Ford Mondeo Wagon 2.0 16V Limited (2010)

autoreview

Ford Mondeo
Ford MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord Mondeo WagonFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord Mondeo persintroductieFord Mondeo

Signalement

UitvoeringMondeo Wagon 2.0 16V Limited
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst10.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn ervaringen

  • 10.000 km

Mijn vorige auto was een VW Golf Variant 1.4 TSI 160 pk, helaas heb ik die vanwege de vele problemen met de TSI motor voor het verstrijken van de garantieperiode ( na anderhalf jaar) ingeruild. Ik ben nu overgestapt op een Ford Mondeo en vond het goed om nu weer een review te plaatsen.

Wat voor mij een doorslaggevende reden was om de Ford Mondeo te kiezen is de wegligging en het rijcomfort. Ik heb in verschillende auto's test gereden maar weinig hebben er zo'n goed onderstel als de Mondeo. Oneffenheden worden keurig gladgestreken en de auto voelt heel stabiel aan. Dat geeft een groot gevoel van comfort en rust tijdens het rijden.
De auto stuurt daarnaast ook heerlijk. Het sturen gaat heel direct en geeft veel gevoel. Je hebt daardoor niet het gevoel met een grote auto te rijden. Alleen met parkeren is de auto natuurlijk wel lang en ook heel breed. De parkeersensoren die erop zitten zijn dan ook onmisbaar en functioneren prima. De grootte van de auto went snel, alleen zul je soms moeten zoeken naar een wat groter plekje.

De grootte van de auto geeft wel veel binnenruimte, op de achterbank kunnen drie grote tieners goed zitten en de kofferruimte is zeer riant. Als je de zithoogte van de bestuurdersstoel wat hoger instelt heb je goed zicht op de weg. De stoelen geven goede steun.
Schakelen gaat soepel, alleen het aangrijpingspunt van de koppeling is bij wegrijden wel wat kritisch.
De regensensor is leuk maar eigenlijk gebruik ik die nauwelijks. Dat geldt ook voor de lichtsensor. Wel erg praktisch is de verwarmde voorruit. Daardoor is aanslag in een mum van tijd verdwenen. Een klein minpunt is dat de deuren makkelijk helemaal openzwaaien. De eerste stop geeft weinig weerstand. met kleine kinderen kan dat lastig zijn

De motor was voor mij eerst een twijfel. Zou een atmosferische 2 liter motor niet teveel tegen gaan vallen t.o.v. de dubbel geblazen 1.4 TSI turbo-motor. Ik heb daarom verschillende keren proefgereden en telkens viel het me niet tegen. Natuurlijk is er verschil, de TSI motor heeft wat meer trekkracht, vooral bij tussenacceleraties, maar het verschil valt me toch erg mee. Wat misschien meespeelt is dat mijn TSI motor vanwege de problemen een software update had gehad waarmee de trekkracht bij lage toerentallen werd geknepen. In ieder geval ervaar ik de 2 liter 145 pk Duratec motor als een soepele motor waarmee je goed mee kan komen. Het geluid is goed gedempt en nooit storend aanwezig. Een zesde versnelling is niet aanwezig maar bij 120 rijdt de auto nog erg rustig en is het geluid ver op de achtergrond. Daarnaast hou je in de vijfde versnelling voldoende trekkracht om te accelereren.
Een alternatief was natuurlijk de Ford 1.6 ecoboost motor geweest, echter gezien mijn negatieve ervaring met de TSI motor van VW heb ik het nu even gehad met de downsized motoren. Het lijkt er tot nu toe op dat de ecoboost motoren het goed doen maar voor mij mag de techniek zich eerst verder bewijzen. Ik wil niet nog een keer in problemen verzeilen zoals bij de TSI motor. De 2 liter Duratec motor heeft zich qua betrouwbaarheid al langer bewezen. Het ontwerp komt oorspronkelijk van Mazda die dezelfde motor ook in de Mazda 6 heeft gebruikt. Bovendien was een ecoboost motor weer enkele duizenden euros meer en een inruil na anderhalf jaar is toch al niet financieel gunstig.

Wat betreft verbruik doet de 2 liter motor het niet onaardig voor een grote auto. ik rij veel kortere stukken en het schommelt tussen 8.0 en 8.5 l/100 km. Als ik dat vergelijk met de moderne 160 pk TSI motor dan is dat nauwelijks slechter bij vergelijkbare omstandigheden. Als ik meeneem dat VW sterk aanraadt om 98 benzine te tanken voor de TSI motor en dat de 2 liter in de Mondeo goed rijdt op 95 benzine dan is de "oude" 2 liter motor zelfs economischer in het dagelijkse gebruik.

Samengevat, ik vind de Ford Mondeo veel auto geven voor het geld. Met name een heerlijk onderstel en stuurgedrag en veel binnenruimte. Ik rij er met veel plezier in.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.