Ford Mondeo Wagon 1.5 TDCi Titanium (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mondeo Wagon 1.5 TDCi Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 196.220 km |
KM-stand laatst | 226.000 km |
Een mooie Mondeo met problemen
- 226.000 km
In mei 2019 was ik op zoek naar een Ford Mondeo 1.5TDCI Titanium Wagon uit 2015 ter vervanging van mijn Citroen C5. In het oosten van het land stond bij een Ford dealer een exemplaar met de door mij begeerde adaptieve led koplampen, panoramadak en elektrisch wegklapbare trekhaak, een zeldzame combinatie van accessoires bij dit model.
Deze auto had 195.000 kilometer gereden, zag er prima uit en had een zeer redelijk prijskaartje. Ik kreeg er een jaar dealer garantie bij en het leek mij een vrij risicoloze aankoop. Vooral omdat mij verzekerd werd dat ik bij eventuele problemen terecht zou kunnen bij een Ford dealer bij mij in de buurt, want ik woon zelf in het midden van het land. Al snel kreeg ik te maken met narigheid, de elektrisch bediende achterklep viel meestal niet in het slot en de airco hield er mee op terwijl het 42 graden was. De toezegging dat ik terecht zou kunnen bij een Ford dealer bij mij om de hoek werd niet waargemaakt. Ik moest verplicht naar de Ford dealer van aankoop waar deze storingen overigens goed werden opgelost.
Even later op autovakantie naar Tsjechië, Slowakije en Polen kwamen nieuwe problemen. Terwijl de versnellingsbak wat luidruchtig werd, ging het motorstoringslampje aan en ging de motor in noodloop. Dat betekent dat je totaal geen trekkracht meer hebt en dat is op berghellingen een ramp. Een opgetrommelde sleepwagen chauffeur deed een reset door de accupool even lost te halen en we konden weer rijden.
Even later in een stadje Slowakije weigerde de startmotor en werden we alsnog werden gesleept naar een Ford dealer in Tsjechië. Daar werd binnen twee dagen een nieuwe startmotor gemonteerd en vervolgden we met frisse moed onze reis, maar de door mij opgemerkte versnellingsbakgeluiden werden steeds sterker. Ook ging het motorstoringslampje weer aan.
In Pilsen constateerde de Ford dealer een defect versnellingsbaklager, maar had men geen tijd voor reparatie. Er zou ook iets met de turbo aan de hand zijn. In overleg met de dealer in Nederland hebben we het er maar gewaagd om terug naar huis te rijden. Halverwege Duitsland gaf ik het op, het lawaai werd luider en luider en ik geen zin om op de vluchtstrook te stranden. De Mondeo stond opnieuw op een autoambulance en na een lange taxirit reden we met een Duitse huurauto naar huis.
Ik ben verzekerd bij Ford Assistence Gold, maar het duurde 16 dagen voordat de auto werd afgeleverd bij de Nederlandse dealer. Daar werd hij weer keurig gerepareerd. Een paar maanden later viel een gedeelte van een ledachterlicht uit. Opnieuw reisde ik naar het oosten van het land om dit onder garantie te laten verhelpen en liet daar tegelijkertijd een onderhoudsbeurt uitvoeren, een voorwaarde om garantie te blijven houden.
Hierna hield de Mondeo het prima vol, totdat we eind augustus met vakantie naar Zuid-Frankrijk gingen. Op de terugweg bij Charleroi ging het beruchte motorstoringslampje weer aan en ging de motor weer eens in noodloop. Het was een ongelooflijk toeval, maar 100 meter verderop was een Ford dealer! Ondanks drukte in de werkplaats was men zo vriendelijk om een diagnose te maken en bleken de turbo of de turbosensor deze keer de boosdoener te zijn. Helaas had men geen tijd voor reparatie binnen redelijke tijd.
Opnieuw moest ik een beroep doen op Ford Assistence Gold, maar men bleek niet bereid mij te helpen, aangezien ik zelf al hulp had gezocht bij een dealer. Vervoer van de auto zou op eigen kosten moeten plaats vinden en we waren compleet van de kaart. Ik besloot maar zelf te handelen en na het loskoppelen van een accupool bleek de Mondeo weer normaal te rijden. De reis naar huis verliep, afgezien van de kromme tenen, zonder incidenten.
Sindsdien heb ik ongeveer 1000 km afgelegd, maar hij blijft goed rijden. Wel is inmiddels duidelijk geworden dat de turbo vervangen moet worden, ditmaal op eigen kosten want de garantie is verlopen.
Afgezien van de bizarre opstapeling van mankementen vind ik de Ford Mondeo vreemd genoeg een prettige auto. Zeer ruim, stil, comfortabel en zeer economisch qua verbruik, maar wat ben ik een pechvogel geweest....
Ik wil dit nog even kwijt: maak geen gebruik van Ford Assistence Gold, want dat is een slechte organisatie die je gewoon laat staan als je autopech hebt!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Ford Mondeo Wagon 1.5 Titanium Lease Edition | Apple Carplay | Airconditioning | Stop&GO | Bluetooth | Navigatie | 16'' Lichtmetaal |
- 2018
- 129.015 km

Ford Mondeo Wagon 1.5i 160pk Titanium ECC/cruise/navi/PDC/lm velgen
- 2016
- 97.298 km

Ford Mondeo Wagon 2.0 IVCT HEV Vignale NAP|TREKHAAK|LEDER|DEALER ONDERHOUDEN
- 2019
- 98.916 km