Ford Mondeo 2.0 TDCi 150pk Titanium (2016)

autoreview

Ford Mondeo 2.0 TDCi 150pk Titanium (2016)

Signalement

UitvoeringMondeo 2.0 TDCi 150pk Titanium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand laatst28.904 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Storingen veiligheidssystemen

  • 2.850 km

De auto is nu 4 weken oud, helaas veel storingen die zonder aanwijsbare oorzaak zich voordoen:

Active City Stop Storing
Adaptieve Cruise Control niet beschikbaar
Pre-collision assistant niet beschikbaar
Hill-start assist niet beschikbaar

Auto ingeleverd bij de dealer voor herstel.

3 storingen sinds 28-4-2016

Storingen nog niet verholpen

  • 5.800 km

Na het bezoek aan de dealer (2 dagen) voor herstel helaas geen positief resultaat, nog steeds wordt de auto geteisterd door de volgende storingen:

Active City Stop Storing
Adaptieve Cruise Control niet beschikbaar
Pre-collision assistant niet beschikbaar
Hill-start assist niet beschikbaar

Auto weer ingeleverd bij de dealer voor herstel.

6 storingen sinds 28-4-2016

Nog steeds niet opgelost

  • 14.124 km

Na het bezoek aan de dealer (1 week) voor herstel helaas geen positief resultaat, nog steeds wordt de auto geteisterd door de volgende storingen:

Active City Stop Storing
Adaptieve Cruise Control niet beschikbaar
Pre-collision assistant niet beschikbaar
Hill-start assist niet beschikbaar

Auto weer ingeleverd bij de dealer voor herstel. Dealer gaat Ford Hotline en Ford NL inschakelen om te helpen bij het herstel.

18 storingen sinds 28-4-2016

De ergernis neemt toe, ellende ten top!

  • 17.400 km

Na het bezoek aan de dealer (1,5 week) voor herstel is het probleem nog steeds niet opgelost. Auto weer ingeleverd voor herstel (voor mij de laatste keer (als de leasemaatschappij akkoord gaat), ze hebben nu 4 weken, je zou denken dat het Ford zou moeten lukken dit op te lossen, random de volgende meldingen:

Active City Stop Storing
Adaptieve Cruise Control niet beschikbaar
Pre-collision assistant niet beschikbaar
Hill-start assist niet beschikbaar

Zucht.....

20 storingen sinds 28-4-2016

Reactie Ford Nederland

  • 17.400 km

Om mijn onvrede (3 keer herstel: 3 keer niet opgelost) over de auto maar eens bij Ford NL onder de aandacht te brengen heb ik Ford NL maar eens gemaild. De volgende reactie ontving ik van Ford NL (namen dealer en personen weggehaald):

-------

Hierbij danken wij u voor uw e-mails aan de afdeling Klantenrelaties van Ford Nederland B.V.

Allereerst willen wij u aangeven het te betreuren dat u problemen ervaart met uw Ford Mondeo.

Aangezien de afdeling Klantenrelaties geen technische afdeling betreft, is het voor ons bijzonder lastig een standpunt in te nemen over de elektrische problemen die u ervaart met uw Ford Mondeo. De ervaring leert namelijk dat het op afstand onmogelijk is om dit aan de hand van informatie van derden te doen. Derhalve hebben we contact opgenomen met de heer ***** van uw officiële Ford dealer en hij heeft ons nader geïnformeerd.

De Ford dealerorganisatie is opgezet om technische vragen te behandelen en wij zijn van mening dat elke technische vraag over een van onze producten het meest doeltreffend door een officiële Ford dealer kan worden behandeld. Uw officiële Ford dealer heeft hiervoor goed opgeleid technisch personeel en is uitgerust om u bij dergelijke vraagstukken te kunnen informeren. Daarnaast beschikt uw officiële Ford dealer over de meest recente technische informatie.

Mochten er zich problemen voordoen met een auto waarin niet direct een oplossing kan worden aangeboden, immers worden de auto’s van tegenwoordig veel luxer en veiliger en hierdoor ook complexer, dan kan de betreffende officiële Ford dealer de hulp inschakelen van de Hotline; de technici van Ford Europa. Buiten de assistentie die op afstand reeds is verleend aan uw officiële Ford dealer zal er deze week een bezoek plaatsvinden van één van de zogenoemde Flying Doctors. Deze zal assistentie verlenen bij het vinden en oplossen van de aangegeven storingen in uw Ford Mondeo.

Voor nu willen wij u aangeven dat uw officiële Ford dealer er alles aan doet uw Ford Mondeo zo snel mogelijk weer storingvrij te krijgen, geassisteerd door de Technici van Ford Europa. De heer ******* van uw officiële Ford dealer zal u van het proces op de hoogte houden.

Met excuses voor de vertraging in beantwoording van uw e-mail, vertrouwen wij erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.


Met vriendelijke groet,
Afdeling Klantenrelaties
Ford Nederland B.V.

