Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 130pk Collection (2003)

autoreview

Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 130pk Collection (2003)

Signalement

UitvoeringMondeo Wagon 2.0 TDCi 130pk Collection
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf88.000 km
KM-stand laatst165.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Omdat de Avensis toch wat kracht te kort kwam om mijn caravan te trekken én omdat ik tegenwoordig voldoende kilometers draai om verantwoord te dieselen ben ik op zoek gegaan naar vervanging. Bij Toyota, welk merk mijn voorkeur had door de uitstekende ervaringen, kon ik echter niet slagen. De nieuwe Avensis mag nog niet voldoende trekken naar mijn zin en een RAV4, de SUV, wil ik niet. Voor een goede gebruikte Avensis Verso vroeg men meer dan ik er voor over had. Na het nodige speurwerk op internet kwam de Mondeo ook als geschikte kandidaat naar voren. Hoewel ik, mede door slechte ervaringen met het merk in een ver verleden, geen Ford fan was, heb ik door de reviews op de Autoweek site mijn mening bijgesteld.

Tijdens de Pinksterdagen liep ik op een autoshow van de gezamenlijke dealers in mijn woonplaats tegen deze Mondeo aan. De auto zit standaard al zeer goed in zijn spulletjes. Als extra was hij ook nog voorzien van mooie 17’ velgen en een trekhaak met 13 polige aansluiting. Na enig onderhandelen over de prijs zijn we het eens geworden, met dien verstande, dat de definitieve beslissing af zou hangen van een uitgebreide proefrit. Dit was tijdens de show niet mogelijk. Ik kreeg voor mijn Avensis meer terug dan bij enkele Toyota dealers! De wagen zou dan ook nog voorzien worden van een carkit en mutebox voor mijn telefoon.

Enkele dagen later kon ik een uitgebreide proefrit met de wagen maken. Dit was een regelrechte openbaring! De wagen rijdt als op rails en stuurt lekker strak, ondanks zijn bijna anderhalve ton. Dit zal ook wel te danken zijn aan de 17’ velgen met 205/50 rubber. De zitpositie is goed instelbaar dankzij de electrisch verstelbare bestuurdersstoel en het in hoogte en diepte verstelbare stuur. Automatische airco doet zijn werk goed en de audio installatie met cd wisselaar en navigatie voldoet prima. Het omgaan met de motor vraagt enige gewenning. Hij heeft een enorm koppel, 330 Nm. vanaf 1800 rpm. zodat je hem in het begin vlug af laat slaan. Met het optrekken merk je wel dat hij de eerste meters wat rustig is, maar dan voel je dat de turbo mee gaat blazen. Dan is er geen houden meer aan! Het interieur zit netjes in elkaar en is vrij van rammeltjes en kraakjes. Er is veel aandacht besteed aan isolatie, want je moet de radio en ventilatie uitzetten om wat van de motor te horen. Kleinigheidjes zijn door de dealer keurig netjes verholpen. Ik heb nu zo’n 1000 Km. met de wagen gemaakt en hij bevalt me elke dag beter. Het verbruik ligt op 6,8 L. per 100 Km. Niet slecht! Ik denk dat deze waarde beter zal worden als ik goed aan de auto gewend ben. Ik hoop met deze Ford net zo zorgeloos te kunnen rijden als met de Toyota’s die ik heb gehad! Wordt vervolgd.


Update 08-2006.
De wagen is mee op vakantie geweest naar Oostenrijk. Wat een genot om met deze auto een caravan van zo’n 1400 kg. over de Duitse Autobahnen te trekken. bergje op, bergje af, vlakke weg, het maakt hem allemaal niets uit; hij blijft maar doorgaan tot hoogst illegale snelheden. Deze energie haalt hij natuurlijk uit zijn brandstoftank; het verbruik loopt dan ook op tot tot 8,5 à 9 ltr. per 100 km, wat uiteraard geen slechte score is. In Oostenrijk bleek de koppeling versleten; hij begon bergop en met het optrekken hevig te slippen. Is door een plaatselijke dealer keurig gerepareerd en terugbetaald door mijn eigen dealer. Wel uitzonderlijk dat een koppeling met ongeveer 91.000 km. versleten is.

PROBLEMEN

Het klepje van de cd wisselaar sloot niet meer, bijgeluid rechtsvoor, remvloeistof was nog nooit ververst. Keurig door de dealer hersteld/verholpen. Bijgeluid ligt aan de banden, Goodyear Eagle NCT 5. Banden hebben nog te veel profiel om ze nu al weg te gooien. Tegen de winter zet ik velgen met winterbanden onder da auto; deze banden vervang ik dan door Bridgestone Potenza RE 050 A.
Voor het ingebouwde VNR 9000 audio- en navigatiesysteem is geen nieuwe Navtech software meer leverbaar. De meest recente versie is die uit 2003, die natuurlijk al hopeloos verouderd en daardoor nauwelijks meer bruikbaar is. Gelukkig heb ik mijn Mio PDA met TomTom nog. Die werkt, ondanks de voorruitverwarming, feilloos.

Update, still going strong.

  • 165.000 km

De Mondeo voldoet nog steeds aan de verwachtingen en is in de loop der jaren een trouwe metgezel gebleken. Onder garantie is in 2006 nog de startmotor vervangen en de voorruit, waarvan enkele verwarmingsdraden het niet meer deden wegens sterretjes.
In maart 2007 begon er bij koude motor tijdens stationair draaien herrie onder de motorkap vandaan te komen; het dubbel-massa-vliegwiel bleek te zijn versleten, natuurlijk net buiten de garantie. Dit is door Luijbrechts te Valkenswaard echter uiterst coulant afgewikkeld! In september 2008 begon het volgende euvel: onder het rijden begon het voorgloeilampje te knipperen en viel de motor stil. Eenmaal tot stilstand gekomen startte de motor weer na eerst het contact uit te hebben gezet. Dit bleek te liggen aan de nokkenassensor. Achteraf bezien zijn de kapotte koppeling, startmotor en sensor te wijten geweest aan het kapotte vliegwiel. Dit veroorzaakt ijzerslijpsel en daardoor is het de oorzaak van de andere defecten.
De Mondeo is een ideale wagen om zelf het onderhoud aan te plegen. Buiten de normale beurten heb ik inmiddels de auto voorzien van een nieuwe achterdemper, nieuwe remschijven en
-blokken voor en nieuwe remblokken achter. Verder heb ik voor de wintermaanden een setje stalen velgen op de kop getikt waarop ik Goodyear Ultragrip 7 205/55 X 16 rubber heb laten monteren. De Goodyear Eagle NCT 5 zomerbanden zijn vervangen door Bridgestone Potenza RE50A 205/50 X 17, die aanmerkelijk meer comfort bieden en zeer strak sturen. Opmerkelijk is dat er nog steeds de originele accu in zit!
Het olieverbruik is nihil en de dieselconsumptie ligt zo rond de 1:15. De boordcomputer geeft structureel een meer optimistisch verbruik weer. Op vakantieritten met de caravan van 1400 Kg. aan de haak naar Oostenrijk en Cornwall is een verbruik van 1:10 goed haalbaar, als je tenminste je rechtervoet kunt beheersen en tussen de 90 en 100 Km/U blijft rijden. Sneller kan de Mondeo gemakkelijk, maar dan lust hij ook wat meer en kun je zo maar 1:8 halen!
Ik verwacht nog vele jaren met plezier deze Mondeo te kunnen rijden>

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.