fabriek is het gecombineerde verbruik 5.9liter per 100km. (70 :5.9=11.86 11.86*100=1186km)
Ik verbruik dus 7.4liter diesel per 100 en volgens de fabriek kan het 5.9liter diesel per 100 zijn.
Ik zit dus nog een paar km onder wat de fabriek opgeeft maar dat zal wel altijd zo blijven.
Het is op zich vrij netjes voor het begin maar ik denk dat het nog wel wat zuiniger kan naarmate de wagen wat meer heeft gelopen. Al deze gegevens gaan over het gecombineerde verbruik.

Dan heb ik onder tussen ook wat langere ritten gemaakt en daarbij heb ik extra gelet op de zitpositie en rij geluiden. Over het rij geluid kan ik kort zijn, weinig geluid van buiten dus met de isolatie zit het wel goed.
De stoel heb ik nog wel sinds het ophalen van de wagen een paar keer anders ingesteld. Nu heb ik volgens mij een goede zitpositie te pakken en dat merk je tijdens het rijden. De stoelen zijn redelijk hard wat geheel ten goede komt aan de rug houding. Als je rechtop zit in je stoel wat je bereikt door hem goed af te stellen is je rug mooi recht. Ook na 2 uur achter elkaar te zitten voel je nog geen pijntje. Door het leer heb je echt het idee dat je in een luxe wagen zit en het leer zit naar mijn mening ook wat beter dan stof. Ander voordeel van het leer is dat je eventuele vlekken makkelijk weg kan vegen.

Het verdere rijden is nog steeds even goed als ik hiervoor al beschreven heb. Hij gaat goed door de bochten en je kan er een hoop rij plezier uit halen.

Het verstellen van de bestuurdersstoel gaat zeer snel maar de passagiersstoel daarin tegen vergt wat meer tijd.
Vooral het omhoog en omlaag zetten van de stoel moet handmatig worden gedaan met een pompbeweging.
Het duurt aardig lang voordat de stoel een stuk omhoog of omlaag is, gelukkig hoeft de stoel niet vaak verandert te worden maar het had van mij wel wat ‘strakker’ afgesteld mogen worden.

Wat voor mij een ontdekking was is dat als je de spiegel afstelling op bijvoorbeeld de rechter spiegel instelt deze automatisch naar beneden kantelt tijdens het achteruit rijden. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik een stuk dichter bij de stoep sta en mijn banden niet beschadig. De spiegels gaan als je schakelt na 10 sec weer normaal en als je gaat rijden gelijk.
Waar ik nog aan moest wennen is dat je de spiegels na het uitzetten van de motor nog zelf moet inklappen.
Dit wil ik wel altijd doen omdat er nog wel eens vandalen zijn die het leuk vinden om er een trap tegen te geven. Het is wel zo dat zodra je het portier opent de spiegels niet meer kunnen inklappen tot dat je de motor start. Dus voordat je uitstapt moet je de spiegels inklappen, hier moet je gewoon even aan wennen.



Dan heb ik nog even wat over de radio te zeggen, die klinkt zeer aangenaam en is makkelijk te bedienen.
De bass zet ik echter gewoon op 0 want als je die al op plus 1 zet tril je bijna je wagen uit. Bij cd’s klinkt de bass op plus 2 wel goed. De hoge tonen zet ik wel bij de radio iets hoger en bij de cd ook, verder stel ik niets af.


Dan heb ik deze week de bluetooth telefoon geïnstalleerd, dat is toch wel een stuk beter want als de struikrovers je nu zien met een telefoon in je handen kan je gelijk 150 (330!!gulden) euro afrekenen.
Ik was eerst een beetje bezorgd over hoe ik de telefoon nou moest laten verbinden met de Ford audio. Zoals ik eerder zei in een reactie kon ik dit niet goed vinden in het boekje. Al hoewel hier wel staat: zet bluetooth aan en zoek Ford audio. Dus ik heb op mijn telefoon de bluetooth aangezet en ben vervolgens in de auto gaan zitten.
Daarna zet je de radio aan en daarna zoek je met je telefoon naar een netwerk. Na enige tijd verschijnt dan ‘ford audio’ op je telefoon en je moet dan de pincode intypen die in je instructieboekje staat. Daarna stel je in dat de telefoon altijd verbindt als je de radio aanzet.
Nu verbindt hij vrijwel gelijk elke keer als ik in de wagen zit en ik de audio aanzet.

Dan het bellen, dit doe je door op het knopje phone te drukken en dan met de pijltjes toetsen naar je telefoonboek te gaan. Je kan ook zelf een nummer intypen of via voice control een nummer inspreken of opslaan. (Dit laat ik nog maar even want de voice control verstaat af en toe je getallen niet goed en dan mag je het opnieuw doen, even met de hand is dus gemakkelijker).
Opnemen kan aan het stuur. Het geluid van een gesprek is zeer helder en beter dan bij mijn oude carkit.
Je kan ook het geluid met je volumeknop harder en zachter zetten, iets wat ik vroeger niet kon.

Al bij al ben ik nog meer tevreden over de wagen geworden. Ik ben vooral blij dat de telefoon goed werkt want het is toch wel fijn als je fatsoenlijk kan bellen.

Voor zover mijn update, vragen of opmerkingen over de update en over het eerdere verhaal zijn altijd welkom.

WP88

PROBLEMEN

- Reserve wiel niet meegeleverd, hier kan ik gelukkig wel mee leven want het wordt nabesteld. Erger had ik het gevonden als de bekleding zwart was in plaats van beige.

-- UPDATE --

Ik was bij de dealer geweest om naar het reserve wiel te vragen en even over een kleine steen inslag navraag te doen. Reservewiel wordt nog naar gekeken. Ik verwacht hier later nog over te horen.
Rechts op het dak, boven de bestuurdersstoel zijn twee steentjes ingeslagen. De hele lak is tot op de grijze primerlaag weggeslagen. De dealer zal hier tijdens de eerste beurt naar kijken en tot die tijd is het geen probleem. De schade valt niet erg op maar je ziet het wel als je van dichtbij gaat kijken. Dus als het weggewerkt kan worden zou ik dat graag willen. Beetje jammer, maar er is niets aan de doen. Ik ben nog blij dat het niet op de ruit is gekomen want dan heb je nog meer narigheid.

Verder rook ik nog een schroei lucht waarneer ik de stoelverwarming gebruik. Hier is ook naar gekeken en dit is waarschijnlijk gewoon nieuwigheid. Af en toe ruik je na een tijdje een schroei lucht en die gaat dan ook weer weg, dus het lijkt of er iets tegen het verwarmingselement zit. Maar er was dus niets te vinden, hopelijk gaat dit over een tijd vanzelf over als hij wat vaker gebruikt is.

De stoelverwarming is overigens wel comfortabel als het koud is in de ochtend!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.