Ford Mondeo Wagon 2.0 16V Titanium (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mondeo Wagon 2.0 16V Titanium |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 8.000 km |
Ford Mondeo Wagon vs Renault Megane Grand Tour
- 8.000 km
Na zo'n 8000 kilometer in mijn nieuwe auto vind ik dat het tijd is geworden een review te schrijven van mijn nieuwe auto. En dan niet een gewone review maar in de traditie van de autoweek zelf in de vorm van een vergelijkende test met mijn vorige auto aangezien beide auto's op het lijstje kunnen staan van autokopers die op zoek zijn naar een auto met veel ruimte. Het is dan alleen jammer dat de ene bijna uit de verkooplijsten gaat verdwijnen.
Aan de start verschijnen de Renault Megane Grand Tour 2.0 Dynamique, bouwjaar 2004 met zo'n 80.000 kilometer op de teller en de Ford Mondeo wagon 2.0 titanium business edition bouwjaar 2008 met 8.000 kilometer op de teller. Het betreffen dus twee stationwagons met allebei een 2.0 liter benzinemotor. Wel is de Mondeo een stuk groter dan de Megane, maar dat zie je dan ook terug in de prijs. Nog zonder het navigatie- en bluetoothsysteem in de Mondeo is het prijsverschil zo'n zeven mille in het voordeel van de Megane.
Dus op ruimte wint de Mondeo, op prijs de Megane. Maar dan gaan we instappen en een eindje rijden. De Megane scoort hier\ gelijk de eerste punten, waar deze is uitgerust met keyless entry en go waardoor een pasje in de jaszak volstaat om op pad te gaan moet in de Mondeo nog een sleutel worden gebruikt om te ontgrendelen en te starten (Ford biedt keyless go wel aan als optie maar het leasebudget liet dat niet meer toe) maar de Mondeo slaat gelijk terug. Standaard voorruitverwarming! Heerlijk met het koude weer van de afgelopen dagen. Terwijl ik bezig ben de zijruiten te ontdoen van de laag ijs wordt de voorruit keurig ijsvrij gemaakt en deze slaat ook niet meer dicht zodra er gereden wordt. Onbegrijpelijk dat niet veel meer merken dit aanbieden, al was het maar als optie. Dit is nu eens een optie die de veiligheid enorm ten goede komt!
Aangezien ik altijd met mijn verlichting aanrijd moet ik nu in de Mondeo de verlichting aan doen. Er zit wel een lichtsensor in maar het is nu licht dus de verlichting gaat niet automatisch aan. In de Megane zat wel een stand om de lichten tijdens het rijden altijd aan te hebben. Puntje voor de Megane. Daarna gaat de radio aan, hier scoort de Mondeo flink, het geluid van De Jeugd van Tegenwoordig dendert door de auto, de bassen beuken zonder dat de speakers beginnen te kraken onder het geweld. Dit zijn punten voor de Mondeo. En dan te bedenken dat dit ‘maar’ de standaardradio is van de Business Edition.
We kijken eens in de spiegels en ook daar scoort de Mondeo, ondanks het grotere formaat van de auto is het zicht rondom beter dan in de Megane, de A-stijlen lijken smaller maar vooral de net iets grotere buitenspiegels helpen hier aan mee. Alleen waarom is het zowel in de Mondeo als in de Megane niet mogelijk om deze automatisch in te laten klappen bij het uitzetten van de motor? Dan de stoelen, dat is echt een kwestie van smaak, de stoelen in de Megane zijn zachter en zitten prima, ook op langere ritten. De hoofdsteun kan lekker dicht naar het achterhoofd worden toegebracht. De stoelen van de Mondeo zijn wat harder maar kunnen wel verder naar de bodem. Ook hier op langere ritten geen enkel probleem met de spiertjes. Wel voelt de zitting zelf wat smal, ik ben zelf zeker niet breed en heb soms al het idee op de rand te zitten, hoe zou dat zijn voor de wat meer gezette Mondeo-rijders? De hoofdsteun kan wel wat versteld worden maar voelt toch minder comfortabel dan die in de Megane. In de Megan begint het inmiddels al wat warmer te worden, in de Mondeo is het nog een koude bedoening. Deze heeft duidelijk wat meer tijd nodig om de warmte in het interieur te krijgen.
