Ford Mondeo Wagon 2.0 16V Titanium (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mondeo Wagon 2.0 16V Titanium |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 35.000 km |
Tevreden!
- 35.000 km
Na 25 jaar te hebben gedieseld,waarvan de laatste jaren met de Mondeo TDCi met 130 pk, 330 Nm motor, nu weer een benzine auto. En dat is wennen! Want zo'n benzinemotor is onder de 3000 toeren gewoon niet thuis, daar waar je met een diesel al weer opschakelt. Wil je snel: op toeren houden is het credo, dan doet de benzinemotor het ook wel. De reden dat ik heb gekozen voor benzine is een financiële: in de lease scheelde dat ruim € 100,- in de maand.
Bij het uitzoeken van de auto in eerste instantie gekeken naar Audi 4 en BMW 3, maar die vertonen een iets andere prijslijst, zeg maar onbeschoft. Toen de ambitie maar iets bijgesteld waarna overbleven: Passat, C5 en Mondeo. En o ja: het moest een auto zijn met energielabel A of B. Uiteindelijk gekozen voor de Mondeo omdat de optiepakketten beter aansloten bij mijn behoeften en de prijs - onder de streep - het laagst was. Het betreft een Mondeo Wagon 2.0 Titanium met X-pack, kleur Thunder met de volgende gadgets:
Leren / alcantara bekleding (ziet er prachtig uit en heeft na een jaar gebruik niet geleden), regensensor voor ruitenwisser (even zoeken naar juiste instelling; werkt prima), sensor voor dimlicht gebruik ik niet), xenon plus bochtverlichting, stoelverwarming (ervaring afgelopen winter: heerlijk!), voorruitverwarming (alleen daarom al de Mondeo), 18" Y-spaaks velgen met 235-40 Continental banden, sportonderstel, startknop (toedeloe sleutel), 7" DVD navigatiesysteem met een Belgische madam (stuurt je altijd de goede kant op), parkeersensoren voor en achter (wegens onoverzichtelijkheid carrosserie gewoon een must), afneembare trekhaak, rolgordijnen achter, bluetooth / voicecontrol (werkt prima met Blackberry, respectievelijk heeft nauwelijks toegevoegde waarde).
Het gemiddeld gebruik over het afgelopen jaar is 8,2 liter / 100 Km. Geen olieverbruik. Met een caravan van 1200 kg en 4 personen de Alpen over gaf geen enkel probleem, af en toe wel terug naar 3e versnelling. Puntjes van aandacht: slechte afleesbaarheid snelheidsmeter, lakkleur Thunder (er zit iets in van parelmoer), waardoor spuitwerk na een kleine schade kleurafwijking vertoonde (inmiddels na aandringen hersteld), kleine knispering nabij versnellingspook, af en toe slaat de motor niet direct aan, af en toe siddering door de auto bij stationairloop motor. Sterke punten: afwerking, comfort, ruimte, kosten, geluidsinstallatie, dual zone AC / ventilatiesysteem, cruise control, automatische vergrendeling deuren na wegrijden, de accessoires, verlichting binnen en buiten, opbergmogelijkheden. Het ding ligt als een dijk op de weg, stuurt en remt zeer strak. Is ondanks 40 serie banden en sportonderstel niet oncomfortabel. Ben er zeer gelukkig mee!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.