Ford Mondeo 3.0 V6 24V Platinum (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mondeo 3.0 V6 24V Platinum |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 169.716 km |
KM-stand laatst | 169.716 km |
Het begin van een nieuw avontuur
- 169.716 km
Na 2 jaar en 43.000km was het tijd voor mijn Ford Focus mk1 1.8 16v wagon om het nest te verlaten. Er is een andere auto op mijn pad gekomen.
De Ford Mondeo mk3 3.0 v6 sedan met 204PK!
In onze familie hebben we meerdere Mondeo mk3's in bezit gehad. Het zijn eigenlijk altijd betrouwbare auto's geweest in mijn ervaring. Dus nu ik wat ouder ben en een vaste baan heb was het voor mij tijd om de vierde Mondeo mk3 in de familie aan te schaffen.
Er zat niet veel geschiedenis bij de auto maar de verkoper wist er wel een hoop over te vertellen. Zijn verhaal leek om de auto en tijdens de proefrit te kloppen want de vervangen onderdelen zagen er als nieuw uit en de auto voelt tijdens het rijden ook goed aan. Er zaten alleen aftermarket velgen onder die mij erg pijn deden in de ogen. Het past naar mijn mening niet bij het karakter dat deze auto heeft. Ik vergeleek ze altijd met 'imitatie AMG velgen'.
Er zit ook een op maat gemaakte 2,5 inch sportuitlaat op met alleen einddempers. Bij een koude start en bij optrekken soms wat lawaaiig maar het klinkt ook fantastisch.
Een paar dagen later kon ik de Mondeo gaan ophalen.
De terugreis verliep prima. Ik had nu cruise control tot mijn beschikking, dat ik nog niet eerder in een eigen auto heb gehad.
De standaard geluidsinstallatie van de Mondeo voldoet wanneer je op een middelmatig volume radio luistert. Voor mij niet ideaal dus een andere geluidsinstallatie kan op het lijstje. (Ik had alles ook uit mijn vorige auto gehaald wat zonder problemen ook in de Mondeo zou gaan passen).
Uiteindelijk trok ik het gas een keer open in een tunnel. Wat een waanzinnig geluid zit er in die auto. Ik had een lach van oor tot oor en de tunnel kon wat mij betreft niet lang genoeg zijn.
Toch maar snel een afspraak gemaakt bij de garage. Het zekere voor het onzekere. Zij hebben de versnellingsbak geflushed omdat ik dat toch een beetje zie als het vergeten kindje. Ook heb ik ze de auto na laten kijken op eventuele defecten.
De garage kwam met het oordeel:
"Er is helemaal niks aan de hand met deze auto"
Dat klonk mij als muziek in de oren. Zeker omdat mijn vorige auto wel regelmatig een bezoekje bracht aan de garage.
Het verbruik valt mij mee. Als je weinig binnen de stad rijd en voornamelijk snelweg is 1 op 10 met een gematigde rijstijl haalbaar. Dat is gebaseerd op ritten van ongeveer 30km enkele reis.
Met kleine afstanden daalt het verbruik snel naar 1 op 7. Dat is helaas niet anders. Een hobby mag geld kosten zeggen we dan maar.
Als eerste wilde ik graag ST220 velgen onder de Mondeo zetten. Dat ziet er een stuk netter uit. Plus de banden die op de "nep AMG velgen" zitten waren aan vervanging toe. De Pirelli all season velgen deden het onderstel ook zeker geen eer aan.
Eerst maar eens informeren hoeveel die velgen nieuw kosten. Dat kwam neer op 1200 euro exclusief banden. Dat was het mij niet waard.
Uiteindelijk stond er een tweedehands set ST220 wielen in hele nette staat voor 250 euro inclusief banden. De banden waren al wel oud dus die worden al wel vervangen ondanks dat het profiel nog wel meeviel. De pekel kwam er echter aan dus ik besloot nog even te wachten.
Na een paar duizend kilometer wilde ik de eerste beurt doen aan de auto. Dat doe ik altijd zelf omdat ik het leuk vind om te doen en ik vind het een prettig idee zodat ik weet dat de goede olie is gebruikt en filters van goede kwaliteit, plus het scheelt ook nog eens een hoop geld.
Dat was eigenlijk goed te doen ondanks dat er weinig ruimte is in de motorruimte.
Alleen de bougies zitten op een onmogelijke plek namelijk onder het inlaatspruitstuk. Dat laat ik de garage op een later moment doen.
Daarna waren de banden aan de beurt. Ik heb gekozen voor Hankook Ventus S1 Evo 2. De banden hebben enorm veel grip en zijn erg stil tijdens het rijden. Dat is een stuk beter dan die all-season banden die alleen maar wielspin hadden in 1 en 2 wanneer je ESP uit zet.
Uiteindelijk werd het weer toch weer slechter. Het sneeuwde flink en ik moest noodgedwongen toch de weg op. Later brandde de lampjes van de ESP en ABS. Dat was toch wel vervelend tijdens de sneeuw. Afijn de APK kwam er ook bijna aan dus dat heb ik direct mee laten vervangen.
De auto was helaas ook niet glansrijk door de APK heen gekomen:
- De ABS sensor rechts voor was defect
- De handremkabel rechts achter gebroken (Ik dacht dat
het een kwestie was van aanspannen maar helaas)
- Fuseekogel links voor
- Remleiding opschuren en tectyleren
- Aandrijfashoes lek
Het was een zure rekening maar toch vond ik de defecten niet heel gek voor een auto van ruim 14 jaar oud. Zeker de remleiding niet omdat de auto tot ik hem in mijn bezit kreeg altijd in de omgeving Alkmaar en Den Helder heeft rond gereden. Daar krijgen de auto's toch wat meer te maken met zout.
De auto is in ieder geval weer netjes in orde gemaakt en rijd als een zonnetje over het asfalt. De eerste 10.000km zitten er al weer bijna op.
De geluidsinstallatie zit ondertussen in de auto. Ik heb dus muziek via Android Auto en daarmee heb ik ook direct Navigatie die altijd up-to-date is.
Wat ook nog op het lijstje staat is een trekhaak. Nu nog overwegen of ik dit bij een trekhaakbedrijf laat doen of door mijn trouwe garage.
Tot bij de volgende update!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.