AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Ford Mondeo 2.0 TDdi 115pk First Edition (2001)

autoreview

Ford Mondeo
Ford Mondeo
Ford Mondeo
Ford Mondeo
Ford Mondeo
Ford Mondeo
Ford Mondeo
Ford Mondeo - interieur

Signalement

UitvoeringMondeo 2.0 TDdi 115pk First Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf181.000 km
KM-stand laatst240.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 240.000 km

Heb deze auto vanaf november 2005. De vorige auto (ook een Mondeo) is gesneuveld doordat ik in
de file van achter werd aangereden, gelukkig kreeg ik daar naar verhouding veel voor terug
(afschrijving 250 euro na precies een jaar gereden te hebben en 53.000). In ieder geval op zoek
naar een nieuwe auto en vanwege de nare ervaring een (nog) veiligere.

Na een korte zoektocht toch weer op een Mondeo uitgekomen, voornamelijk vanwege een domme
voorliefde en de prijs/kwaliteit verhouding van de occasion. Gekozen voor de 115pk TDDI motor,
zilveren sedan in First Edition uitvoering. Niet de stilste diesel, maar wat een verschil (vooral
koppel) vergeleken met de 1,8TD van de vorige auto.

De concurrentie bestond uit de Volvo S40 en Audi A4, beide diesels, maar de prestaties van de
Mondeo lagen hoger en de prijsverhouding een stuk gunstiger.

De auto kan erg goed meekomen in het verkeer. Prestaties zijn extreem goed voor een 115 pk
diesel. Acceleratie naar 100 is geklokt op 9,3 seconden en tussensprintjes zijn een genot. Ik heb
ook bewust gekozen voor deze occasion, omdat hij vergeleken met de andere 3 TDDI’s die ik
gereden heb als proefrit het krachtigste eruit kwam. Een relatief groot productieaantal levert
namelijk eerder 125pk dan de fabrieks opgegeven 115pk en dat verschil is te merken.

Inmiddels is de auto ’gepimpt’ met originele 18’ Ford 10-spaaks velgen, een originele RS voor- en
ST220 achterbumper, originele Xenon verlichting en een dubbele Remus uitlaat (netjes gestyled
dus). Een standaard Mondeo is leuk, maar ik zie veel mensen met een redelijk verbaasde blik: ’Wat
is dit nou?’.

Rijgedrag van de Mondeo blijft een punt om lovend over te zijn, je hebt niet het idee met z’n grote
bak op stap te zijn. Het rijgedrag is nog net niet zo scherp als dat van een Focus, maar
bovengemiddeld voor een auto van zijn klasse.

Het verbruik valt me wel tegen: gemiddeld 1 op 13,5 met een vlotte rijstijl. Dat was met de 1,8TD
toch wel anders, daar reed ik gemiddeld 1 op 17 à 1 op 18 mee. Vrees dat dat de consequenties
zijn van het gewicht en de rijstijl.

UPDATE:
----------------------------------------------------
De auto is al een tijdje geleden verkocht. Ik kijk nog steeds met veel plezier terug op deze auto. Ik
heb uiteindelijk net geen 300.000 op de teller gezet. Rond de 285.000 is de aircopomp kapot
gegaan. Een nieuwe aircopomp e.d. kwam inclusief montage en nieuwe filters/droger op ongeveer
800 euro.

Motorisch heeft de auto geen krimp gegeven. Zoals ik eerder al omschreef is de auto getuned bij
een km-stand van 240.000. Hierdoor zijn geen problemen ontstaan. Ook de versnellingsbak
schakelde nog steeds precies en soepel, zelfs bij goed koud weer. Ik mis de auto nog steeds, het
was een leuke auto om te zien en de TDDI heeft mij vele prettige en vooral betrouwbare kilometers
bezorgd. Inmiddels ben ik al een tijdje eigenaar van een 2004 2.0 TDCI, maar deze lijkt wel om
8:10 uur op een maandagochtend uit de fabriek te zijn gekomen....

Een ieder die een betrouwbare diesel zoekt kan ik van harte de TDDI aanbevelen. Natuurlijk heeft
ook deze auto bekende problemen:
- Roest in de portieren (wordt keurig opgelost als de auto dealer onderhouden is)
- Dubbel-massa vliegwiel (nagenoeg elke diesel met een vliegwiel van dit type)
- Problemen met de EGR (alles goed reinigen en daarna afsluiten)
- Subframebussen achter (vervangen door Powerflex bussen en je hebt er nooit meer last van)

Een groot voordeel van de TDDI is de betrouwbaarheid van de pomp en de verstuivers. De TDCI\'s
van 2003 t/m 2007 blijven hier problemen mee houden.

Eventueel schokkerig rijgedrag en roeten kan opgelost worden door alle turboslangen goed te
controleren op scheurtjes en lekkages. Vooral op hogere km-standen heeft het reinigen van de EGR
klep en het inlaatspruitstuk een flink effect. Afsluiten van de EGR klep haalt het irritantje \'hikje\'
rond de 2200 toeren weg.

PROBLEMEN

  • 240.000 km

Na 3 dagen schoot de slang van de intercooler los, deze is vastgezet en tot nu toe geen enkel
probleem. Wel een vreemde gewaarwording: je hebt net drie dagen auto en je kan de ANWB al
inschakelen.

Voor de rest helemaal geen problemen. Onderhoudskosten liggen relatief laag, mede door een
distributieketting (i.p.v. een riem). Onderhoud om de 20.000km kost per beurt ongeveer 200 euro
bij een sub-dealer.

Na ruim 220.000 km zijn de voorste schokbrekers toe aan vervanging. Gelijk rondom nieuwe
schokbrekers, 30mm verlagingsveren en gegroefde en geboorde remmen met blokken. Kost wel
wat, maar gezien de staat waarin de auto verder verkeert een goede investering.

Op klinkerweggetjes en bij putdeksel hoor ik ’klappen’. Dit kan komen door een gebroken veer, of
niet goed werkende schokdemper, deze worden binnenkort vervangen. Zo niet dan is heb een veel
voorkomend probleem bij de Mondeo 4 of 5deurs van 2001: rubbers van de achteras (of hoe je
het ook noemt).

UPDATE:
De kappen op klinkerweggetjes e.d. werden inderdaad veroorzaakt door de rubberen
subframebusse. Na vervanging geen rammeltje meer te horen. Kosten: 130 euro voor de originele
rubbers en een dag zelf klussen.

Inmiddels staat de teller bijna op 240.000km. Door de technische staat toch besloten de auto te
laten chippen. Nu zit ik op ongeveer 150 tot 160 pk en 360 tot 375nm koppel. Ondanks de hoge
km-stand geen problemen met versnellingsbak en koppelingsplaten. Een 150pk Golf IV TDI met
minder gewicht red het net niet bij de stoplichten.

Verder een keer een aandrijfas laten vervangen. Het rubber rond de homokineet was gescheurd,
kosten rond de 200 euro.

Ik ben zeer zuinig op de auto en zoals het er naar uit ziet gaat deze nog een hele hoop km’s mee.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren