Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 130pk Trend (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mondeo Wagon 2.0 TDCi 130pk Trend |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 139.500 km |
KM-stand laatst | 296.000 km |
Lekker blazen
- 148.000 km
Na een paar weekends Nederland te hebben rondgereden om de keuze te kunnen maken tussen een Peugeot 406 Break en een Ford Mondeo Turnier, viel begin oktober eindelijk het besluit: het werd een Ford Mondeo Turnier 2.0 TDCI met 130 PK. Heb 'm met A1 garantie bij een Ford dealer gekocht. Tijdens de proefrit viel op hoe degelijk dit exemplaar in elkaar zat in vergelijking met andere (goedkopere en oudere) Mondeo's. Heel lang getwijfeld met een paar 406's, maar uiteindelijk ben ik niet voor het uiterlijk gegaan (plusje van de 406) maar op basis van NCAP, ADAC en pure PK's toch voor de Mondeo gekozen.
Uitvoering is de Trend. Niet superrijk uitgerust, maar verder precies zoals ik 'm wil hebben. Alles wat essentieel is om goed en veilig te kunnen rijden zit er op: goede stoelen, een duidelijk dashboard en een lekker stuur. Standaard navigatiesystemen zit ik niet op te wachten (kun je niet mee pielen) en een goede geluidsinstallatie wil ik zelf uitkiezen (in plaats van die standaard radio). Andere, niet essentiële gadgets kunnen alleen maar stuk gaan.
Deze moest mij vanaf 1 november veilig, snel en betrouwbaar naar mijn nieuwe job in het buitenland gaan brengen. Enfin, de Mondeo werd het. Over de betrouwbaarheid kan ik vooralsnog nog niet zo heel veel zeggen (geen problemen mee gehad) maar dit ding is in ieder geval bloedsnel. 160 km/h heuveltje op, heuveltje af in de Ardennen is geen probleem. Lekker. Veilig ook. Alle noodzakelijke airbags zitten erin, en het ding licht superstrak op de weg. Een waar genot om mee te rijden!
Van de Dekra heb ik een gele milieusticker gekregen (voor sommige steden in 0049). Dat vond ik niet zo mooi als een groene en daarom voor de kerst een roetfilter laten inbouwen. Schijnt verder geen pijn te doen of de staat van de auto nadelig te beïnvloeden. Komende maand maar eens zo'n mooie groene sticker aanvragen.
Verder, behalve om de winterbanden erop te laten zetten, nog niet de garage van binnen gezien. Over 11000 km zal het eerste geplande onderhoud plaatsvinden. Dan kom ik graag terug om daar verslag van te doen.
Verbruik is tot nu toe gemiddeld 7,2l/100km geweest. Veel onzuiniger dan dat de auto volgens Carbase zou zijn, maar ik schijn alles fout te doen wat je zou moeten doen om zuinig te rijden. Maakt verder ook niet uit want anders had ik wel een of ander koekblikje gekocht.
Nadelen?
- voor en achterkant niet erg overzichtelijk
- matig schakelgedrag (hakerig) bij koude motor
To be continued...
Edit 7-feb: nav terechte opmerking in de comments het aantal PS-sen aangepast van 136 naar 130.
Tot vandaag ging het goed...
- 160.000 km
Sinds de vorige review update nog 15K km verder gereden. Daar is nog een belangrijk nadeel naar voren gekomen: de ontwaseming van de voorruit. Dat werkt namelijk niet snel genoeg en leidt ertoe dat je bij bepaalde weersomstandigheden (in de winter) erg lang moet wachten voordat het veilig is om veilig op te weg te gaan. Erg irritant. Maar los daarvan nog steeds een fenomenale reisauto!
Echter, vandaag ben ik toch weer hevig teleurgesteld geraakt. Werd gebeld door een garagist dat de waterpomp naar de klote is en dat ie zonder water staat. Grote beurt stond sowieso voor volgende week gepland, maar die gaat dan waarschijnlijk wat naar voren gehaald worden. Tevens zal dit een aardige test voor de dealerreview zijn.
Alle defecten keurig onder garantie (Ford A1) verh
- 160.000 km
Alle defecten die onder ervaring 2 werden genoemd zijn verholpen onder de Ford A1 garantie die ik met de koop van de auto ben aangegaan.
Het ging in het bijzonder om de volgende zaken:
- waterpomp
- multiriem + spanner
- Climate control gerepareerd
- diesellekkage op de cylinderkop verholpen
- dashboard verlichting (1 lampje) vervangen
Perfecte service van autobedrijf Ton vd Berg in Oudewater.
