Ford Mondeo 2.0 16V Titanium (2008)

autoreview

Ford Mondeo
Ford MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord MondeoFord Mondeo persintroductieFord Mondeo

Signalement

UitvoeringMondeo 2.0 16V Titanium
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst75.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Terugkijkend op 3,5 jaar mondeo

  • 75.000 km

Nog een paar maanden te gaan en dan gaat de mondeo de deur uit. Met pijn in mijn hart zal ik hem afstaan. De mondeo is mijn eerste auto in dit segment. Voor de aankoop heb ik tevens een a3, een leon en een passat overwogen. Maar de rijeigenschappen, het exterieur, interieur, de ruimte(!) en de leaseprijs waren vaak in het voordeel van de mondeo. de keuze was dus snel gemaakt.

Het exterieur vind ik nog steeds mooi, beetje boos of stoer van voren, net hoe je het bekijkt. De mondeo heeft mooie lijnen, en de aluminium accenten geven een strakke look. De standaard 'titanium' velgen kunnen er mee door maar een maatje groter zal niet misstaan. De achterkant is niet spectaculair maar zit goed in elkaar.

De binnenzijde van de auto is heel strak afgewerkt. Geen kieren of naden en prettig zacht aanvoelbare materialen. Het stuur is, tezamen met de stuurwielbediening, een genot. Iets groot maar wel lekker. De zetels bieden heel veel zijdelingse steun, echt heerlijke stoelen. Tot nu de beste waarin ik in normale personenauto's heb gezeten. Lange afstanden zijn dan ook geen enkel probleem (na nonstop 1400 km begint het het achterwerk wel ietwat beurs te worden, maar dat ligt niet aan de auto lijkt me). Wat opvalt is de enorme ruimte binnenin. De linkerarm laten rusten is soms nog best lastig. De bestuurdersstoel is elektrisch vertelbaar en dat werkt prima. De lendesteun was in het begin even wennen maar blijkt effectief bij lange ritten. De pook is van leder en ligt lekker in de hand. Een genot is de voorruitverwarming. In de winter gaat ie automatisch aan en dat scheelt dus krabben van de voorruit. Het verdwijnt als sneeuw voor de zon. Achterin is de ruimte zeer goed te noemen. Volwassen personen wilden niet meer van hun plek op de rit van 1400 km. Ook handig is de 12v aansluiting tussen de voor- en achterstoelen in. Het dashbordkastje is gekoeld als je de airco aan hebt. Handig voor op vakantie. De kofferbak is echt heeeeel groot. Als je tegen de bumper aan leunt moet je echt helemaal voorover bukken en je armen strekken om achterin de kofferbak te komen, en ik ben toch een gemiddeld persoon (1,83 lang). We hebben de mondeo dan ook ingezet bij het verhuizen. Bij de daaropvolgende verbouwing van een jaar heeft de mondeo ook heel wat vervoerd. Ongelooflijk wat er in gaat, zeker met de stoelen plat. Helaas gaan die stoelen niet helemaal horizontaal zoals je dat bij sommige suv's ziet, maar dat is slechts een kleinigheid. Het zicht naar voren is prima. De spiegels zijn een beetje bol zodat je dode hoek kleiner wordt, al blijft het natuurlijk altijd oppassen. Het zicht naar achter is niet top, dus oppassen in zijn achteruit. Al heb je met steken daar weinig last van want de afstand is met een beetje feeling goed in te schatten.

Motorisch gezien is de mondeo op het eerste gezicht prima te doen met 145 pk uit een 2 liter benzine. Helaas geen turbo voor de mondeo, dat is meer iets van na zijn geboorte. Daarom moet je de mondeo ook in de toeren houden wil je snel van je plek komen. Maar als je dat doet gaat hij ook als een speer. Inhalen bij 100 en door naar naar 140 in zijn 5 is een kwestie van knipperen met je ogen. Heerlijk. De mondeo trekt moeizaam door naar de 200, daarna gaat het langzaam omhoog naar 215/220 op de teller. Maar ja, wanneer haal je dergelijke snelheden tegenwoordig. Misschien een ritje Duitsland bij het afscheid :-). Stoplichtsprintjes ga je echter niet snel winnen, al is het met een kleine 10 seconden tot de 100 geen ramp. De versnellingsbak is erg lekker. Je kan schakelen zonder verstand. De pook verdwijnt met een klein zetje automatisch in de goede versnelling. Je kan dan ook behoorlijk snel door zijn verzet heen. Een pluspunt. Een minpunt is dat het nog wel een vijfbak betreft, wat hedendaags voor de grote middenklasse ietswat verouderd is. Een ander minpuntje vind ik de koppeling en dan met name bij het wegrijden in zijn 1. Het aangrijpingspunt is erg gevoelig en is een beetje alles of niets. Dus ook met een duf hoofd 's ochtends vroeg moet je geconcentreerd blijven wil je 'mooi' wegrijden.

De wegligging van de mondeo is formidabel, perfect, van grote klasse! Je kan er alles mee doen wat je wil. Lekker toeren, maar ook gooien en smijten in de bochten. De mondeo geeft via het stuur goed door wat ie doet en daardoor kan je tijdig corrigeren. Wel opletten bij nat wegdek, er kan wat overstuur optreden, maar dan grijpt de elektronica in. Je kan veel harder dan anderen over rotondes. Het is dan ook vaak een sport om niet te remmen maar de mondeo te laten rollen en met een lekker hoge snelheid de rotonde te laten nemen. Oh ja, zoals een goed bestuurder beaamt, wel eerst goed warm rijden voordat je echt in de hoge toeren gaat. Ik rij op de snelweg en binnendoor ongeveer evenveel, en pak ook bijna dagelijks files mee. Het gemiddelde verbruik komt bij mij uit op ongeveer 1 op 12, wat ik nog heel netjes vind voor deze auto. Als je het 'nieuwe rijden' volgt dan is de mondeo nog zuiniger. Leuk voor een keer maar niet wat je doorgaans doet wil je een beetje meekomen in het (spits)verkeer.

Wat betreft onderhoud het volgende. Uiteraard zijn jaarlijkse beurtje. Tot nu toe alleen twee nieuwe voorbanden wat dat betreft. Daarnaast in de zomer 2010 een achterlampje en deze week zowaar een dimlicht welke ook nog zelf te vervangen is. Een maand of twee geleden liet de mondeo mij echter staan. Bij het omdraaien van de sleutel gebeurde er niets. Op het display de melding: immobilisatiesysteem actief. Uit het boekje volgde dat het het startblokkeringssysteem betrof. Op verzoek van de pechhulp de reservesleutel geprobeerd maar ook dat hielp niet. Dus op de autoambulance naar de ford dealer. Daar is de computer gereset en kon toen weer verder. Een kleine smet op bijna vier jaar rijgenot.

Al met al kijk ik met veel plezier terug op de afgelopen 3,5 jaar rijden in de mondeo. De mondeo is het meest 'auto' in vergelijking met andere auto's waarin ik gereden hebt (van klein tot grote middenklasse). De auto is dan ook aan te raden, zeker voor gezinnen vanwege de ruimte. Voor mij, met een 2 persoonshuishouden is de mondeo aan de grote kant, maar een liefhebber laat een mondeo-rijervaring niet schieten.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.