Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 130pk Trend (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mondeo Wagon 2.0 TDCi 130pk Trend |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 160.000 km |
KM-stand laatst | 255.000 km |
ERVARINGEN
Geweldige motor deze diesel! Al klinkt hij bij koude start een beetje ’transit’ achtig, dat verdwijnt snel. En eenmaal op temperatuur verdwijnt die sound naar de achtergrond en blijft enkel wat windgeruis over. Koppel en vermogen zorgen ervoor dat je erg snel harder rijdt dan je denkt - inhalen op provinciale wegen is een fluitje (tussensprintjes gaan erg goed), en je kunt erg snel voortgang maken op de snelweg (ook als die eens wat omhoog gaat). Op de autobahn kun je tot ~180 lekker mee met al die snelle duitsers.
Enige nadeel is gewicht (1450 kg leeg) wat nogal doorzet in wegenblasting, en in verbruik. Op korte ritjes (in de stad, koude motor) duikt het verbruik snel naar beneden (1:13 en lager) - op de snelweg gaat het beter (1:16 a 17). 1 op 20 rijden kan, maar dan moet je echt continu 90 a 100 rijden en een fluwelen rechtervoet hebben - in de praktijk (mix korte/lange ritten) halen we meestal 1:15.
De Wagon ligt naar mijn mening erg fijn op de weg, zelfs wanneer flink beladen - en er kan wat in ! Dit is echt een auto waarmee je de IKEA leegrooft. Mag 1800 kg trekken - dus naast pakezel ook nog ’trekker’ capaciteiten. Gezinsauto pur sang die zich graag laat volproppen met kinderstoeltjes, buggy’s, en bedjes. Enige ’nadeel’ in dat opzicht is dat de afstand tussen voor- en achterstoelen nogal groot is zodat je vanuit de passagierstoel nauwelijks bij bij je spruit in de kinderstoel op de achterbank kan.
Al met al een erg praktische station waarmee je ook nog serieus kan doorrijden. Erg praktische gezinsauto ook.
Grote probleem van onze Mondeo was betrouwbaarheid - in de 5 jaar dat we hem hebben gehad is er slechts 1 jaar geweest zonder problemen (ADAC pannenstatistic toont dat dat niet alleen bij ons zo is). Auto heeft typische kwaaltjes: gebroken voorveren, aanlopende achter-remmen en turbo-slang.
Daarbij is mijn ervaring met de Ford dealers in regio Eindhoven niet om over naar huis te schrijven, zowel in Eindhoven als in Helmond tegenvallers, en service nogal variabel (soms goed, soms beroerd).
Onze Mondeo is nu de deur uit. Wij gaan door naar een Honda Accord Tourer diesel uit 2007, in de verwachting dat dat beter gaat bevallen.
PROBLEMEN
- 255.000 km
Auto was ex-lease en is in juli ’05 aangeschaft met al aardig wat km’s (160.000). Heeft een tijdje wat probleempjes gehad met rechter-achter-rem die ’bleef hangen’, waardoor het wiel af en toe warm liep - handrem niet gebruiken hielp. Uiteindelijk verholpen door recentelijk vernieuwde remblokken achter - schijnt een bekend mondeo-probleempje te zijn.
Bij 188.000 echt mee stilgestaan - de aandrijving van de waterpomp was mis: die word ’door’ de stuurpomp aangedreven. Omdat de spievertanding tussen water- en stuurpomp was stukgedraaid moesten beide vervangen worden - dat was een dure repa bij de dealer (700 euri) - daarnaast ook sensor? weerstand van de koelfan stuk (170 euri).
Verder slijtdelen (remmen/riemen) vervangen. Vreemde ervaring bij Ford dealer Eindhoven: actie van Ford om gratis roefilter te monteren zou volgens hen niet gelden voor zulke hoge km-standen. Toen Ford Nederland dat tegensprak ben ik verhuist naar Ford dealer in Helmond, die er zonder morren een roetfilter onder heeft gezet...
Update 220.000. Sinds de 188.000 nog een keer stilgestaan met kapotte nokkenas-sensor. Geen dure reparatie maar wel weer gedoe met afslepen door anwb. Probleem opgelost door dealer in Helmond. Toen ik aangaf dat ik de indruk had dat er misschien ook iets met turbo-slang was (blaas geluiden, soms uitlaatgas-lucht in de auto), was er niets aan de hand.
2 maanden later, beurt + apk, wat blijkt: turbo-slang lek (niet echt een verassing). Nogal wat problemen gehad dus de afgelopen 50.000 km, met meer garage kosten en bezoek dan ik zou verwachten (zelfs bij deze km-stand) - veel motor gerelateerd; reden om betrouwbaarheidscore terug te schroeven.
Update 255.000 km. Na bijna een jaar zonder problemen gereden te hebben, keerde het probleem met de achter-rem terug. Eerst links, daarna rechts. Wegenwacht schoongemaakt met advies om langs garage te gaan. Ford dealer in Helmond rekent 35 euro voor even kijken, niets doen (alles OK), maar week later weer langs de kant. Wegenwachter schroeft remklauw los, doet her en der kopervet op en probleem is weg. Waarom doet de dealer dat dan gewoon niet even ? De andere kant heb ik daarna zelf maar gedaan.
Recentelijk gebroken voorveer (alweer zo'n Ford-kwaaltje) links, gecombineerd met een schade buiten onze schuld was dat het eindpunt voor de Mondeo - dat geld stoppen we liever in een betrouwbare auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.