Ford Mondeo (2020) #2

autoreview

Ford Mondeo (2020)
Ford Mondeo (2020)Ford Mondeo (2020)Ford Mondeo (2020)Ford Mondeo (2020)Ford Mondeo (2020)

Signalement

Versnellingen8, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf11.800 km
KM-stand laatst61.220 km
Lezerswaardering: 84%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Afhalen voertuig: Ford Mondeo ST-Line 2,0 Ecoblue

  • 11.800 km

Aangezien ik dringend een nieuwe wagen nodig had heb ik bij diverse dealers naar een stockvoertuig of jonge tweedehands wagen gezocht. Bij een dealer in Boortmeerbeek vond ik een 1 jaar oude Ford Mondeo ST-Line 2.0 Ecoblue 190PK met 8-traps automaat terug. Naast de standaarduitrusting van de ST-Line zaten er pak opties op het voertuig. Adaptive LED, verkeersbordherkenning, adaptive cruise control, 19" velgen, etc... Enkel het volleder, gekoelde stoelen en het panoramisch dak ontbrak, de rest zat er allemaal op. Gezien ik het voertuig dringend nodig had en de markt niet echt dik bezaaid lag met voertuigen (ik wou eigenlijk een nieuwe maar er was niets vergelijkbaars in stock en leveringsdatum van een build to spec model was "onbekend") had ik weinig ruimte om te onderhandelen. Maar goed, ik ging akkoord met de prijs en schreef daags nadien het bedrag over. Ondertussen ging de dealer naar de keuring voor verkoop zodat ik het document 705 kreeg en de wagen kon inschrijven. Enkele dagen later kwamen de nummerplaten aan en kon ik op vrijdagochtend het voertuig afhalen. Door mijn haast en spoed had ik echter ook niet naar de geschiedenis van het voertuig gevraagd, iets wat me amper anderhalve week later zou doen vloeken. De wagen reed zeer vlot en ik was dan ook zeer tevreden (op dat ogenblik). So far so good...

Oh oh,,, Een foutmelding

  • 13.020 km

Enkele dagen nadat ik mijn wagen in ontvangst had genomen kreeg ik plots een foutmelding op het dashboard met de nogal cryptische omschrijving "see manual". Op het eerste zicht kon ik niets ondervinden (ik was op dat moment rustig aan het cruisen) en de foutmelding verdween vanzelf. Omdat ik toch een beetje ongerust was ging ik bij mijn eigen dealer (andere dan waar ik de wagen gekocht had) langs om te informeren. Tevens moest ik toch nog een setje wintervelgen aanschaffen dus dat kon ik dan meteen regelen. Mijn dealer, waarschijnlijk niet echt tevreden dat ik elders een wagen gekocht had, wimpelde mij af met "het zal wel niets zijn, hou het in het oog". Aangezien de wagen normaal reed en de fout niet meer teruggekomen was leek me dit een goed plan. Of toch niet...

Opnieuw foutmelding

  • 14.305 km

Een weekje verder en opnieuw een foutmelding... Weer een cryptische "see manual" (ja, alles staat in het Engels, de NL versie werkt op mijn zenuwen, zeker wat navigatie betreft). En dus opnieuw naar mijn dealer... Aangezien ik niet zeker was dat de dealer waar ik de wagen gekocht had een onderhoud gedaan had (was beloofd voor aflevering maar was niet terug te vinden in het Ford systeem) vroeg ik ook om een onderhoud te doen (better safe than sorry right?). Mijn dealer (die decennialang huisleverancier was in mijn hele familie nb) wimpelde mij opnieuw af met "hou het in het oog" en "je moet nog geen onderhoud". Ik begon het dus stilaan serieus op mijn zenuwen te krijgen en dus besloot ik zelf wat meer info te zoeken over mijn Mondeo. Aangezien ik ooit nog een decennialang fleet manager van een aannemersbedrijf geweest was en we alle onderhoud zelf deden van onze voertuigen (we waren erkend door alle merken die we hadden) had ik nog enkele logins liggen van de Ford systemen en wonder boven wonder bleken ze nog te werken ook... Na mijn chassisnummer ingegeven te hebben vond ik alle informatie terug van mijn voertuig en wat bleek, ik had een voertuig gekocht dat geleverd was bij "Ford Lommel Proving Ground", beter bekend als het testcircuit van Ford Europe. Ik kreeg het vermoeden dat, ondanks de lage kilometerstand, het voertuig toch wel serieus afgezien had (ik ben verschillende keren zelf op Ford LPG gaan testrijden en wist dus wat ze daar deden met wagens). Tijd om eens te zoeken naar een andere dealer waar mijn wagen grondig onderzocht kon worden... Iets dat kortelings gebeurde... To be continued...

