Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi Titanium (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mondeo Wagon 1.6 TDCi Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 3.300 km |
Mondeo Wagon 1.6 TDCI Titanium
- 3.300 km
Na drie jaar in een praktische zevenzitter toch weer op zoek naar een betere stuurauto, al viel de Renault zeker niet tegen.
Behalve de Mondeo ook nog de Volvo V70 D2 en Peugeot 508 SW met facelift overwogen (met 20% en 150 pk diesel een aantrekkelijk alternatief). Zowel met Ford als Peugeot heb ik goede ervaringen (naast Mondeo ook C-Max, en o.a. Peugeot 406 HDI 110 uit 2000, toen al met multilink achterwiel ophanging …).
Een lager leasebedrag, mogelijk open schuifdak in Mondeo en een volledig nieuw model (althans voor Europa) gaven de doorslag voor de Mondeo.
De auto is eind oktober besteld – met opstarten van productie door Ford en een boottocht van Spanje naar Antwerpen werd het uiteindelijk eind januari dat ik de Mondeo kon ophalen. Kleur is Magnetic, auto is voorzien van first edition pack (o.a. dynamische LED verlichting en elektrische achterklep), Titanium uitvoering en als extra’s roofrails, schuif/panoramadak en een trekhaak (elektrisch inklapbaar). Auto is zeer compleet (lane departure, automatisch fileparkeren en achteruit insteken, grootlicht automatisch, elektrische voorruitverwarming, tot zelfs sfeerverlichting in portiervakken en vloerruimte die instelbaar is wat kleur en intensiteit betreft).
Eerste indruk
Wat opvalt: standaard velgen bij de 20% uitvoering zijn 16”. Een 17” velg was wellicht mooier geweest, maar de hogere band (fabrieksband is Michelin) brengt wel comfort (en rust bij stoepbandjes).
Het geluid van het portier dat dicht valt, wekt al vertrouwen. De zit achter het stuur is comfortabel en goed (ik ben 1,85m). Functies in het grote touchscreen scherm laten zich makkelijk vinden (al is een vaste draai of menuknop in een rijdende auto een beter bedieningsmiddel naar mijn mening). De open middenconsole (ongetwijfeld overgenomen van Volvo) biedt extra praktische ruimte. Zeker bij een eerste aanblik lijken alle knopjes op armleuning, stuur en dak overdadig, maar het went erg snel en bediening is logisch. Enige wat wellicht duidelijker had gekund is de dakconsole (drie knopjes voor openen/sluiten van dak, en twee aparte knopjes voor de verschuifbare dakhemel. Met nog vier knopjes voor de binnenverlichting kom je op een totaal van 9 knopje - in een Tesla hebben ze dat anders opgelost…).
Ten opzichte van het vorige model Mondeo is het handschoenenvak erg klein. De algehele afwerking is daarentegen wel beter, zeker de bagageruimte. Hier zijn betere materialen gebruikt (mooie RVS drempel en een in delen opklapbare afdekplaat op het reservewiel). Zelfde geldt ook voor de dorpels van de portieren.
Verdere details die opvallen zijn uitschuifbare zonneklepjes (kunnen verlengd worden als ze voor de zijramen geklapt worden), en een van binnenuit een vrij forse A-stijl.
De bediening van de airco en de layout van de middenconsole wijkt af van alle foto’s die in de brochure staan (namelijk één grotere centrale ronde draaiknop en kleinere ronde knopjes aan de zijkanten: die zijn van de Sony radio). De layout bij de standaard audio voorziening doet hier met een subtiel chromen randje zeker niet voor onder.
Rijden
De Mondeo is besteld uit de folder maar stuurt zoals verwacht: gewillig op bochtige wegen maar ook comfortabel op slechter wegdek of oneffenheden. Reviews dat elektrische stuurbekrachtiging het een mindere stuurauto maakt kan ik niet onderschrijven, hooguit voelt het bij lagere snelheden wat lichtvoetiger. De 115pk biedt voldoende om vlot mee te komen (al heb je dan wel de handbak nodig). Zeker hogere versnellingen zijn vrij lang (bij 150 Km/s in 6e bijvoorbeeld draait motor 2.500 toeren). Voor luier schakelen of echt sneller rijden is 150 of 180pk diesel voorkeur. Dat laatste geldt ook indien je een caravan of zwaardere aanhanger achter de Mondeo wilt hangen. Ondanks het redelijke koppel en gewicht van de 115pk diesel is het maximale trekgewicht van deze Mondeo beperkt tot slechts 400 Kg. In mijn geval gebruik ik de trekhaak voornamelijk voor een fietsendrager, dus voor mij voldoende.
