Ford Mondeo Wagon 2.0 16V Titanium (2009)

autoreview

Ford Mondeo Wagon 2.0 16V Titanium (2009)

Signalement

UitvoeringMondeo Wagon 2.0 16V Titanium
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf39.000 km
KM-stand laatst56.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mondeo Station

  • 47.000 km

Nadat een collega elders een betrekking had aanvaard en zijn lease auto niet mee kon nemen was deze Mondeo "over" en rijden wij er nu in. Naast zakelijke worden ook prive kilometers in deze auto gereden.

Het is een 2009 Mondeo Station met een 2 liter zestienklepper (140pk) onder de kap. Is in 2009 nieuw binnengekomen in het bedrijf.
"Onze" Mondeo is een Titanium uitvoering, in een business edition en een X-Pack uitvoering. Daarnaast zitten er nog wat leuke opties op, dus we zijn er absoluut niet mee gestraft.

Nadat de auto in ontvangst was genomen als eerste maar een beurt laten geven, hierbij moesten de remblokken vervangen worden. Is na 40.000 km snel, maar zal wel iets zeggen over de rijstijl van de vorige bestuurder. Verder was er weinig bij deze beurt.
Tevens de winterbanden eraf en de zomerbanden er weer onder (235/45/17, de winterbanden op dezelfde velgen als de zomerbanden).

In het eerste jaar van de Mondeo zijn er wel wat problemen geweest. Er was een losse kabel ergens die voor een slecht contact zorgde. Dat geeft altijd onvoorspelbare resultaten in de elektronica. Ook is de radio (geintegreerd met full screen navigatie) een keer heen gegaan. Dat betekent dat de complete module, inclusief navi en DVD speler vervangen moet worden. Gelukkig onder garantie.
Er zit een Ford Powerkey op. De sleutel kan gewoon in je broekzak blijven zitten. Je komt aanlopen, de sleutel wordt herkent en zodra je de deur aanraakt gaat hij van het slot. Instappen, knop drukken en wegrijden. VERSLAVEND en SUPER MAKKELIJK!
Maar ja, als je 's ochtends bij de auto komt en je ziet door het raam "Sleutel niet herkend" op het display wordt je niet gelukkig. Dit was na het vastzetten van de massakabel verholpen. Daarna zijn er geen problemen meer geweest.

De Titanium uitvoering heeft zo'n TFT scherm, multi functioneel display. Ziet er leuk uit, maar veel extra informatie zit er nu ook weer niet op. Wel een nadeel is de hoeveelheid licht die het 's nachts afgeeft. Je moet echt de intensiteit van de dashboard verlichting fors naar beneden draaien anders doet het zeer aan je ogen. Nadeel hiervan is dat de intensiteit van het navi scherm ook naar beneden gaat. Gecombineerd met de nacht stand is het dan moeilijk te lezen.
De geluidsinstallatie in de Mondeo is super. Je komt weinig auto's tegen waar zo'n installatie gewoon standaard in zit. Radio en CD/DVD zijn standaard, ook moet een MP3 speler aan te sluiten zijn, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.


De 2 liter benzine voldoet in Nederland wel maar is wel wat krap bemeten voor zo'n grote wagen. Bij 120 km/uur draait hij 3500 toeren, bij 140 km/uur al een dikke 4000 toeren en wordt de motor erg rumoerig. Nou kan je binnen Nederland vaak geen 140 meer rijden, maar op vakantie is dat erg vermoeiend. Ook merk je in de bergen dat de auto problemen heeft met hellingen, zeker als je met 3 kinderen en bagage (zonder dakkoffer of aanhanger) onderweg bent. Ik denk dat je met een Diesel beter af bent. Minder toeren, minder rumoer, meer trekkracht bij lagere toerentallen.

Het is nog een motor van het "oude stempel", dus geen lichtere motor met turbo. Flink op toeren houden om snelheid te maken, anders wordt het niets.
Op lange ritten kan je 1:12 halen (op vakantie) zolang je niet te hard rijdt. In en om het huis, boodschappen doen, kinderen naar school brengen, naar kantoor etc. levert een verbruik van gemiddeld 1:9 op. En daar schrik ik dan wel van.
Olieverbruik is nihil, na 8000 km staat de olie nog steeds aan de bovenrand van de peilstok.