We gaan op weg. De Mondeo voelt lekker solide aan en gaat goed door de bochten. Het gewicht wreekt zich wel, de Megane was gewoon sneller maar het verschil is niet echt schokkend. Zeker als je een beetje doortrekt in de versnellingen komt de Mondeo heel goed mee. Maar dan moet je ook wel echt flink doortrekken. Ook de Megane gaat lekker door de bochten, en verrassend genoeg kun je er ook nog eens een stoplichtsprintje mee winnen. Misschien ook omdat mensen de Megane als station wat onderschatten. De snelheidmeter in de Megane was typisch Frans met de markeringen voor 110 en 130 km/u, in de Mondeo treffen we de standaard schaalverdeling aan, en toch.. op één of andere manier is het soms onduidelijk bij welk streepje nu precies de 80 of 100 hoort
Op de snelweg worden de verschillen groter. De Mondeo mist een zesde versnelling waardoor de auto duidelijk rumoeriger is dan de Megane. Hebben ze er daarom zo’n goede radio ingezet…? Wel is de bediening van de cruise control aan het stuur lekker makkelijk, alleen moet bij het verhogen van de snelheid via de cruise controle het plus knopje ingedrukt blijven tot de juiste snelheid is bereikt. In de Megane zit het knopje om de cruise controle in te schakelen ergens links achter het stuur. Op de tast is het wel te vinden maar echt handig is anders. Wel zie je in het display de ingestelde snelheid en kun je met de plus of min knoppen op het stuur de nieuwe snelheid vast instellen terwijl de auto de snelheid aanpast, je hoeft dus niet te wachten tot de snelheid daadwerkelijk is bereikt. Al met al rijden beide auto’s heerlijk, de Megane nodigt wat meer uit om even flink door te trappen waar de Mondeo toch meer een comfortabele reiswagen is die minder uitdaagt tot doorrijden.
Dan de betrouwbaarheid: de Megane heeft niet de beste reputatie. In vier jaar tijd heeft hij een paar keer een kapot lampje gehad en piepte de carterventilatieriem (?) op een gegeven moment bij koud weer. En in het begin sloeg de richtingaanwijzer soms op hol (dit is onder garantie verholpen door een nieuw type richtingaanwijzer te installeren). Stuk voor stuk onhandige problemen maar geen punten waarmee je niet verder kunt rijden. Al met al dus geen reden tot klagen. Dan de Ford: na twee maanden startte hij nog wel maar sloeg na enkele seconden weer af. Omdat ook de wegenwacht het probleem niet op kon lossen is de auto uiteindelijk weggesleept naar de dealer waar hij de volgende dag weer opgehaald kon worden, de oorzaak? Een massakabel die niet goed contact maakte waardoor de hele boordcomputer in de war raakte. Dus op dit moment heeft de Ford een minder overtuigende eerste indruk gemaakt dan de Renault. Maar als er de komende jaren verder geen gekke dingen gebeuren is de Ford ook absoluut geen onbetrouwbare auto.
Wat verbruik betreft geen schokkende zaken, de Mondeo is net wat minder zuinig maar dat is gezien het hogere gewicht geen verrassing. Nog een paar puntjes met betrekking tot de uitrusting: In de Megane kan de cruise control ook gebruikt worden als snelheidsbegrenzer, is het mogelijk om het kinderslot in de achterportieren in en uit te schakelen vanaf de bestuurdersplek en kunnen de portieren en achterklep automatisch vergrendeld worden tijdens het wegrijden (misschien kan de Mondeo dit ook, ik ben het nog niet tegengekomen). De Mondeo heeft als Business Editie navigatie (dat mijn adres waar ik nu al twee jaar woon trouwens nog steeds niet kent), parkeersensoren voor en het grote infodisplay waar overigens minder gebruik van wordt gemaakt dan ik had verwacht. Ook kun je door de richtingaanwijzer even aan te tippen deze drie keer laten knipperen waarna hij weer uitgaat, dat kan handig zijn bij rijbaanwisselingen op de snelweg, alleen moet je je dan niet vergissen door hem weer terug te willen zetten naar de neutrale stand want dan knipperen ineens de knipperlichten aan de andere kant. Misschien dat het met zo’n makkelijke bediening niet meer te veel moeite is voor een boel weggebruikers om even de vingers te laten bewegen en weer gewoon de richtingaanwijzers te gaan gebruiken..
Conclusie: beide auto’s bieden veel ruimte en zijn prettige auto’s om lange afstanden in af te leggen. Pluspunten van de Mondeo zijn de enorme ruimte, de solide aanvoelende materialen, de voorruitverwarming, de prima radio en het prettige rijgedrag waar Ford om bekend staat. Minpunt is vooral het (motor-)geluid op de snelweg. De Megane scoort op het comfort op de snelweg, een bovengemiddelde uitrusting en het ruimteaanbod hoewel uiteraard minder dan de Mondeo. Voor welke auto te gaan? Gaat het echt om de ruimte kies dan de Mondeo. Heb je al die ruimte niet per se nodig hou dan zeven mille op zak en kies voor de Megane. Ook een prima auto die zeker op de snelweg meer punten scoort dan de Mondeo.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.