Ford Grand C-MAX 1.6 TCDI 115pk Titanium (2011)

autoreview

Ford Grand C-MAX 1.6 TDCI 115pk Titanium (2011)

Signalement

UitvoeringGrand C-MAX 1.6 TDCI 115pk Titanium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf11 km
KM-stand laatst180.200 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ford Grand C-Max Titanium 115pk diesel 5-zits uitv

  • 7.789 km

De keuze:

Na twee en half jaar was het alweer zover, mijn leaseauto was aan zijn economisch einde gekomen en het grote uitzoek-feest kon weer beginnen. Nu was er ondertussen een en ander veranderd in de werk- en gezondheidssituatie en opnieuw een Volvo V50 was geen optie. Het moest een auto worden met meer binnenruimte en een hogere instap.

Tja, dan ga je op Autoweek kijken, je laat je eens informeren door vrienden en kennissen en uiteindelijk maak je een shortlist van de minimale eisen waaraan de auto moet voldoen. Met 80.000Km per jaar werden dat onder andere: goede (stevige) stoelen, goede wegligging, ruimte binnenin (met name de kofferruimte) en de zaken die het leven aan boord wat veiliger en fijner maken, xenon verlichting, bluetooth voor de gsm, navigatie, goede stereo en het liefst leren bekleding.

Proefritten:

De proefritten waren weer een bijzondere ervaring.
Mijn vrouw en ik hebben er een dag voor uit getrokken om bij de merken die op de shortlist stonden langs te gaan en te kijken. Als betreffende auto ons zou bevallen wilden wij een proefrit, óf een afspraak voor een proefrit maken. Dat bleek een behoorlijke opgave!
Ik wil hier geen merken of garagebedrijven beschuldigen, maar bij de eerste drie dealers zijn wij niet eens aangesproken! Bij wat er overblijft viel vooral op dat koffie niet als belangrijk wordt ervaren en dat verkopen een vak is. De koffie en de verkopers waren van ondermaatse kwaliteit.

Uiteindelijk zijn er (niet zonder slag of stoot) proefritten gemaakt in de Toyota Verso (te kleine kofferruimte), Peugeot 5008 (zeer slechte ervaring. Tijdens proefrit ging auto kapot), Opel Zafira (leek erg onstabiel op de weg en rammelde. Ook nieuw model op komst) Renault Grand Scenic (werd ik misselijk in, geen idee waarom. Dashboard in het midden en ik vind het digitale niet mooi) en de Ford Grand C-max ( goede wegligging en toch herkenning van één en ander uit de Volvo)

Bestellen:

De keuze was gemaakt, een Ford Grand C-max. Aangezien ik in de gezondheidszorg werk en men daar een groen imago aan wil hangen werd mij vooral op het hart gedrukt een zo mooi mogelijk label te kiezen. Files heb ik vrijwel nooit dus zelf schakelen is geen probleem. Het zou een handgeschakelde 1.6 diesel met 115pk worden.
Daarna ben ik de optielijst langsgelopen en heb ik de zaken die ik belangrijk, interessant of leuk zou vinden aangekruist. Voor mijzelf had ik een grens getrokken bij € 40.000,= bij 25% bijtelling en daar bleef ik (net) onder. De auto is precies zoals ik het wilde hebben besteld! Als levertijd werd 8 weken opgegeven, maar dat is uiteindelijk 14 weken geworden.
In de tussentijd heb ik in huurauto's gereden en mijn slechte ervaring met Peugeot (elektronica) versterkt. In de zes weken Peugeot heb ik drie verschillende auto's 'versleten'.

De eerste kilometers:

Vrijdag 13 mei (!) kon ik de auto ophalen. Vanaf het moment dat ik de stoel ingesteld heb ben ik er niet meer aan geweest én, belangrijker voor mij, heb ik ook geen last van mijn rug meer gehad. De zit is precies goed, het is iets hoger dan een reguliere personenauto, maar je zit niet 'op de bok'. De hoge middenconsole loopt iets welvend en daar kan ik mijn been precies tegenaan leggen. Ook als ik op de cruise controle rij.
Het stuur lijkt in het begin erg druk, met knoppen voor cruise controle, snelheids limiet, volume, boordcomputer, navigatie, telefoon en dergelijke maar in de praktijk valt dat reuze mee. Al na een dag kon ik de meestgebruikte handelingen uitvoeren zonder er naar te hoeven kijken. De dashboard verlichting is wel erg fel, ik heb het nu op de meest gedimde stand staan en dan is het net goed. Ik rij veel in het donker en op onverlichte wegen, vandaar.
De rest van de auto is rijkelijk versierd met Led-verlichting zodat je nooit helemaal in het donker zit. Dat de handgreep om het portier te openen verlicht is begrijp ik nog, en de sfeerverlichting bovenin de console ook, maar de deurbakken? De voetruimte? En een rood led-streepje bij het dashboardkastje? Het zal wel!
De geluidsinstallatie is prima mee te leven, de bass-tonen komen iets te duidelijk door, maar het valt allemaal aardig te regelen. Ik heb de standaard Ford radio, dit vanwege het toetsenbordje waarmee ik snel nummers kan bellen. Dit is bij de Sony radio onhandiger verwerkt.

Belangrijker is het rijden, en dat doet 'ie uitstekend! De versnellingsbak is zeer trefzeker en de versnellingen sluiten goed op elkaar aan. Ik las ergens dat iemand de eerste versnelling te kort vind, maar die mening deel ik niet. Ik heb van een Duitse rij-instructeur les gehad en geleerd: ''der erste gang allein zum anfahren gebrauchen'' en dat geldt 22 jaar na dato nog steeds!

De wegligging is ook erg goed, er werd mij verteld dat de Volvo V50 het zelfde onderstel deelde en dat Ford het in deze uitvoering nog iets verder verfijnd zou hebben, dit blijkt niet waar te zijn. Waar dit in de vorige Focus en afgeleide C-max wel zo was is dit een volledig nieuw ontwerp van Ford waar zij flimk hun best op gedaan hebben! Aanvulling Dwars- of langsriggels hebben weinig invloed op het rijgedrag en bochten maken is erg fijn om te doen. De auto heeft natuurlijk wel een redelijk hoge opbouw en dat merk je in een bocht wel, de carrosserie gaat vooral in een lange bocht wat hangen, maar het blijft stabiel. Remmen moet ik nog aan wennen, op lage snelheden vind ik ze wat 'bijterig' terwijl op hoge snelheden je behoorlijk moet trappen om de massa tot stilstand te krijgen. De remweg lijkt toch niet veel langer dan de V50 of de Peugeot 3008 waar ik tijdelijk in heb gereden.
De kofferruimte voldoet ook aan de, door mij gestelde eisen. De laaddrempel is niet al te hoog en de vloer is mooi vlak. Onder de rolhoes kan ik tot nu toe alles kwijt wat ik mee wil zeulen, dat de achterklep automatisch opent en sluit is een leuke en in de praktijk zeer handige oplossing. Het zonder sleutel openen en sluiten van de portieren is even leuk als overbodig, maar het went wel heel snel!
Het brandstofverbruik is nu, na zo'n 4000Km nog niet echt representatief, maar ligt nu rond 1 op 15. Voor vrijwel alleen snelweg kilometers nu al heel aardig. Maar het moet nog wel omlaag.

Is er dan niets te klagen?

Jawel, maar gek genoeg alleen over elektronica en de daarmee door Ford genomen beslissingen. Een paar voorbeelden: De portieren gaan niet op slot als je wegrijdt en kan ook niet geprogrammeerd worden volgens Ford. De navigatiestem is niet te wijzigen en geeft haar aanwijzingen in onvervalst Vlaams, inclusief, voor Nederlanders, prachtige uitdrukkingen. De eerder genoemde ledverlichting in de auto is wél uit te zetten, maar niet te veranderen van kleur. En de menustructuur van, met name de telefoon, is onhandig en niet te wijzigen. Alle nummers staan bijvoorbeeld op voornaam gesorteerd in mijn telefoon maar in de auto op achternaam en het volume van de telefoon is tegelijkertijd het volume van de beltoon. Als je een gesprek hebt gevoerd moet je bij het afscheid nemen het volume verlagen anders schrik je ontzettend als daarna de beltoon door de hele auto brult.

Al met al bevalt de Ford 'GCM' mij uitstekend en ik zal, als het zo doorgaat er met plezier 2,5 jaar in rijden. Uiteraard ben ik van plan regelmatig updates te geven en als er specifieke vragen zijn hoor ik ze graag!

Kleine toevoeging 28-05-2011
Bij het plaatsen van de foto's zag ik dat de eerste velgen er nog onder gemonteerd zijn. Inmiddels heb ik andere velgen eronder. Deze had ik besteld omdat ze makkelijker te reinigen zijn en ik ze mooier vind. Nieuwe foto's volgen!

Update 16-06
Door een reactie van een Belgische lezer werd ik er op attent gemaakt dat taal geen Belgisch kan zijn. Dat heb ik natuurlijk gelijk veranderd!
Dank aan 'Will am I'.
Daarnaast blijkt het onderstel niet de verbeterde versie van de vorige Focus te zijn, maar een nieuw ontwikkeld onderstel. Ook dit aangepast, ik wil natuurlijk geen onzin schrijven.
De ledverlichting in het interieur kan wel uit, ook al schreef ik eerder dat het niet mogelijk was. Op de onverlichte wegen bij ons (Noord Nederland) zit ik nu lekker in het donker en dat vind ik beter rijden.
Over dat rijden nog steeds niets dan lof. Inmiddels vraag ik iets meer van de auto en dat gaat erg goed, de lange bochten zijn nog steeds een feest, maar vandaag ontdekte ik dat links - rechts om chicanes heen ook erg goed gaat, het stuur geeft dankzij de elektrische stuurbekrachtiging voldoende gevoel door en het gaat allemaal redelijk direct.

Verkeersdrempels daarentegen moet je met de nodige voorzichtigheid nemen, de voorkant is erg laag.
Tot op heden (na 1 maand en ruim 7.500KM) geen klachten, er zat een rammeltje in het rechter voorportier, maar dat is vanzelf weggegaan.
Het verbruik is nog steeds rond de 1 op 15 en er is geen zichtbaar olieverbruik.

Conclusie nog steeds: een fijne reisauto waar je als bestuurder lekker mee kunt 'spelen'

Door de winter gekomen!

  • 62.000 km

Inmiddels hebben we het ergste van Koning-winter wel gehad denk ik en vind ik het tijd om de update bij te werken.
Er zijn Pirelli Sottozero winterbanden onder gekomen en ik ben daar erg tevreden over! De band is stil en heeft in de winterse omstandigheden die we dit jaar hebben gehad zich erg goed gehouden. De auto trouwens ook.

Ondertussen ben ik voorbij de 60.000Km gekomen en dat is probleemloos gegaan. Met de kou en vocht heeft de auto totaal geen problemen en er zijn dan ook geen klachten!

Ik was even bang dat de elektrische achterklep en de inklapbare buitenspiegels het met de strenge vorst zouden begeven, maar dat heeft zonder morren gefunctioneerd.

Ik begin het interieurontwerp nog meer te waarderen in de loop van de tijd, het mag niet ieders smaak zijn, het is wel gebruiksvriendelijk! Het interieur is ook tot op heden kraak- en rammelvrij.

