Ford Mondeo Wagon 1.5 EcoBoost Titanium (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mondeo Wagon 1.5 EcoBoost Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 83.036 km |
KM-stand laatst | 82.635 km |
Een en al comfort
- 98.820 km
In augustus 2021 de Mondeo gekocht omdat de vorige Focus toch gewicht tekort kwam om onze caravan te trekken.
Het is een Duitse uitvoering en jawel met alle toeters en bellen die ik gewend was van de Focus (die ook afkomstig was uit Duitsland).
De Mondeo is erg stil en voelt tijdens de rit zo comfortabel dat je niet merkt dat je met 1500kg en een lengte van bijna 5 meter aan het rijden bent. Het 1.5 EcoBoost motortje (4 cilinder) laat zich niet kennen en performed ongekend goed. Wel zit er een turbo gat in de lage toeren maar eenmaal boven de 1500 toeren pakt de EcoBoost krachtig op.
Verbruik is (tja met 1500kg) wel minder zuinig dan de Focus met de zelfde motor maar 1:14,7 voor deze bolide is aannemelijk.
Mercedes C200
- 82.635 km
Na 4 Fords gereden te hebben was het in 2023 tijd voor iets nieuws. Voor dat ik verder ga moet ik echt zeggen dat ik na de ellendige VW tijdperk met de vier Fords super kwalitatieve kilometers heb gereden!
Afijn tijd voor een sportive en iets compactere auto, de Mercedes C200 met 1.5L motor milde hybride ondersteuning en maarliefst 197pk en (belangrijker) 280Nm koppel.
Met alle gegevens van dien was ik eigenlijk meer geïnteresseerd in hoe deze Benz nou eigenlijk performed.
De auto ligt als een blok op de weg en het stuurgedrag in combinatie met achterwiel aandrijving en 9 traps automaat is in een woord fantastisch! Een echte kilometer vreter. Ik was opzoek naar een duitse import omdat de in Nederland verkochte C-klasse heel beperkt in de opties zitten. Èn nog moet je goed zoeken naar de juiste auto.
We zijn 2 jaar verder,
2 jaar ervaring rijker en ruim 40.000km gereden. Een absolute caravan trekker en heerlijk als je niet hoeft te schakelen.
Bij aanschaf heb ik vrij direct de automaat laten spoelen. bij 80.000km wordt dit aangeraden. Een grote beurt en een kleine beurt erop zitten. Grote beurt €1100 kleine beurt €665. Ja dat is geld maar dan doen ze bij ASV Eindhoven ook nergens moeilijk over. Vorig jaar met een windstoot vloog de parsol tegen de auto en jawel een kras op de deur. Tijdens onderhoud gratis weggewerkt.
Bij de kleine beurt een complete analyse uitgevoerd met volledige uitlezing en (ongevraagd) het ledere stuur netjes behandeld.
Verbruik,
De milde hybride is pure ondersteuning dus verwacht daar geen zuinige resultaten van maar geeft wel brandstofbesparing tijdens accelereren.
Er zijn ritten in de zomertijd dat 1:16,9 haalbaar zijn maar het gemiddelde verbruik staat op 1:13,9 - 1:14,5 bij langere afstanden. Ik denk dat 1:15 haalbaar moet zijn maar auto weegt rijklaar 1680kg. Met caravan 1:9,8 (retour Ned - Ita)
Bevindingen,
Ik spreek af en toe mensen die alles behalve een Benz willen rijden en daar heb ik begrip voor.
Maar voor mij is dit absoluut mijn auto. Ik ben stiekem al een beetje aan het oriënteren op de opvolger C300 hybride die nog zuiniger en sterker is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.