------------

Nu maar hopen dat de Flying Doctors soulaas gaan bieden (de Ford Hotline en Ford NL hebben in de vorige 3 pogingen geen oplossing geboden), mijn plezier in de nieuwe auto is compleet weg: (auto staat bijna de helft van de 4 maanden in de garage die er vervolgens vele duizenden kilometers mee gereden heeft om te testen....

Wordt vervolgd...

Geen reactie van Ford NL

  • 17.400 km

Naar aanleiding van de reactie van Ford NL heb ik gereageerd. Met name Ford gewezen op het mogen verwachten van een deugdelijk product zoals dit bij de Bovag en in de wet omschreven is. Ford NL gewezen op de ruim voldoende mogelijkheden om tot duurzaam herstel te komen (reeds 3 maal voor herstel aangeboden). Metafoor gemaakt met een oven die na 3 keer reparatie nog steeds halverwege het bakken van een taart er mee stopt. Helaas reageert Ford KLANTRELATIES hier niet meer op. Getuigt niet van enig klantvriendelijk werken..... De consument is overgeleverd aan de 'werkwijze' van de importeur.

Afgelopen week bij de dealer langs geweest. De BCMi (centrale computer?) is vervangen. Een van de monteurs rijdt nu al enkele weken met de auto om ervan overtuigd te zijn dat het nu opgelost is. Dealer geeft géén garanties.....

Even wat statistische gegevens:
Geleverd: 28 april 2016
Leeftijd: 115 dagen
Aantal maal aangeboden voor herstel: 4 maal
Bij garage voor onderhoud sinds 28 april: 46 dgn (=40%)
Aantal storingen sinds leverdatum: 20 stuks
Aantal km's gereden door dealer tijdens herstel: > 3.000 km (=20%)

Deze week mag ik de auto ophalen, heel benieuwd wat de exacte aantal km's zijn die iemand anders met 'mijn' auto gereden heeft en OF het herstel nu echt duurzaam is uitgevoerd!

Wordt vervolgd!

Auto weer opgehaald

  • 19.200 km

Vanmiddag een schone/afgetankte auto opgehaald bij de dealer. De dealer heeft na het vervangen van de BCMi 1.600km met de auto gereden en vooralsnog geen storingen aangetroffen. Garanties worden niet gegeven.

Alle lof voor de dealer die ondanks mijn frustraties alles op alles heeft gezet om de storing(en) te verhelpen.

Ford NL (afdeling Klantrelaties) heeft niet meer gereageerd (zie hierboven) schijnbaar is de relatie met klanten niet van het grootste belang.....

Nu maar duimen.....

Zelfs de Flying Doctors helpen niet

  • 20.571 km

Helaas, 1.000 km na het ophalen van een 5 weken durend herstel weer de bekende fouten. De teller staat nu op 21 storingen in netto (de tijd dat ik er in gereden heb) 10 weken......

Vertrouwen is compleet weg, dit gaat NOOIT meer goed komen!

Er zijn weer 5 storingen bij.....

  • 21.775 km

Nadat de auto op 23-8 is opgehaald zijn er inmiddels weer 5 storingen opgetreden. De teller staat nu op 25 maal een uitval van 1 - 4 veiligheidssystemen. Er zit geen structuur in de interval:

Datum km-stand
29-aug 20565
30-aug 20929
30-aug 20968
1-sep 21765
1-sep 21775

Vandaag is er overleg met Ford NL over een passende oplossing..... Er is er maar één: retour! We wachten in spanning af.

De reactie van Ford (*triest*)

  • 22.050 km

Vandaag een volgende storing gehad (km-stand 21.906). De teller staat nu op 26 keer uitval van 4 (veiligheids-)systemen. Ik ontving een reactie van de dealer nav een overleg gisteren met Ford NL, lees dit in de context van 4 (!!) maal ingeleverd (bijna 2 maanden (=50%)) voor herstel.

*** Namen dealer en personen weggehaald ***

_______________________________________________
Hr. ***** goedemiddag,
***** is 3 wkn met vakantie. Daarom neem ik de coördinatie van uw klacht nu op me.
Ford heeft mij gevraagd om een ‘second opinion’ op een van onze andere vestigingen.
Zeker niet omdat de deskundigheid van de Master technician in *** in twijfel wordt getrokken, maar om de klacht met ‘frisse blik’ te kunnen bekijken.
U hoort van mij zodra deze afspraak gemaakt kan worden. Dit is niet op heel korte termijn, het dient opnieuw ingepland te worden.

Ik ben overigens ook getriggerd geraakt door de vraag of de oorzaak van de storingsmelding(en) veroorzaakt zou kunnen worden door externe apparatuur die connectie maakt met de auto.
Zo zijn er voorbeelden van (peperdure) auto’s die stilvallen als ze onder een elektriciteitskabel reden.
Zou u voor uzelf nog eens willen nagaan of er externe factoren kunnen zijn die connectie zouden kunnen maken met uw auto?
U schreef dat uw laptop en/of iPad uitgeschakeld staat als u deze in de auto legt. Zou u willen checken of ‘uit’ ook echt ‘uit’ is, geen signalen uitzendend.