Tot op heden ben ik ook maar 1x tussendoor naar de garage geweest, er zat wat vocht in m'n linkerachterlicht. Dit is door Ford onder garantie verholpen. Verder schijnt er een terugroepactie te zijn voor het koppelingspedaal, deze loopt niet vloeiend genoeg en krijgt een nieuwe veer. Ik hoor wel wanneer dat gaat gebeuren.

Het was voor mij een beetje een gok om Ford te gaan rijden. In mijn omgeving wisten mensen mij te vertellen dat Ford mindere kwaliteit zou zijn dan de Volvo's en Toyota's waar ik hiervoor mee reed. Toch eigenwijs voor de Ford gekozen en ondanks dat sommigen hem niet mooi vinden wil iedereen wél met mij meerijden en vindt men het een heerlijke auto!

Kleine wijziging

  • 67.500 km

Wat de auto betreft is er heel weinig te melden. De zomerbanden zitten er weer op en vandaar een nieuwe foto met de andere velgen. Naar mijn idee zijn deze velgen mooier, sportiever én in ieder geval beter schoon te houden!

De GCM is jarig!

  • 80.000 km

Een jaar na het in ontvangst nemen van de sleutels staat de kilometerstand op een keurige 80.000 Kilometer (ok, het scheelt 63 km, maar die smokkel ik erbij!)

eigenlijk wordt dit weer een korte update. De auto is tot nu toe perfect, de stoelen zitten prima, het leer houdt zich erg mooi en de auto heeft in technisch opzicht nog geen krimp gegeven (afgezien van een bevroren brandstof filter bij - 18graden, maar dat had ik achteraf kunnen voorkomen blijkt)

Prima auto dit!
Rijdt goed, zit goed, stuurt erg goed en het uiterlijk? Ik vind 'm best mooi.

De ton gepasseerd!

  • 105.000 km

Update na een ton aan kilometers.

De ton is inmiddels gepasserd en er is een hoop gebeurd. Helaas is niet alles positief en dat is grotendeels te wijten aan de dealer. Ik ga hier niet over uitweiden, maar inmiddels ben ik naar een ander dealerbedrijf gegaan voor mijn onderhoud...

Wat gaat er goed? De auto op zich is nog steeds een prima reisgenoot, door omstandigheden heb ik een tijd in een leenauto (MB B-klasse) gereden en daar Zo'n 10.000km mee gemaakt en als je dan in de Ford stapt blijkt dat ze toch wel heel veel zaken goed voor elkaar hebben! Het sturen, schakelen, de zitpositie en de bediening is op een af andere manier toch lekkerder dan in die (overigens nieuwe) Mercedes.

Helaas is het schakelen nu even iets minder, de hoofcylinder van de koppeling geeft problemen. Dit is iets wat ik al eens aangegeven had bij de eerste dealer en het antwoord was toen dat het waarschijnlijk pekel of zo zou zijn en dat ze hem gesmeerd hadden. Nu blijkt het een service notitie te zijn van Ford dat dit vervangen moet worden als de klant er last van heeft. Doordat de vorige garage het niet heeft vervangen moet er waarschijnlijk nu meer vervangen worden dan normaal. Jammer, maar het wordt goed opgelost.

Inmiddels ben ik ook stiekem al een beetje aan het rondkijken naar een andere auto. De eisen voor luxe en de verlichting blijven, de ruimte-eis en het hoge zitten hoeven niet meer persé. Dus kijk ik nu naar auto's met bijvoorbeeld 14 of 20% bijtelling en dan de modellen die je erg luxe kunt aankleden.

Vreemd genoeg blijf ik terugkomen op de Citroën DS5 hybrid. Dan hoeft er alleen maar leer en xenon in en ben ik klaar....Hmmm, een luxeprobleem. ;)

Ach voorlopig rijdt de Ford meer dan uitstekend en is het geen straf om de komende 60KKm (7 maanden) nog geen beslissing te hoeven nemen.

