Ford Mondeo Wagon 2.0 16V Titanium (2010)

autoreview

Ford Mondeo Wagon 2.0 16V Titanium (2010)

Signalement

UitvoeringMondeo Wagon 2.0 16V Titanium
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst24.000 km
Lezerswaardering: 95%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

NIEUW

Bijna is het dan zover. Morgen krijg ik mijn nieuwe auto. Geen diesel deze keer, maar een 2 liter benzine. Zal wel heel erg wennen zijn aan de trekkracht, maar ach, alles is relatief.

Zodra ik er wat kilometers op heb zitten zal ik deze review aanvullen.

De waardering voor deze auto laat ik even staan op de waardering van mijn vorige Mondeo. Uiteraard zullen deze nog worden aangepast aan de werkelijke waardering.

1e indruk

  • 2.300 km

Meteen na de ontvangst van de sleutels moest er al een sleurhut van 1350 kg achter, bijna 2000 km's lang. Niet echt een ideale start voor een nieuwe auto, maar het was niet anders.

De verwachtingen waren niet al te hoog gespannen, aangezien de overgang van een diesel naar een benzine nogal wat koppelverlies oplevert. Maar, het moet gezegd, de auto trekt best. Weliswaar hebben we nog geen passen gehad, maar het gaat goed.

Het verbruik van de auto met caravan ligt zo rond de 1 op 8,5. Zonder caravan (1 tankbeurt...) is het verbruik 1 op 11,8. Ik hoop dat dit nog iets beter wordt, maar ik ga er van uit dat dit het is.

Wat opvalt is het lage geluidsniveau en het goede veercomfort. Daarnaast zijn de enorme ruimte (zeker tijdens een vakantie) een genot!

Al met al een zeer goede eerste indruk.

Caravantrekker

  • 9.500 km

De eerste 10.000 km zitten er bijna op! Ik heb meer dan de helft hiervan met een 1400 kg zware caravan gereden, en moet zeggen dat het niet tegen valt. De auto kan hem best trekken, maar wel met een paar kanttekeningen.

Het verbruik gaat richting de 1 op 8, heuvels/bergjes zorgen voor terugschakelen naar z'n 4, soms naar z'n 3. Dit is geen probleem, maar het geluidscomfort wordt dan iets minder. Toch loopt de motor mooi rustig en stil. Zware (zij)wind vindt hij ook niet fijn, je merkt dan toch dat de combinatie maar "net aan" is.
Maar over het algemeen is het een goede caravantrekker, al kan hij niet tippen aan de vorige auto, een Mondeo 2.0 TDCi.

Opvallend is de grote rust binnen in de auto. Het geluid is erg goed gedempt, hierdoor is het ontbreken van een 6e versnelling niet storend. De stoelen zitten erg goed, al moest ik wel een poosje zoeken naar een goede stand. Het veercomfort is nog veel beter dan in mijn vorige Mondeo. Wat glijdt het over de weg, heerlijk!

Het verbruik, tja, hier kan ik nog niet zoveel over zeggen aangezien ik veel met caravan heb gereden. Gemiddeld kom ik nu uit op 1 op 11,5 zonder en 1 op 8 met caravan. Ik hoop dat het nog iets beter wordt, maar ik denk dat dit het is. Al met al valt het niet tegen voor zo'n grote auto met een relatief ouderwetse motor.

De ruimte in de auto heeft zich al wel bewezen. Wat kan er een boel in! Je kunt het zo gek niet bedenken of het past er in. Super!

Resumerend is de auto betrouwbaar, comfortabel en ruim. Een minpunt is de matige trekkracht, al zijn we toch overal gekomen waar we heen wilden.

Na de 1e beurt

  • 24.000 km

Bij kilometerstand 20.000 een onderhoudsbeurtje gehad. Er was alleen sprake van normaal onderhoud. Wel een puntje van kritiek was dat mijn stuur iets scheef staat en de auto wat naar rechts trekt. Hier zou naar worden gekeken. De auto is uitgelijnd, maar na een korte rit bleek het probleem niet te zijn verholpen.

Na het monteren van de winterbanden is de auto opnieuw uitgelijnd. En weer was het probleem niet verholpen.

Na een aantal weken is de auto voor de 3e keer uitgelijnd. Het stuur staat nu mooi recht, maar als ik hem loslaat trekt hij nog steeds (weliswaar in iets mindere mate) naar rechts. Wordt hier wel een beetje geirriteerd van. Bij een nieuwe auto moet dit probleem m.i. niet voorkomen. Binnenkort maar weer eens langs. Wordt dus vervolgd.

Verder een heerlijke reisauto. Comfortabel, redelijk zuinig (al rijdt ik geregeld in Duitsland en met een zware aanhanger wat het gemiddelde verbruik niet ten goede komt). Ondanks de uitlijnproblemen toch een aanrader voor wie een ruime, luxe en comfortabele auto zoekt.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.