De Mondeo stuurt best fijn. Niet te zwaar en niet te licht. Afritten van de snelweg kan je met forse snelheid nemen zonder dat je het benauwd krijgt. Ook lekkere bochtjes zoals van de A1 naar de A9 (vanuit Weesp gezien) kan je met een knappe snelheid nemen.

Afgezien van het motorrumoer bij hogere snelheden is het comfort prima. Lekkere stevige sportstoelen waarbij je het op langere afstand ook goed vol kunt houden. Mijn langste rit nu is een dikke 1400 km en ook aan het einde van de dag redelijk frist uitgestapt.

Deze auto heeft ook voorruit verwarming. Je moet even wennen aan de draadjes op de ruit, maar als je eenmaal 's winters de voordelen hebt gezien wil je ook niet anders.

Het is verder een fraaie auto waarmee je goed voor de dag kunt komen. Misschien dat zwart metallic in combinatie met de getinte achterruiten wat raar overkomt. Ik heb al een aantal malen gehoord dat het net een begrafenisauto is met al dat zwart. Mwah, lig ik niet wakker van. Wel merk je dat het zwart erg warm wordt in de zon. De airco is sterk genoeg om dit te trekken, maar je voelt het vanaf het dak "stralen", zo warm wordt het.

Nog een minpuntje dan: er is niet teveel ruimte voor je linker voet als je achter het stuur zit. Als je sneakers aan hebt dan gaat het goed, maar 'nette schoenen' zitten niet lekker (maatje 43, valt mee dus). Op een of andere manier past dat niet goed op de voetsteun links, en je been intrekken is op de lange baan ook best vermoeiend. Dan maar schoenen uit tijdens het rijden :-)

Nu maar even kijken hoe het verder gaat, maar na een dikke 8000 km zijn wij nog wel tevreden.

Update Mondeo naar 10.000

  • 51.000 km

Inmiddels heb ik meer dan 10.000 km met de Mondeo gereden en het gaat allemaal heel goed. Het is een comfortabele auto waar je grote afstanden mee kunt rijden.

Ik heb twee 'mindere' ervaringen, alhoewel het best meevalt:
- er zit ergens een storing (storinkje) bij de bandenspanningsmeters. Soms gooit hij linksvoor en rechtsvoor door elkaar, en heb ik voor 2.7 bar en achter 2.3 bar. De volgende ochtend is het dan weer 'normaal'. Ook heb ik nu twee keer gehad dat er een melding verscheen dat ik linksvoor een lekke band had (1.2 bar), maar dat bleek niet zo te zijn. Maar ja, hiervoor ga ik niet tussendoor naar de dealer.
- Ik vind de verlichting van het dashboard (zie foto's) teveel licht geven, met name het TFT stuk in het midden. De verlichting moet 's nachts serieus minder ingesteld worden, en dan nog geeft het veel licht. De velichting van de Navi is 's nachts wel ok, die gaat in de 'donker modus' zodra het licht aan is.

Op naar de volgende 10.000 km, dan is er weer een beurt gepland. Maar ik heb er wel vertrouwen in.

Auto ingeleverd

  • 56.000 km

eind maart heb ik deze (lease) auto weer ingeleverd, een dikke 25.000 km verder.
In de autoweek stond een artikel met 100.000 km Mondeo, ik kon me daar wel in vinden.

De Mondeo is een fraaie en stevige auto zonder noemenswaardige problemen. Het enige wat soms een beetje storend was was het rammelen van de radio module in het dashboard. Daarnaast zie je wat slijtage dingen aan de auto. De bekleding van de stoelen laat los aan de onderkant, dat soort kleine dingen. Volgens mij niet storend naar 2 jaar toch vrij intensief gebruik.

Overall gezien ben ik best tevreden over de Mondeo, maar zou ik volgende keer wel een Tdci nemen of zo'n tweeliter turbo.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.