Ford Mondeo Wagon 2.0 16V Ghia (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mondeo Wagon 2.0 16V Ghia |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 177.000 km |
KM-stand laatst | 187.000 km |
Ford Mondeo 2.0 16v 107kw (145PK) wagon GHIA revi
- 158.000 km
Na flink wat problemen met mijn Audi a4 (met name voorste draagarmen) was ik het zat! Een ruime station moest er komen. Ik had wel flink wat eisen. De eerste was dat er drie Romer kinderstoelen (1x groep 1 en 2x groep 2-3) ruim op de achterbank bevestigd moesten worden, de tweede was een hoop luxe voor niet al te veel geld, de derde was dat hij een beetje sportief moest zijn...ik hou van een beetje doorrijden.
Wij hebben gekeken naar Volvo v70, Jaguar x-type wagon, Toyota Avensis en de uiteindelijk gekozen Mondeo. Hij won het op binnenruimte, een waar voor je geld. Natuurlijk is de Jag sportiever, maar met de 2.0 16v ben je sneller dan gemiddeld, en maakt een sportieve rijstijl mogelijk.
Het verbruik zit gemiddeld op 9,3 liter op 100 kilometer, dat is niet heel zuinig maar omdat ik niet zo heel veel kilometers maak gaat het rijplezier boven die twee extra tanken benzine op het jaar.
De wegligging is fenomenaal, staat standaard op 16 inch lichtmetalen velgen (GHIA), standaard cruise control, standaard klimaatcontrol, electrische stoelen en mistlampen. De auto is voorzien van een distributieketting, scheelt ook weer zo eens in de 5 jaar.
Wij hebben bewust gekozen voor een signaalrode, het was even zoeken want die zijn erg schaars, dit geeft de auto (vind ik) dat sportieve waar we naar op zoek waren. In het zilver of zwart (waar de meeste in te vinden zijn) komt de auto nogal burgelijk over. Ook hebben wij een afneembare trekhaak.
Nieuwe Motor :(
- 187.000 km
23 maart heb ik de auto gestart en het leek wel of er een tray lege redbullblikjes onder de motorkap leeggeschud werden. ANWB gebeld...dat klinkt duur, was zijn eerste commentaar...Naar de Ford dealer B&K te Den Helder gesleept, Chef monteur Michael ving me op en ging meteen even kijken. Geen compressie meer in cylinder 3, zuigerveer gebroken die flink huisgehouden had. Komt bijna nooit voor bij deze auto, behalve die van mij. Nu de keuze: een gebruikte motor met 170.000 km op de klok voor 2500 euro, of een nieuw gereviseerd blok voor 3000 euro. Tuurlijk nieuw, inruilen geen optie want verder superauto.
Oorzaak? Vorige eigenaar heeft waarschijnlijk verkeerde olie gebruikt waardoor er zich in de cylinderwand een rand afzetting heeft gevormd. Door mijn sportievere rijstijl is de zuigerveer tegen die rand aangekomen en langzaam de zuigerveer in stukjes aan het hameren was.
Ik kreeg van de dealer keurig een leenauto mee, en de motor werd keurig volgens prijsopgave gemonteerd. Ook een, tijdens de demontage kapot gegane, waterpomp werd binnen de prijsopgaaf een nieuwe gemonteerd.
Topservice van de dealer, wel 3 mille armer maar het geld meer dan waard...ik was al enthousiast, maar wat een waanzinnig lekkere motor die 2.0 16V!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.