Ik probeer alle mogelijke factoren uit te sluiten.

U hoort uiterlijk dinsdag van mij.
_______________________________________________

Een second opinion? FIFTH opinion wil Ford NL.

En dan het verhaald over electronische devices, heb ik al eerder op geantwoord. Ja ik gebruik een smartphone, ja ik gebruik bluetooth. Maar..... waar is anders de bluetooth carkit voor?

Teller staat op 28......

  • 22.705 km

Gisteren en vandaag weer 2 storingen erbij. Geen elektronische devices aanwezig (behalve telefoon). Telefoon zelfs bluetooth uitgezet en nog steeds storing.

Ook naar de omgeving gekeken (op advies van dealer / Ford): geen hoogspanningsmasten of iets wat een normale auto in storing kan krijgen.

Foto toegevoegd met een overzicht tot nu toe....

Poging 5

  • 23.200 km

Vandaag gaat de auto voor de 5e keer naar de dealer. Ford noemt dit de 2nd opinion, want misschien heeft de monteur afwisselend ondersteund door Ford NL, Ford Hotline en Ford Flying Doctors iets over het hoofd gezien.

Op dit moment staat de teller op 28 keer uitval van 1 tot 4 veiligheidssystemen in de 10 weken die ik sinds 28 april 2016 met de auto heb mogen rijden.

De wet, Bovag etc heeft voor dit soort gevallen afspraken gemaakt: http://www.anwb.nl/juridisch-advies/koop-en-onderhoud/klachten-na-aankoop/wat-kunt-u-eisen , interessant hieraan is het volgende:

Ontbinding van de koopovereenkomst

-----
Ontbinding van de koopovereenkomst betekent dat de verkoper jou de koopprijs terugbetaalt en jij geeft het voertuig terug. Ontbinding van de koopovereenkomst kan alleen als:

> reparatie of vervanging niet mogelijk is
de verkoper het voertuig niet wil repareren of vervangen
> reparatie of vervanging niet binnen een redelijke termijn kan plaatsvinden
> herhaalde reparatie niet afdoende blijkt
> het gebrek zo ernstig is dat het normaal gebruik van het voertuig in de weg staat

Punt 3 en 4 zijn daarbij zeer interessant.
-----

Ford NL: neem je verantwoordelijkheid en neem de auto terug.

En weer opgehaald

  • 24.100 km

Vanmorgen de auto weer opgehaald bij de dealer. Constatering was dat de accu de veroorzaker was van de problemen, deze is nu vervangen.

Aankomende periode kijken of dit de oplossing is geweest. Voorlopig kan ik weer heerlijk rijden in een comfortabele auto.

Afscheid van een prachtige auto.......

  • 25.100 km

Helaas moet ik afscheid gaan nemen van deze prachtige auto. Een fantastische wegligging, hoog comfort- en uitrusting niveau. Ruime en absoluut een prachtige verschijning op de weg. Waarom gaat deze dan weg met pas 25.100 km op de teller?

Simpel: na 5 pogingen gedurende plm. 10 weken bij de dealer die ondersteund is door diverse experts van Ford NL is het niet gelukt om de aanhoudende problemen / storingen in de opties die de veiligheid moeten verhogen te verhelpen. Vandaag, minder dan 4 dagen en minder dan 1.000 km nadat ik de auto heb opgehaald bij de dealer, weer de bekende reeks fouten.

Het is nu klaar met deze auto. Een bewust gekozen auto die helaas niet waarmaakt wat je ervan zou mogen verwachten. Spijtig.........

Definitief (voortijdig) afscheid van een Mondeo ui

  • 28.904 km

Vandaag de auto bij een -andere- Ford dealer ingeleverd. Met dank aan de lease-maatschappij heeft Ford NL besloten de auto terug te nemen. Enige voorwaarde was dat er een Ford terugbesteld zou worden, die order is gisteren dan ook gemaakt. Weer de Titanium met full-options maar nu uitgebreid met de elektrische trekhaak en, om het idee te krijgen dat ik een andere auto ga rijden, in Parelmoer Wit besteld (komt het panoramadak mooi in uit).

Van de oude dealer geen (re)actie meer ontvangen behalve -per mail- de reactie: 'We dachten dat het nu echt opgelost was...' De ervaringen met de dealer hebben er toe geleid dat ik, nu ik toch weer een Mondeo ga rijden, alleen maar akkoord ging onder voorwaarde dat de nieuwe auto niet meer via de oude dealer geleverd zou worden c.q. in onderhoud komt.

En eerlijk: het was gewoon een maandagochtend auto: het blijft een mooie auto, prima reiscomfort, betaalbaar etc. etc. Gewoon een keer pech gehad. Op naar de nieuwe Mondeo (levering eind november / begin december).

Leasemaatschappij (Dutchlease): ***
Ford NL: * (toch nog)
Dealer: -

Het waren 12 (de tijd dat ik er in heb kunnen rijden) 'fantastische' weken.

*** DIT WAS DE LAATSTE ENTRY VAN DEZE REVIEW ***

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum