Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 130pk Titanium (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mondeo Wagon 2.0 TDCi 130pk Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Overstap van Franse naar Duitse auto is op de eerste dag en eerste 200 km een grote stap. Lekkere zachte leren fauteuils maken plaats voor harde stoffen sportieve stoelen. Na 1100 km vindt ik het heerlijk. Je zit stevig en dat merk je als naar de teller kijkt in de bocht. De ruimte is vgl met de Peugeot werkelijk enorm. nooit meer naar voren als je achterin passagiers hebt. 2 golftassen passen easy achterin; hoogte, rugleuning alles prima met de hand verstelbaar. OK Peugeot heeft alles electrisch, maar eigenlijk onnodige luxe.
Nu de motor, want daar draait het bij mij om, omdat ik 65.000 km pj rijd. 6 PK minder maar prestaties hoger dan de Peugeot diesel automaat. Nu een 6 bak; fel en stil. de auto is stiller, en lichter. Uitstraling nu nog erg mooi, maar het zal wel snel druk worden met de nieuwe Mondeo’s.
Ik heb verder alleen maar lof voor de electronica en de 2 LCD schermen. voice control.
Inmiddels 4000 km mee gereden. Ik stap graag in de auto ’s morgens om weer 100 km te rijden. De vooruit verwarming en versnelde ontwasseming verwarmt ook meteen snel de auto. Weet niet hoe het in de winter zal zijn, maar lijkt me een goede optie, die ik niet kende. Verlichting springt automatisch aan en stoelen zitten meteen lekker om je lichaam. Op de snelweg zit je zo op een (te) hoge snelheid. Tot 180 km/u hoeft de Mondeo niet hard te werken. De automaat zit dan nog in z’n 5 en schakelt bij 4000 toeren naar 6. Laat ik me maar inhouden denk ik dan.
De automaat is heel plezierig bij normaal rijden. Je hebt geen last van de schakelmomenten en merkt ook niet in welke versnelling je zit. Alleen door even de pook op manual te zetten, kan je op het dashbord zien in welke versnelling je rijdt. Als je daarentegen vol gas geeft bij het stoplicht en je blijft planken, merk je dat de bak vinnig is. De schakelmomenten zijn goed merkbaar omdat de motor tot het eind van zijn toegestane toerental loopt in elke versnelling. Wielen hebben neiging tot spinnen, zeker bij nat weer. Ruw wegrijden en een bocht ingaan, is leuk maar je merkt dat de auto even het wegcontact zoekt. Het is echter zinloos om het te doen, omdat je verder een snelle acceleratie hebt. Nee, voor mij hoeft een Handbak nooit meer, dit rijdt relaxed, snel en top!!
Audiocenter is fijn met een cd/mp3 speler met shuffle optie. Een CD wisselaar hoef je niet te bestellen omdat je op 1 cd ruim 100 nummers kan branden. Als je cd helemaal afluistert, ben je al in zuid Duitsland. De 2 grote LCD schermen hebben wat oefening nodig, maar ben er al goed aan gewend. Wel jammer is dat je niet de kaart kan zien al je belt. Bij bellen locked het grote LCDscherm nl. op de telefoonpagina.
Deze diesel kan ook best zuinig rijden. Ik rij ongeveer 900 km per tank en als ik de tripcomputer moet geloven dan kan ik met gemak 1000+ rijden als ik braaf op 120 km/u op de snelweg aanhou.
16-07-08: Teller staat op 58000 km. Ik ben dik tevreden. Het is een zeer vlotte diesel en met de 6 versnelling automaat kom je erg goed mee in elke rijstijl. Ik maak veel km's en hou van doorrijden waar het kan. De wegligging is ook boven de 160 km/u als een rots. De auto is stil en zicht rondom is prima. Voor mij nog steeds een goede lease-bak. Ik kreeg keurig van Ford een gratis update van navigatie systeem van Europa en de voicecontrol is nu in het Nederlands.
Ik heb de gewone bekleding en die is wel besmettelijk. Vlekken zie je heel snel.
PROBLEMEN
Motorcontrole sensorlampje bleef branden nadat auto 2 weken stil heeft gestaan. Geen rijproblemen en vervangen.
16-07-08: Het audiocentre laat het 1x per maand afweten. Dan doet de radio, telefoon/bluetooth en navigatie het niet. Zet je de auto een uurtje stil, reset de auto zichzelf. Tijdens het rijden kreeg ik het niet aan de praat door systeem aan-uit te zetten. Ook gingen de ruiten niet automatisch meer omhoog, maar dat was in 5 minuten opgelost door de garage (opnieuw programma inlezen). Na 55000km kreeg de airco een probleem (en ik ook met die warmte. Jammer dat Ford weinig onderdelen op voorraad heeft want het duurt dan weer een week voor het gerepareerd is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.