Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi Titanium (2015)

autoreview

Ford Mondeo Wagon
Ford Mondeo WagonFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord Mondeo Vignale WagonFord Mondeo Vignale WagonFord Mondeo Vignale WagonFord Mondeo Vignale WagonFord Mondeo Vignale WagonFord Mondeo Vignale WagonFord Mondeo Vignale WagonFord MondeoFord MondeoFord Mondeo WagonFord Mondeo WagonFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord Mondeo

Signalement

UitvoeringMondeo Wagon 1.6 TDCi Titanium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst33.500 km
Lezerswaardering: 67%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Rijden met een glimlach

  • 33.500 km

Ongeveer een jaar geleden liep het leasecontract van mijn vorige auto af. Een Renault Megane Bose dCI 110 Bose. Een prachtige auto waar ik toch bijna 150.000 km in mocht rijden. Maar aan al het goede komt een einde en dus werd het tijd om een andere auto uit te zoeken waarbij SUV's, sportwagens en cabrio's en auto's met 25% bijtelling uitgesloten.

De vergelijking tussen de Ford Mondeo (D-segment) en de Renault Megane (C-segment) ligt voor de hand, waarbij je zou zeggen dat de Mondeo dit op (bijna) elk vlak zou moeten winnen.

Het eisenpakket bestond uit:
- estate
- max 20% bijtelling (eis)
- diesel
- cruisecontrole, parkeersensoren
- trekhaak

Bij de keuze getwijfeld tussen de VW Passat en de Mondeo, destijds nagenoeg even prijzig. Voor mij was het uiterlijk van de Mondeo i.c.m. de opties uit het first edition pakket doorslaggevend. Later dat jaar of begin 2015 werd de prijs van de naar beneden bijgesteld. Helaas had ik de Mondeo toen al besteld, waarmee mijn eigen bijdrage niet omlaag ging.

Na zorgvuldig rekenen van opties uiteindelijk alleen de auto voorzien van het "first edition pakket", met o.a. DAB+ radio, navigatie, Sync2, full-led koplampen. Gekozen voor de 1.6 vanwege het enorme leaseverschil met een zwaarder type motor.

De bestelling overigens via de folder gedaan, aangezien de auto nog niet in Nederland in de showrooms stond. Een paar weken nadat de bestelling was geplaatst alsnog een demo-model mogen bekijken. De Demo-auto was een Titanium in de de kleur Magnetic grey, wat een prachtige kleur. De bestelde kleur Panter black zo snel mogelijk laten wijzigen. Daarnaast nog gekeken naar een automatisch wegklapbare trekhaak, maar toen bleek dat de auto slechts 400 kg mocht trekken en dan is meer dan € 1000,- echt te veel om af en toe een fietsendrager achterop de auto te mogen zetten.

Door een fout bij de leasemaatschappij werd de auto pas medio maart geleverd, veel later dan in eerste instantie de bedoeling was. De auto mocht ik ophalen bij de Ford dealer in Deventer. Daar stond die dan, die prachtige auto, wat een slee zeg. Interieurverlichting waarvan de kleuren en intensiteit naar eigen smaak in te stellen zijn. Prachtige kleur, eindelijk bekerhouders in de middenconsole, een fijn stuur, prachtig digitaal display en een zee van ruimte.

Na een beetje inrijden in Nederland zijn we een paar dagen later met de Mondeo op wintersport richting Oostenrijk gereden. We zijn in de nacht vertrokken, dus de verlichting kon ik eens goed testen. Ik heb nog nooit zo heerlijk gereden midden in de nacht, geen enkele moeite. Elke keer wanneer het grote licht er automatisch op ging verscheen er een grote glimlach op mijn gezicht. "onvoorstelbaar wat een lichtbundel zeg"
Heerlijk wat een bundel met licht zeg, een groot verschil met de halogeenverlichting van de Megane. Door de paarse gloed lichten de verkeersborden erg goed op. Af en toe wel moeten ingrijpen omdat de automatische grootlicht assistent moeite had om de tegenliggers (vrachtauto's) te detecteren, die op een verlaagd wegdek reden. Wat heb ik medelijden met ze gehad :-)

Slapende vriendin
Met 180 km/u rijden en een slapende vriendin naast mij, dat was ook iets nieuws en bijna onwerkelijk, iets wat mij in de Megane nog nooit gelukt is. De auto rijdt slaapverwekkend goed voor de passagiers. De "lane keeping" doet het geweldig op de snelweg en maakt het sturen bijna kinderspel. Met gemak achter de snellere jongens aan op de weg, het is alsof de auto bijna vanzelf rijdt. Overigens zag ik bij autoweek dat de lane-keeping van een Audi nog wel een stukje beter werkt, dus Ford er is nog werk aan de winkel.

1e Reparatie - ca. 25.000 km
De sluiting van de bagagerol ging stuk, zomaar vanuit het niets leek het wel. Het onderdeel dat de rol tegen moet houden bleek weg gedrukt en viel achter de kunststoffen beplating. Bij de dealer hebben ze nog geprobeerd om dit weer te herstellen door het onderdeel terug te plaatsen, maar amper 2 dagen later was het alweer stuk. Kennelijk was ik niet de enige met dit probleem, aangezien het onderdeel voorlopig niet te bestellen was. Pas drie weken later werd het probleem verholpen met een nieuw verbeterd onderdeel.

Pluspunten:
- Erg mooie neus van de Mondeo, mooie koplampen
- geweldige lichtbundel (full-led)
- lane-keeping op de snelweg werkt goed, maar kan wel beter
- DAB+ is stukken beter dan FM
- verwarmde voorruit
- easy fuel, nooit meer per ongeluk benzine :-) tanken
- zuinig
- beste geïntegreerde carkit ooit, niet te horen voor de toehoorder dat de telefoon gekoppeld is
- automatisch inparkeren werkt goed
- automatisch gas geven bij op laten komen van de koppeling
- deelbare achterbank te gebruiken zonder dat de zittingen omhoog geklapt moeten worden


Minpunten:
- MAAR 400kg trekgewicht?!! Hoe is het mogelijk.
- key-less entry werkt niet zo fijn als die bij Renault
- automatische handrem moet je handmatig erop zetten, goedkoop knopje en reageert niet altijd even goed
- verouderd navigatiesysteem, dure updates, slechte file- en flitsinformatie, komt niet in de buurt van de TomTom i.c.m. Tomtom Traffic in de Megane.
- speakers zijn minder dan de Bose versie van de Megane (optie voor de Mondeo vond ik te duur)
- geen verlichting in de deuren, veiligheid bij openslaande deuren
- ligt er laag op de weg, oppassen voor de verkeersdrempels
- trage elektrische achterklep en niet handsfree te openen met de voet
- bijrijdersstoel is niet naar voren te klappen
- parkeersensoren raken bij file van slag en piepen van alle kanten

Eind-beoordeling (tot nu toe)
Nog steeds een heerlijke auto om in te rijden. De bouwkwaliteit had wel wat beter mogen zijn, want die is toch echt minder dan een C-klasse Megane Estate Bose. Er zijn nog vele verbeterpunten voor deze auto bedenken, die op de Megane beschikbaar waren. Overigens onbegrijpelijk hoe het mogelijk is dat een 1.6 liter diesel met 115 pk slecht 400 kg trekgewicht heeft.

Tips:
Ga voor de Full-LED verlichting, het verschil is werkelijk te groot.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum