Ford Grand C-MAX 1.0 EcoBoost 125pk Titanium (2013)

autoreview

Ford Grand C-MAX 1.0 EcoBoost 125pk Titanium (2013)

Signalement

UitvoeringGrand C-MAX 1.0 EcoBoost 125pk Titanium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst19.800 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Review na 5 dagen

  • 491 km

Heerlijke auto. Ruim en stil. De 1.0 Ecoboost 125pk is verbazingwekkend stil. De Sony geluidsinstallatie van het Business II pakket is prima. De telefoon integratie werkt goed. Ik was bang voor alle knoppen op het dashboard, maar in de praktijk blijkt 1 knopje indrukken voor Radio of MP3 speler erg handig. Alles is ook te bedienen met de centrale knop. Een minpuntje is toch de verouderde kaarten van het navigatie systeem. De tunnel in de A2 bij utrecht staat er niet op. Een aantal rotondes in mijn woonplaats ook niet. Probleem bij de dealer gemeld, ben benieuwd wat ze kunnen doen.

Navigatie update

Inmiddels antwoord gehad van Ford NL op de verouderde kaarten van het navigatiesysteem. Ik het de meest recente versie V3 gekregen en die dateerd van november 2012. Ford brengt slechts 1x per jaar een update uit. Helaas moet ik dus gaan leren leven met dit euvel.

Na 2 maanden

  • 3.473 km

Inmiddels bijna 3500 km met de C-Max afgelegd, waarvan meer dan 2800 snelweg. De auto rijdt heerlijk. Versnellingsbak is soepel en snel, motor is stil en krachtig. De 1000cc 3-cyinder blijft me positief verbazen. De zuinigheid valt wel erg tegen, een verbruik van 1 op 12 tot u toe. Als je dan weet dat ik bewust het nieuwe rijden toepas, niet snel optrekken, snel opschakelen, op snelweg cruise control op 105 km dan is het verbruik schrikbarend hoog. Wel merk ik dat de auto na de 2000 km een stuk zuiniger wordt. Verbruik waardering daarom op 2 sterren gezet.

De grote ergernis is het navigatie systeem. Ford heeft toegegeven dat het niet alle huisnummers in de kaartinfo heeft staan. Je zoekt dan een huisnummer in de buurt, maar dat blijkt soms 3 flatgebouwen verder uit te komen dan waar je moet zijn. Ook maakt de routeplanner rare fouten. Vanaf de richting Den Bosch naar mijn huis wordt ik over een doodlopende weg gestuurd. Vanaf Amstelveen naar Hoofddorp wordt ik de A4 richting Amsterdam op gestuurd, dat moet Den Haag zijn. Zo kan ik nog wel even doorgaan en ik heb de auto pas 2 maanden .... De navigatie systemen in mijn vorige auto's waren stukken betrouwbaarder.
.

Winterbanden

  • 9.476 km

We gaan de winter weer in. Afgelopen vrijdag een nieuwe set Michelin Alpin A4 winterbanden met LM velgen laten monteren. Niet bij de Ford dealer die was per band € 55,- duurder dan de gangbare prijzen die ik vond bij andere garages en bandenhandels. Nu een universele garage uit mijn dorp de set laten leveren en monteren.

Verder zeer tevreden over de auto, zie eerdere verslagen. Het benzine verbruik gaat nu richting 1 op 13 gemiddeld. Opvallend is het dat de ruitenwisser aan de passagierskant het raam slechts tot half hoog schoon veegt. Grotere passagiers kijken tegen een beregende ruit.

Update navigatie

  • 10.509 km

Gisteren een (gratis) navigatie update van mijn Ford dealer gekregen ter oplossing van de door mij gemelde problemen.

De wegen informatie is nu veel beter bij de tijd. De rotondes in mijn dorp staan er op en ik wordt niet meer een doodlopende weg opgestuurd naar huis. De tunnel van de A2 bij Utrecht zal er dan inmiddels ook wel op staan. Ook is het scherm nog scherper en beter leesbaar. Wat blijft is dat niet alle huisnummers per straat in de database voorkomen. Je moet dan nog steeds voor een groep nummers kiezen. Ik heb een voorbeeld waar ik voorheen het nummer 118 niet kon selecteren maar weel een groep 100 - 130. In die straat kan ik nu alleen nog 1-11 en 2-4 kiezen. In de in augustus geleverde Chevrolet Volt en Mercedes A van mijn zoon en schoondochter en mijn eigen Tomtom is dat nummer 118 gewoon aanwezig. Ik kan zo nog meer voorbeelden geven. Conclusie de navigatie is een stuk beter na de update, maar het probleem met de ontbrekende huisnummers is niet opgelost. Volgens mij heeft dat als oorzaak dat Ford domweg niet alle huisnummers inkoopt, een knullig goedkope oplossing dus.
Het feit dat mijn dealer mij toch was vergeten de update te sturen, die was er namelijk al vanaf november, is ook niet erg klantvriendelijk.

Aanpassing waardering

  • 11.140 km

Na update navigatie is het voor mij niet langer een breekpunt om opnieuw een Ford te kopen. Ik ben niet merktrouw en weet nog niet of mijn volgende auto een Ford wordt. Deze auto bevalt op de navi na prima. Met het verbeterde benzine verbruik, inmiddels 1 op 13 met het nieuwe rijden, de waardering van 2 naar 3 sterren gezet.

Eerste beurt

  • 19.800 km

Gisteren 1e jaarlijkse beurt gehad (20.000 km en 1 jaar valt bij mij samen dit jaar). Grote meevaller kosten iets minder dan € 200,-.
Auto bevalt nog steeds prima, veel ruimte comfort en goede wegligging. Navigatie blijft met regelmaat de ergernis opwekken. De schuifdeuren achter zijn een uitkomst met onze kleinkinderen die regelmatig meegaan. Geen angst dat de deur tegen een andere auto komt.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.