Of dit normaal is voor een Ford Mondeo met deze motor weet ik niet. Het was wel even schrikken in ieder geval dat zoiets kon gebeuren. De auto rijdt nu (we zijn alweer twee maanden en 12000 km verder als ik deze update schrijf) in ieder geval prima, maar dat deed ie ook voordat deze problemen bekend waren.
Daarnaast heeft de auto tijdens deze reparatie ook nog het normale kleine onderhoud gehad. Dit waren de normale zaken zoals olie, water, remvloeistof, interieurfilter.
Tijdens de vakantie wel gezien dat als ik de auto zwaar belaad (maar niet te zwaar) dat ie dan vrij diep naar achteren hangt. Wellicht dat ik er binnenkort hulpveren op laat zetten. Dat staat wat eleganter in dat soort situaties.
Tijdens de vakantie op een autobahn in de Eiffel overigens ook voor het eerst tegen de grenzen van de auto aangelopen. Met vakantiebepakking in de auto én een dakkoffer op de auto, ervoer ik voor het eerst dat de auto (met een aanvangsnelheid van 150 km/h) moeite had een helling op te komen. Dat was dan voor het eerst en daardoor wel even een heugelijk moment. De rest van de reis ben ik verder niet tegen die grenzen aangelopen overigens. :-) Helemaal dik tevreden dus over deze Mondeo!
Stabilisatorstang linksvoor stuk
- 165.000 km
Niet heel veel later nadat ik de auto weer terug had gekregen, en alles weer perfect leek te lopen, hoorde ik nu duidelijker dan eerst een geluid dat duidde op een gebroken stabilisatorstang. Die heb ik destijds met mijn Escort en Fiesta ook gehad en klonk precies zo. Op basis van schuin tegen een drempel oprijden, en op basis van gehoor, leek het de stang van de linker voorwielophanging te zijn.
Daarmee de garage gebeld. Die hebben uiteindelijk hetzelfde geconstateerd, en vervolgens ook keurig onder garantie verholpen. Een half uurtje en weer weg.
Iets te ver doorgetrokken :-)
- 171.206 km
Soms wil je ten koste van alles voorkomen dat die slak die net voor je reed, voorbij de volgende verkeerslichten nog steeds voor je rijdt. In augustus brak er zo'n moment aan. Lekker hard doorgetrokken met als gevolg dat de turboslang scheurde. Is vakkundig gemaakt en daarna vrolijk weer verder gereden. Kost alleen wat. Gelukkig na dat moment geen last meer gehad van die slak.
Grote beurt 180K km
- 178.715 km
Bijna 180K km en deze gecombineerd met de APK. Met roetmeting, met verse olie, oliefilter, pollenfilter, brandstoffilter, luchtfilter, koelvloeistof, versnellingsbakolie, v-riem zo rond de 550 EUR geeindigd. Netjes, want ook op dit bedrag ingecalculeerd.
Verbruik heeft zich rond dit moment zo rond de 6,9l/100km gestabiliseerd. Netjes gezien de wekelijkse ritjes door de Ardennen en over Autobahnen.
Elke kilometer is nog steeds een waar genoegen.
200K km beurt
- 201.315 km
Afgelopen maanden probleemloos rondgetuft. 2 keer bij Autotaalglas geweest voor sterren in de ruit.
Ook tijdens hevige sneeuw in de Ardennen en de Eifel gewoon veilig thuis gekomen. Door de lagere rijsnelheden is het verbruik omlaag gegaan naar 6,8l/100 km
De bekende ongemakken ten aanzien van het langzame ontwasemen van de ruit was al bekend en daar de afgelopen weken ook een paar keer aan geërgerd. VOlgende keer dan toch maar een met voorruitverwarming.
Afgelopen week weer een verwenbeurt gegegeven.
Behalve het normale (ruitensproeier, olie, oliefilter en Forte DFC) ook nog:
- nieuwe remschijven en remblokken
- mistlamp linksvoor (steenslag)
Totaal 680 Euries incl leenauto. Wist dat die remschijven eraan gingen komen, dus op zich niet zo verrassend.
We gaan gewoon weer verder.
Weer 20 erbij
- 219.919 km
Lekker bezig geweest en zo stond er in 3 maanden weer bijna 20000 km bij.
Autotechnisch geen problemen ondervonden. Wel nog een lekke band gehad, en dus in het laatste winterweekend in de Eiffel nog even twee nieuwe winterbanden erop laten zetten. Tevens een barst in de voorruit gehad -> vervanging voorruit*, gevolgd door nog drie bezoekjes aan de Autotaalglas voor nieuwe sterren. Bij de zomerbandwissel ook twee nieuwe zomerbanden laten monteren: Michelin Primacy HP. Perfecte banden in combinatie met de Mondeo.