Probleem opgelost (for now)

  • 16.500 km

Nadat ik een nieuwe dealer gezocht en gevonden had mocht ik mijn wagen binnenbrengen voor groot nazicht en diagnose van de problemen. Aangezien in ondertussen zelf als een OBD2 bluetooth connectie gekocht had wist ik dat er 2 foutmeldingen inzaten van lekkende injectoren. Ik gaf dit dan ook mee aan de dealer, samen met een printje van de codes, en hij zou me op de hoogte houden. Enkele uren later telefoon en inderdaad, 1 van de 4 injectoren bleek defect te zijn, de onderdelen waren aangevraagd en daags nadien zou de wagen hersteld zijn. Aangezien ik een vervangwagen had leek me dit geen probleem. Verder werd er nog een volledige update uitgevoerd van de software, hier was blijkbaar een actie op waarbij de software vernieuwd diende te worden. Gezien de problemen die ik zo snel had met de wagen had ik ondertussen ook de waarborg uitgebreid naar 7 jaar (of 150.000km). Na afhalen van de wagen bleek alles piekfijn te werken... Tenminste tot nu, héél lang zou het niet duren...

Onderhoud

  • 19.500 km

Aangezien ik niet wist of de dealer waar ik het voertuig gekocht had een onderhoud gedaan had (er stond niets van in de Ford systemen) besloot ik om voor alle zekerheid een onderhoud te doen. De wagen 's ochtends binnengebracht, vervangwagen meegekregen en 's avonds netjes opnieuw gaan ruilen.

Tot hiertoe ging alles nog goed...

En daar is de foutmelding opnieuw

  • 34.000 km

Toen ik in Engeland enkele vrienden ging bezoeken kwam de beruchte melding "see manual" opnieuw op de proppen. Toen ik het voertuig onmiddellijk uitlas met mijn OBD2 reader bleek er opnieuw een foutmelding "injector leak" in te zitten, een van de injectoren die eerder al een foutmelding gaf maar waar er bij controle in de garage niets mee aan de hand was en waardoor deze niet vervangen was. Aangezien het zondag was besloot ik rustig terug naar België te rijden om 's ochtends dadelijk een afspraak te maken voor vervanging van de defecte injector. Enkele dagen later mocht ik reeds gaan en werd de defecte injector vervangen. De dealer wou ineens alle niet vervangen injectoren vervangen (aangezien ze waarschijnlijk alle 4 uit hetzelfde lot kwamen) maar kreeg hiervoor helaas van Ford Belgium geen toestemming, enkel de defecte mocht vervangen worden. Geen probleem, ik heb nu toch 7 jaar waarborg dus las het nog eens gebeurd zullen ze het dan wel oplossen...

Onderhoud

  • 44.260 km

Geen foutmeldingen meer, gewoon routine onderhoud (45.000km). Het volgende onderhoud zal een groot onderhoud worden.

Bandenwissel, verbruik & ervaringen

  • 47.000 km

We zijn ondertussen in november en ik heb zo'n 35.000km gereden in de dikke 6 maanden dat ik mijn wagen heb. Tijd voor een setje winterbanden en enkele ervaringen.

