Ford Mondeo Wagon 2.0 16V Titanium (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mondeo Wagon 2.0 16V Titanium |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Vanwege de overvloed aan diesel-reviews over ’onze’ mooie Mondeo’s, dacht ik, laat ik ook eens mij ervaringen delen met jullie, maar dan van een benzine-uitvoering.
Verwacht geen technische hoogstandjes, ik beschrijf gewoonweg mijn ervaringen en zal enigzins inzicht geven in de kosten. Ik denk dat dat wel handig kan zijn voor particuliere gebruikers zoals ik. Daarom zal ik de review in de toekomst aanpassen zodra de rekeningen beginnen binnen te stromen.
Waarom deze Mondeo?
Vanwege gezinsuitbreiding en de komende vakantie zocht ik een stationwagon. Mijn vorige 5 Fords waren 3 x Escort, 2 x Focus, steeds 3 of 5 deurs. Mijn laatste Focus was echt geweldig,maar ja, slechts 5 deurs dus beperkte ruimte. En eindelijk bracht Ford een mooie Mondeo wagon op de markt. Nog even getwijfeld over de nieuwe gefacelifte Focus Wagon, ook fantastisch mooi, maar toch voor de Mondeo gekozen, vooral vanwege de ruimte en ik vind de Mondeo supermooi.
Levertijd was 2,5 maand; besteld half januari, sleutel in ontvangst genomen op 1 april. Inmiddels ruim een maand verder en 1800 km op de teller.
Uitvoering:
Titanium, 2.0 liter, kleur: thunder
Extra’s: parkeersensoren voor en achter
17 ’, 5 spaak LM velgen
Sony radio/CD-wisselaar, 8 speakers
Satin silver dakrailings
Visibility pack I(regensensor, autom. dimmende binnenspiegel, autom. inschakelende dimlichten, voorruitverwarming)
Bagagenet
Verbruik tot nu toe: 1 op 11,0 km - 9,1/100 km
Weinig snelweg tot nu toe, veelal 80 km wegen met veel remmen en optrekken.
Ervaringen:
Ik heb wat ik wilde, ruimte in overvloed. Maar ik heb ook 2 weken moeten wennen aan de grootte van de auto. De parkeersensoren zijn erg handig, had ik nog geen ervaring mee. In parkeergarage moet ik wel wat vaker insteken en draaien voordat hij goed staat of ik weer weg kan. Die vakken waren toch altijd veel ruimer :-)
Rijden gaat voortreffelijk, hij zoeft echt over de weg. De motor maakt wel een diep ronkend geluid bij optrekken, maar dit verdwijnt weer wanneer ik eenmaal op snelheid ben. Ik vind hem niet superfel mbt optrekken, mijn vorige Focus was hierin pittiger.
Wat vind ik handig:
De cancelknop van de cruise control. Bij de Focus zat deze er niet op, moest ik of remmen of koppeling intrappen of CC uitzetten. Ik gebruik de cancelknop regelmatig wanneer ik de CC-snelheid moet afbreken en later via reset weer terug wil.
Autom. dimmende binnenspiegel; had ik ook op de Focus, er zijn toch veel auto;s waaran de lampen niet goed zijn afgesteld en ze rijden altijd achter mij :-).
Verlichting koplampen en bij spiegels die aangaan wanneer je de auto in het donker opent.
Zeer goede audioinstallatie; eigenlijk de belangrijkste optie voor mij, thuis hard muziek aanzetten komt er niet veel meer van (sssst de kleine slaapt), dus dat doe ik tijdens de autoritten naar mijn werk.
Boordcomputer: leuk speeltje, ik doe er niet zoveel mee, maar dat blauwe schermpje heeft toch wel wat. Ik vind het wel leuk dat er veel CD informatie wordt weergegeven, artiest - titel CD - titel songs. Schermpje is makkelijk te bedienen vanaf het stuur.
Al met al een zeer complete auto, ik heb hem gekocht voor langere tijd (> 5 jaar) en ik kan zo snel geen opties verzinnen die ik nu mis. Nee, ook geen navigatiesysteem, ik weet in 99% van de gevallen de weg en die andere 1% lukt met kaart en straatnaamboek ook wel.
De foto’s zijn genomen bij de dealer, een paar dagen voor afleveren.
Betrouwbaarheid: 3 sterren, moet nog blijken in de toekomst.
PROBLEMEN
Het is geen echt probleem, maar het valt me op dat het starten soms moeilijk gaat. Het is niet sleutel omdraaien en start, maar sleutel omdraaien en ff wachten, de motor start. En dit lukt ook niet altijd in één keer.
Na 13 maanden ...
- 21.000 km
... en 21000 km verder, nog steeds veel rijplezier van de Mondeo.
Over het algemeen ben ik zeer tevreden. De enige opmerking blijft het starten. Gedurende de wintermaanden met koude motor: starten, valt uit, 2e x starten en motor loopt. Eerste onderhoudsbeurt dit probleem aangekaart. 'Niets aan de hand meneer hij start goed, we hebben niets kunnen ontdekken'. Ik heb er geen big deal van gemaakt, ben er aan gewend, soms wel irritant. Starten gaat nu (mei) weer beter, vreemd verhaal dus. Ik kan me voorstellen dat voor andere mensen dit een reden is om de auto volledig af te kraken.
Nog een klein minpuntje: grote A,B,C stijlen ontnemen het zicht af en toe, je moet oppassen dat je niets mist of je ziet een andere verkeersgebruiker wat later dan je gewend bent.
Pluspunten zijn er ook: zoeft lekker op de snelweg, ruimte (echo-o-o-o), lekkere stereo, veel gemak van de parkeersensoren, rijdt-stuurt-schakelt heerlijk, wat mij betreft blijft het een absolute aanrader.
Geen bijzonderheden bij onderhoudsbeurt, geen tussentijdse reparaties of iets dergelijks, betrouwbaarheid vooralsnog in orde.
Nog wat gebruikers gegevens
Verbruik gemiddeld: 1 op 11,1 (9,0 op 100 km)
Slechtste verbruik: 1 op 9,9 (10,1 op 100 km)
Beste verbruik: 1 op 11,7 (8,5 op 100 km)
1 e beurt (20000 km): 200 EURO
Gebruikskosten gemiddeld 330-380 EUR/mnd (dus excl afschrijving)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.