Maar goed, de 220000 km beurt. Een kleine beurt. Incluis BTW €365,31 kwijt geweest. Daar zat dan in: ruitenspoeier zooi, nieuwe motorolie, oliefilter, pollenfilter, luchtfilter, Forte ADFC, een achterklep schakelaar, een leenauto en 2,5 uur arbeid.
Vwb die achterklep schakelaar. Daar had ik in de twee weken voor de beurt wel problemen mee, in de zin van dat als de achterklep lafjes werd gesloten, deze dan automatisch ontgrendelde. Was een kwestie van de achterklep goed dicht gooien en dan was het weer goed. Volgens de garage was er water bij het mechaniek gekomen. Is nu dus weer opgelost.
Verbruik is bij continue 140 km/h op de snelweg (met af en toe een uitschieter naar boven) zo'n 7,3l/100km, maar de laatste tijd ook heel veel snelle stukken Autobahn (~170 km/h) gehad en dan zit je rond de 7,4l/100km.
Al met al dik tevreden. De Mondeo doet het nog uitstekend en heeft volgens de garage ook nog een lang leven voor zich. Ik ga voor de 400000 km in ieder geval.
* = die tip van een voorruit met voorruitverwarming is er eentje voor de volgende voorruit. Goede tip inderdaad. Volgens de garage kan die voorruitverwarming vrij eenvoudig worden aangesloten.
240K beurt
- 240.730 km
Inmiddels niet meer zo heel actief in België en Duitsland. Dat heeft er om te beginnen toe geleid dat het verbruik van 7,6l/100km naar 6,9l/100km is gedaald. Op zich boeit mij dat niet zo, maar het komt vooral omdat er in Nederland vrij traag wordt gereden en je in de Randstad niet altijd even lekker vaart kan maken.
De Mondeo heeft weer de APK-goedkeuringstempel gekregen. Naast de ruitensproeiervloeistof, olie, alle wisserbladen, oliefilter, pollenfilter vervangen is er ook nog het volgende gedaan:
- handgreep thv passagierstoel vastgezet (was gesloopt door mitfahrer)
- een lekkage bij de achterklep verholpen (ruitensproeier achter is waarschijnlijk in de wasstraat los geraakt)
- airco is bijgevuld, gecontroleerd en bij de aircocompressor hebben ze iets met magneten gedaan
Met alle uren + een leenauto was ik 540 EUR kwijt. Dat is iets minder dan waarvoor ik beurten calculeer dus helemaal goed wat mij betreft.
Een aandachtspunt binnenkort gaat de spanner van de krukaspolie zijn. Die is niet helemaal goed meer. Die kon echter niet meegenomen worden omdat er geen tijd voor was voor mij en de garage. Aanvankelijk van de kosten (die krijg ik nog) laat ik dat tussentijds doen of pas bij de volgende beurt.
Eindelijk zijn de verstuivers aan de beurt.. Duur.
- 258.600 km
Gebaseerd op andere reviews hier en op Google gevonden zat het er al aan te komen: de verstuivers...
De auto startte al een tijdje een paar keer niet lekker, maar toen het brandalarm in een parkeergarage afging van de rook was het tijd om langs de garage te gaan. Dit bezoek meteen maar gecombineerd met de 260K EUR beurt.
Voor het deel verstuivers totaal 1550 EUR afgetikt. Een forse aderlating, en daarvoor de 1200 EUR gebruikt die ik voor de koppeling had gespaard. Jammer. Opluchting: het brandstoffilter zat daar ook bij.
Voor wat betreft het deel kleine beurt behalve 4 uur aan werk, ook nog ruitensproeiervloeistof (was eigenlijk niet nodig), olie ververst, oliefilter, Forte DFC (wat is dat eigenlijk?), een leenauto, kleinmateriaal, een retourleidingset (ivm brandstoflekkage), een schakelaar (voor achteruitrijlamp die defect was), een achterdemper, roestranden van de remmen verwijderd en lampje dashboard vervangen.
Heel wat. Behalve dan even die verstuivers ligt het bedrag per reparatie echter tot nu toe nog prima in lijn met de 600 EUR die ik er altijd voor reserveer.
Wel tevreden dus. Maar wel een klein beetje kiespijn. Maar als ik in de auto stap dan ben ik het ook wel weer snel vergeten overigens. Wij gaan door tot de 400000 km!
260K beurt
- 258.600 km
De 260K beurt.
Naast olie, ruitesproeiervloeistof, filters vervangen is ook nog het volgende gedaan deze keer:
- retourleiding vervangen
- roestranden op remschijven weggehaald
- lampje dashboard vervangen
- een schakelaar werd vervangen (geen idee welke dat was)
- achterdemper is vervangen
Met een leenauto erbij was dat het magische bedrag van 666 EUR. Iets meer dan ik normaal incalculeer. Nou vooruit dan maar...
Spanrol + microriem + krukaspoelie
- 270.000 km
Er zat al een tijd een irritant tikkend geluid in de motor. Toen ik in de vakantie een andere Ford hoorde met dezelfde motor (alleen 100K km minder) moest ik het gevoelsmatig maar eens gaan aanpakken. Uit een eerder onderzoek wist ik al wel waar het in zat en dus...
- spanrol
- microriem
- krukaspoelie
Totaal 570 EUR incl montage. Wederom een dure grap maar de diesel rijdt nu weer bijna als een zonnetje. Alleen de koppeling nog. Zie de volgende update daarvoor.
Koppeling vervangen
- 273.267 km
Al een behoorlijke tijd was ik de hakerige koppeling zat. Nu ik besloten had nog even minstens een jaar verder te rijden met de Ford moest daarom ook de koppeling maar eens vervangen worden. Tegelijkertijd werd de APK gedaan.
Voor wat betreft de koppeling:
- vliegwiel
- koppelingset
- divers kleinmateriaal en vloeistoffen
Voor wat betreft de APK:
- remslangen vervangen + weer gevuld
- aantal lampjes
Was dit totaal 1675 EUR. Inclusief 7 uur werk en belastingen. Pittig, maar goed, we gaan er nog een flinke tijd verder mee rijden dus ik vond het het waard.
Voor de rest wordt er momenteel weinig gereden vanwege werk elders in Europa. De auto staat momenteel vooral stil. Vind ze niet lief, maar als ze dan uitgelaten mag worden dan is ze ook dolblij en weet mij immer met een blij gevoel te vervullen. We genieten dus nog even door!
Verbruik momenteel?
7,1l/100km (met 150-160 op de snelweg waar mogelijk)
280000 tussenbeurt
- 283.379 km
Op zich gewoon een normale tussenbeurt met vervanging van vloeistoffen en filters. Echter ook de remblokken waren aan vervanging toe. Daardoor alsnog 428 EUR kwijt. En dan wil de fiscus daarvan vervolgens ook nog 81,44 EUR hebben.
Grrrrr
- 290.000 km
Bij de vorige beurt zijn de zomerbanden er weer op gekomen. Vervolgens zat er een superirritant geluid en trilling in de auto vanaf 140 km/h.
Na een check bij de garage kwam men tot de conclusie dat er speling in de aslager zat. Deze is dus vervangen, samen met de fusee bouten en wiellager. Geen dingen waar je vrolijk van wordt qua kosten. 389, waarvan 62 EUR naar de staat.
Het meest frustrerende was dat daarna het geluid en de trilling nog niet weg was. Het was alleen anders.
Vervelend, want ondertussen had ik het redelijk gehad met al die reparaties en zat er alweer aan te denken om de auto te verkopen.
De oplossing van de trilling kwam toen ik in wanhoop maar eens bij een bandenboer langs ging. Deze kwam tot de conclusie dat de banden +velgen helemaal uit balans waren...
Dat is vervolgens keurig opgelost en toen waren de klachten ook verdwenen.
Uiteraard bij de garage langs gegaan die de zomerbanden erop had gezet. Ook omdat op de factuur stond dat men gebalanceerd had.
Als coulance voor alle onnodige reparaties hebben ze de auto op een aantal punten nog wat aangepakt zonder ervoor te hoeven betalen. Redelijk, maar het blijft een vervelende situatie waar ik een nare bijsmaak aan over heb gehouden.
Verkocht
- 296.000 km
Omdat ik het wel had gehad met de dure reparaties en ik vanuit mijn werk al een tijd aanspraak kon maken op een leaseauto, heb ik dat dan maar gedaan.
Wilde 2700 EUR hebben, gezien de goede staat niet onredelijk, maar het zag er al snel naar uit dat dat niet ging lukken.
Uiteindelijk 2000 EUR voor gekregen. Achteraf was wellicht 2100 EUR ook nog wel mogelijk. Maar niet heel veel meer. De auto rijdt nog steeds vrolijk rond (aan RDW kenteken check te zien) en de nieuwe eigenaar heeft er een goed onderhouden auto voor terug gekregen.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Van Beverwijk naar Polen - Monstertocht Barrelbrigade

Barrelbrigade - Zo goed als nieuw

Barrels op de rollenbank - Barrelbrigade

Sleutelen aan de barrels - Barrelbrigade

Barrelbrigade 2020 - Ford Mondeo - Klokje Rond-keuring
