Ford Mondeo 2.0 TDCi 115pk Trend (2003)

autoreview

Ford Mondeo
Ford MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord Mondeo - interieur

Signalement

UitvoeringMondeo 2.0 TDCi 115pk Trend
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf180.000 km
KM-stand laatst212.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ford Mondeo 2.0 tdci Trend, 5drs, 115PK

  • 212.000 km

De aankoop (180.000 km)
Na de miskoop van een voor mij te kleine Fiat Stilo (ik vond 'm mooi, had alles wat ik graag wilde en in mijn verliefdheid dacht ik dat het met de waardeloze zitpositie een kwestie was van gewenning) mijn huidige, lekker ruime, Ford Mondeo 2.0 Tdci 115pk Trend tegen het lijf gelopen. De proefrit was snel gemaakt, evenals de aansluitende deal. Onderhoudsbeurt, 4 nieuwe banden, nieuwe APK, 3 maanden garantie op motor en versnellingsbak en, last but not least een paar pinnetjes om de radio er makkelijk uit te halen voor inbouw van een parrot. Dat laatste had ik bedongen omdat een collega met een mondeo een fikse kostenpost had gehad aan het zogenaamde dubbel massa vliegwiel.

Op 2 april kon ik hem ophalen bij Auto Wieten te Zwolle. De aflevering was nogal rommelig; er werd ongeveer aangewezen waar hij stond. Aangekomen bij de auto zag alles er op zich goed uit. Gewassen, niet gepoetst en zonder radio pinnetjes. Noem me een zeikerd, maar daar kan ik na een "Hij staat daar" zonder begeleiding niet zo goed tegen. Pinnetjes bemachtigd en lekker relaxed op weg naar huis.

Problemen
Kort na aanschaf:
Thuis bij pa aangekomen wilde ik "the new wheels" natuurlijk ff showen. Het was maar even toen hem opviel dat de onderzijde van de bestuurdersportier roestte op de kitnaad... Had ik bij het instappen en de proefrit absoluut niet gezien. Ik hou mezelf maar voor dat, omdat ik vrij lang ben, de binnenbekleding van de deur mijn uitzicht belemmerde. Dan voel ik me niet helemaal zo..... Ehhh... Stom zeg maar.
Na wat onderzoek op internet werd al vrij snel duideijk dat de Mondeo een roestprobleem heeft op de kitnaden van de deuren, kofferdeksel en motorkap. Inderdaad; alle 4 portieren roesten. Ik heb nog een poging gedaan om aanspraak te maken op carosseriegarantie via Ford; maar daarvoor had mijn Mondeo al te lang de door Ford voorgeschreven carosserie-inspectie niet gehad. Op coulance van Auto Wieten hoefde ik niet te rekenen; ik had het zelf kunnen zien (ondanks dat de verkoper mij had verteld dat ze al de wereld aan Mondeo's hadden verkocht). Klopt allemaal; neemt niet weg dat het toch zuur is al het je overkomt.
Na een goede 2 weken hoorde ik een vreemde rammel bij het inparkeren (bij het op laten komen van de koppeling). Mijn vrees van het dubbel massavliegwiel werd bewaarheid. Maar goed, ik had gelukkig garantie bedongen.
Ik zal de details van het getouwtrek met Auto Wieten achterwege laten; daar schrijf ik een dezer dagen nog wel een review over.
Uiteindelijk is alles onder garantie gerepareerd en kon ik verder van mijn auto genieten.
205.000 kilometer: de remklauw rechts achter blijkt vastgeroest te zijn. Een revisieset was volgens de garagist (Auto Reijrink te Diessen) niet te krijgen. Er moest een nieuwe gemonteerd worden. Zeer goede service en snel geholpen bij Reijrink. Kosten inclusief nieuwe APK, remklauw en nieuwe blokken achter € 460,-.
207.000 kilometer: problemen met de 7-polige stekker (verlichting aanhanger brandt niet). Bleek een slechte massaverbinding te zijn.
210.000 kilometer: Sinds een paar dagen voel ik op langere afstanden soms een soort “hik” alsof de motor een slag op 3 cilinders maakt. Het lampje van het voorgloeien begint te knipperen en de auto houdt het na een minuut of 3 voor gezien. Koppeling intrappen = 0 rpm. Op de snelweg erg vervelend als hij ermee ophoudt. Auto van het contact af en opnieuw starten helpt, maar is natuurlijk een tijdelijke oplossing. Na wat zoeken op het ford mondeo forum vermoed ik dat het wat met de verstuivers te maken heeft en dat is niet goedkoop. Ik overweeg de auto in te ruilen zodra er iets geschikts op mijn pad komt.

Afgezien van de problemen is de Mondeo een fijne auto. Ruim, comfortabel met goede stoelen, en zuinig.
Gemiddeld rij ik tussen de 1:17,5 en 1:19, waarbij het eerste veelal stadsverkeer en 80km wegen, het laatste bij 120 op de snelweg met cruisecontrol. Het beste verbruik had ik vorig jaar zomer. Vraag me niet hoe maar toen heb ik 1:22 gered. Al met al een prettige auto, maar de kwaliteit laat wat te wensen over vind ik.

Opgesomd:
+ Ruimte
+ Zitpositie en stoelen
+ Verbruik

- Roestgevoelig
- Problemen met dubbel massa vliegwiel
- Problemen met injectoren

(Update) Problemen 212.000 kilometer:
De cruisecontrol heeft het begeven. Een niewe zekering brandde direct opnieuw door. Via het Ford Mondeo Forum ben ik erachter gekomen dat het probleem in de verwarming van de ruitensproeierkopjes zat. Ik heb deze losgekoppeld, nieuwe zekering erin en weer fijn verder cruisen op de cruisecontrol!

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.