Over de helft, en klaar voor de winter

  • 110.000 km

Inmiddels zijn we goed over de helft van de 'economische kilometers' en is de auto weer helemaal tiptop!
Zoals in het vorige stukje geschreven was de koppeling niet zoals ze het van oorsprong bij Ford hadden bedoeld. Iets wat al eerder (bij 40K) was aangegeven, maar waar de vorige garage (ook) niets mee had gedaan...
De onderdelen waren binnen en in 1 dag heeft Ford Boxem Stadskanaal http://www.ford-boxem.nl/ uitstekend werk geleverd en vervangen wat nodig was. Het rijdt weer als een nieuwe auto!

Ook de winterbanden zijn weer gemonteerd door Kwik Fit Winschoten. Er zijn twee nieuwe voorbanden onder gekomen, de achterbanden waren nog prima. Er zitten weer Pirelli zottozero's onder en die bevallen goed.
De zomerbanden waren nog origineel af fabriek en daar komen in het voorjaar twee nieuwe voorbanden voor in de plaats. Of dat weer Michelins worden of ook Pirelli weet ik nog niet. Deze fabrieks gemonteerde Michelins hebben het in ieder geval zo'n 80K Km uitgehouden.

De auto loopt als een zonnetje, schakelt en koppelt als vanouds en er is nog geen kraakje of slijtage te bespeuren. Ik ga met vol vertrouwen de komende winter in!

p.s. en die DS5h? Dat wordt zoals ik het nu inschat de opvolger. Wát is dat een fraaie auto zeg...

Is 'ie nu goed?

  • 125.000 km

Tijdens het vorige verslag schreef ik al dat er een onderdeel vervangen was met betrekking tot de koppeling, dit leek zich goed te houden, maar helaas mocht dat niet zo zijn.

Uiteindelijk is ook bij mij de hele drukgroep, koppeling, hydraulisch systeem en zelfs het twee-massavliegwiel vervangen.
De koppeling is weer (als) nieuw!
Wel weer de auto twee dagen kwijt geweest.

Ondertussen heb ik ook een lekke band gereden, mijn derde in 25 jaar rijbewijs. 's Morgens kwam ik bij mijn auto en bleek de band links achter plat te zijn.
Gelukkig had ik een reserveband en heb ik (voor het eerst in 25 jaar) een wiel gewisseld. Helaas kon KwikFit mijn band niet meer repareren en moest er een nieuwe op. De Pirelli's waren niet op voorraad en omdat ik haast had heeft de leasemaatschappij toestemming gegeven om twee nieuwe Michelin winterbanden te laten monteren.
De heren van KwikFit Winschoten zijn met man en macht op mijn auto gedoken en uiteindelijk was ik ook nog op tijd op mijn afspraak. Hulde!

De, inmiddels 125000, kilometers zijn niet zonder slag of stoot gegaan, nu rij ik veel kilometers en problemen met auto's lijken bij mij in een snelkookpan te zitten, ze komen er sneller en vaak heftiger uit dan bij mede bestuurders die (veel) minder km's maken.

Ben ik teleurgesteld in Ford of het model? Een beetje, het is nog steeds een heerlijke auto, al valt de kwaliteit mij wel wat tegen.
Ben ik teleurgesteld in het eerste garagebedrijf? Jazeker!
Zij zijn degene die de 'merkbeleving' voor mij om zeep hebben geholpen.
Dat is iets waar Ford Nederland echt meer aandacht aan zou mogen besteden.

Op naar de laatste 50KKm!

En we zijn aan het oriënteren op de opvolger

  • 150.000 km

Het is haast saai, maar op een probleem met een wielmoer na is de Ford probleemloos gebleven sinds de laatste update.
Toen ik de winterbanden wilde wisselen voor de zomerbanden bleek dat één van de wielmoeren niet los wilde. Naar het bleek heeft de dealer na de 140.000 Km beurt een van de moeren niet helemaal recht op het schroefdraad gezet. Kan gebeuren. Helaas kost het wel weer extra tijd en moet ik een nieuwe afspraak maken voor de bandenwissel.

ondertussen is het oriënteren en proefrijden voor de opvolger begonnen. En, zoals ik twee jaar geleden ook al heb opgemerkt, (auto's) verkopen is een vak dat nog steeds door welwillende amateurs gedaan wordt.

De eerdere eisen voor een hogere zit en veel binnenruimte gelden in veel mindere mate dan twee jaar geleden, hier is vanuit de opdrachtgever wel een 'groene' eis bij gekomen.

Kortom een diesel-hybride moet het worden. De DS5H bevalt mij qua uiterlijk erg goed en de eerste gang was dus naar de Citroën dealer. Een proefrit maken kost wat moeite, maar dat heeft meer te maken met de populariteit en het feit dat er maar 1 auto binnen het bedrijf is. De proefrit zelf viel wat tegen, de stoelen zitten voor mij niet zo goed en de auto voelt niet alsof er 200PK meewerkt. De Peugeot 3008H laat ik aan mijn deur voorbij gaan, Na herhaaldelijk vragen of er een proefrit ingepland kan worden ben ik nog niet teruggebeld. Jammer, maar gezien de (negatieve) ervaringen van een collega van mij met de 3008H doe ik er beter aan dit niet te willen.

Uiteindelijk ben ik met veel omzwervingen (toch) weer terecht gekomen bij Volvo. De afspraak werd gemaakt voor een V40 en de proefrit pakte zéér positief uit! Stoelen, rijden, uiterlijk, veiligheid en luxe. Alles is aanwezig (of aan te vinken :) )

De offerte is ingeleverd en het wachten is op groen licht.
Tegen die tijd zal ik ook een laatste verslag over de Ford schrijven, inclusief mijn conclusie over de, dan afgelopen, 2.5 jaar.

Ongeloof!

  • 178.000 km

Vandaag is mijn auto weer terug geweest voor een nieuwe drukgroep en toebehoren.
De vorige keer is het bij 113K Km onder garantie vervangen op kosten van Ford Nederland dus. Inmiddels ben ik ruim 60K Km verder en waren de problemen weer volop terug.

Nu rij ik heel veel snelweg, en dat doe ik vrijwel alleen maar op de cruise controle dus het is geen berijdersschade. Dat is inmiddels ook door Ford Nederland én de garagehouder bevestigd. Er is zelfs een nieuwe service-notificatie vanuit Ford gekomen voor dit probleem.

Wat schetst mijn verbazing toen ik gisteren de auto weer kwam ophalen?
De rekening is naar de leasemaatschappij gestuurd en wordt wellicht doorbelast aan de berijder!

Ford geeft geen garantie op een al eerdere garantiekwestie (geen garantie op garantie) Dat de nieuwe drukgroep het maar 60K heeft uitgehouden en dat het een bekende kwaal is van Focus en C-max maakt voor Ford niets uit.
Wat een ontzettende slechte instelling van Ford in deze!

Om het verhaal af te ronden, de auto gaat er over een week of twee uit en afgezien alle ellende met de eerste garage en de drama koppeling is het een fijne, luxe auto waar de volgende eigenaar veel plezier mee kan hebben!

Ingeleverd

  • 180.200 km

Het is gebeurd, de Ford heeft haar economisch einde als leaseauto gevonden. De auto is ingeleverd en op zoek naar een nieuw baasje! Die wens ik er heel veel plezier mee en veel veilige kilometers.
Op 30-09-2013 is de auto uit met 47-RFX-3 bij de RDW uitgeschreven en geëxporteerd. Bij inleveren was de kilometerstand 180200, ik ben benieuwd wat het nu is en wanneer 'ie weer op die kilometerstand staat. ;)

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.