Enige tijd geleden had ik de banden, die af fabriek erop stonden, al laat wisselen in nieuwe zomerbanden. Het setje Continental PremiumContact6 werd ingeruild voor een setje Michelin Pilot Sport 4. Het betreft hier banden in de maat 235/40R19.

De bandenwissel heeft een negatieve invloed gehad op mijn verbruik (was te verwachten). Mijn gemiddeld verbruik is van 5,8 liter / 100km gestegen naar 6,2 liter per 100km. Met de Michelins verbruikt de Mondeo net geen halve liter meer per 100km

Buiten de problemen de injectoren en issues met de eerste dealers ben ik erg tevreden over de wagen. De Mondeo rijdt zeer aangenaam en is erg vlot. Onlangs in Duitsland eens een testje gedaan en de opgegeven topsnelheid van 223km/h werd zelfs overschreden (230km/h op gps), ik vermoed dat met de wagen, toen deze in dienst was van het testcircuit te Lommel, goed "losgereden" hebben zoals wij dat hier in België zeggen. De zetels zitten erg aangenaam, onlangs even een heen en weer ritje gedaan naar Italië in 2 dagen tijd en ik moest enkel stoppen om te tanken, ik voelde geen nood om sneller te stoppen, ondanks mijn zwakke rug. Een dikke pluim voor de zetels!

De Mondeo rijdt niet bepaald zacht op de 19" velgen en de iets stuggere sportieve afstelling van de ST-Line maar dat stoort me eerlijk gezegd niet. Voor sommige mensen kan dit misschien hinderlijk zijn maar ik heb er geen problemen mee. Ondanks de sportieve afstelling blijft het wel een kolos waarmee je op de baan bent, vooral tijdens ritjes op de beruchte Nordschleife van de Nürburgring valt dat wel op. Als je zoals ik van een Focus komt is het dan wel héél even aanpassen als je je in de bochten smijt.

Als ik toch een negatief puntje (of 2) moet zoeken dan zijn deze te vinden in het Sync3 systeem dat mijn inziens wat aan de trage kant is en soms wel eens kuren heeft door het niet erkennen van mijn iPhone waardoor Apple Carplay niet werkt (het systeem rebooten lost dit op). Een ander puntje is de klimaatregeling die op automatische stand soms wel eens kuren heeft. Maar goed, dat is echt zoeken om een probleem te vinden.

Sinds een goede week rij ik met een setje winterbanden rond (17" originele Ford Velgen). Qua winterbanden heb ik me (waarschijnlijk helaas) laten beïnvloeden door mijn bandenboer die me de Blizzak LM5 aangeraden heeft. Een top winterband maar ik vrees dat die niet echt heel goed zal zijn in de sneeuw maar dat is nog effe afwachten.

Met de winterbanden is ook het verbruik terug gezakt, ik zit nu terug op 5,8 liter per 100km.

Anyway, dat was het zowat. In de komende weken en maanden zullen er nog wel wat kilometers in winterse omstandigheden bijkomen dus wie weet welke problemen er nog opduiken. To be continued dus :-)

Groot Onderhoud

  • 61.220 km

Ondertussen tijd voor een groot onderhoud. Geen problemen gevonden, ook de remmen waren nog meer dan behoorlijk (dealer was verrast). Het verbruik met de winterbanden is lager dan met de zomerbanden, ik schommel tussen de 5,7 en 5,9 liter per 100km wat zeer aangenaam is.

Het probleem met Apple Carplay blijft sporadisch opduiken maar aangezien er mee te leven valt wordt er niet dadelijk iets aan gedaan aangezien ik waarschijnlijk mijn wagen dagen kwijt zal zijn als de dealer dit euvel moet opsporen en aangezien ik toch nog enkele jaren waarborg heb ga ik nog even de kat uit de boom kijken.

Op naar het volgend onderhoud op 80.000km :-)

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.