Het verbruik zit nu met een wisselende rijstijl op ca. 1:18. Ondanks de kleinere tankinhoud van 62,5 liter (de vorige Mondeo heb ik een keer net droog gereden en met bijna 72 liter afgetankt) levert dit toch een respectabele actieradius van zeker 1100-1200 km.
Opties
Het automatisch inparkeren is vooral bij mijn zoon van 10 favoriet: ik houd het zelf bij handmatig parkeren. Het systeem is wel makkelijk bedienbaar (zowel fileparkeren als achteruit insteken), al dien je uiteraard wel zelf op te blijven letten (zo herkent de Mondeo een plantenborder bijvoorbeeld soms als leeg parkeervak). Parkeersensoren geven sowieso geluid en beeld, niet allen voor/achter maar zelfs rondom.
De automatische grootlicht en dynamisch LED verlichting werkt prima: zowel op basis van snelheid als voorgenomen rijrichting wordt lichtsterkte en richting automatisch aangepast. Naar mijn mening zelfs meer lichtopbrengst dan bijvoorbeeld de actieve xenon verlichting uit mijn vorige Renault. Enige correctie die de automatisch grootlicht soms vraagt is bij een fietsende tegenligger. Bij een fietser met een beetje fatsoenlijke LED wordt wel automatisch gedimd.
De navigatie (HERE (MicroSoft/Nokia)) werkt goed, al is verwerking van file informatie en mogelijke grafische weergaven iets minder verfijnd dan de Tom-Tom die Renault aan boord had.
Pluspunt is de audio: goede kwaliteit en digitale radio zenders (DAB): een merkbaar geluidsverschil tussen FM ontvangst en DAB. De kwaliteit van de carkit is een verademing : bluetooth werkt perfect met prima geluidskwaliteit. Zelfs conference calls zonder mute worden niet als hinderlijk ervaren bij andere deelnemers (stille achtergrond). De bluetooth laat ook gemakkelijk playlists of zelfs streaming muziek van de smartphone door de auto klinken (naast bronkeuze FM, DAB, CD, USB o.a. ook bluetooth).
Een feature die ik al heel snel uitgezet heb is de Lane Departure Warning: werkt te goed. Zowel met piepjes als trillen van stuurwiel wordt je geattendeerd op kruisen van weglijnen. Op veel 80km wegen is dit echter bij tegenliggers voortdurend aan de orde.
Daarnaast heb ik niet veel met de spraakbesturing in de Ford. De vorige Mondeo kende ook al spraakbesturing (o.a. voor radio en klimaat, al waren de commando’s toen uitsluitend engelstalig). Naast het gegeven dat je als bestuurder de commando’s moet kennen, is sneller op een toets gedrukt dan drie, vier commando’s met af en toe domme interacties uitspreken.
Kleine details die het net iets prettiger maken zijn bijvoorbeeld de drie keer knipperen als je de clignoteur één keer bediend, en het ontbreken van de automatische wisbeweging van de ruitenwissers na enkele secondes bij sproeien (stoppen met sproeien betekent ook stoppen met wissen). Verder is de elektrische voorruitverwarming (100+ zeer dunne verticale elektrische geleiders) een zegen bij vorst: binnen tientallen seconden is de voorruit ijsvrij. De vaste zijruit rechts bij de kofferbak heeft eveneens elektrische verwarming (lift mee op achterruit). Wat ook nog opvalt zijn de achterportierramen: deze kunnen 100% geopend worden (ruit verdwijnt geheel in portier).
Tot slot nog een laatste woord over key-less entry. Elke fabrikant heeft hier blijkbaar zijn eigen ideeën over. Wat overeenkomt is dat je de sleutel in je zak kunt laten zitten. De Ford heeft geen “geheugen” over hoe afgesloten is: je kunt altijd met aanraken portiergreep of met de sleutel de auto openen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Renault dient wel de auto door een handeling (aanraken greep of bedienen sleutel) afgesloten te worden. Simpelweg weglopen is niet voldoende.
Bij de Ford kan zonder draaiende motor wel bijvoorbeeld de radio aangezet worden – met een traditionele sleutel is het soms wel handiger om een auto nog op contact te kunnen zetten (of direct starten zonder te wachten totdat de startknop alle vinkjes (koppeling) verwerkt heeft).
Conclusie
De Mondeo was al één van de betere stuurauto’s met een hoge praktische bruikbaarheid: een ruime achterbank met drie volwaardige zitplaatsen en een loei van een kofferbak.
Het nieuwe model is een waardige opvolger: niet alleen een mooie wagen (zeker de voorkant), maar ook een prettige en comfortabele wagen waarin het goed toeven en toeren is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.