Ford Grand C-MAX 1.0 EcoBoost 125pk Titanium (2013)

autoreview

Ford Grand C-Max
Ford Grand C-MaxFord Grand C-MaxFord Grand C-MaxFord Grand C-MaxFord Grand C-MaxFord Grand C-MaxFord Grand C-MaxFord Grand C-MaxFord Grand C-MaxFord Grand C-MaxFord Grand C-MaxFord Grand C-MaxFord Grand C-MaxFord Grand C-MaxFord Grand C-MaxFord Grand C-MaxFord Grand C-MaxFord C-Max

Signalement

UitvoeringGrand C-MAX 1.0 EcoBoost 125pk Titanium
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst77.000 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kennismaking

  • 6.800 km

Ik heb nog geen review gevonden voor dit model auto, dus dat werd tijd dacht ik. Nu heb ik geen ervaring met reviews schrijven, maar mogelijk staat hier toch informatie in voor de toekomstige berijder(s).

De auto is nu sinds eind april 2013 in mijn bezit. Ik was erg sceptisch over het motorvolume. Mijn vorige auto was een Ford Mondeo 2.0 benzine uit 2008 en had het idee een stapje terug te doen. Ik wilde minder bijtelling en een MPV-achtig model. De enige die hierin iets kon bieden was dus de grand C-max.

De auto heeft mij verrast in positieve zin:
- de wegligging is gewoon goed, zelfs strak te noemen vind ik. De auto helt wel iets meer over dan mijn vorige Mondeo.
- cilinderinhoud zegt steeds minder over prestaties van de motor. Ik heb recent mijn vouwwagen opgehaald en merk amper dat deze erachter hangt. In dat opzicht doet hij niet onder voor de oude Mondeo. Je voelt ook een beetje de turbo duwen in je rug. Die 2 liter benzine ging gelijkmatiger. Ik heb ook even in een Megane 1.5 DCi van Renault gereden, deze is wel wat sterker dan de 1.0 Ecoboost. De Ecoboost is stiller.
- Hij is heerlijk stil. Je hoort met name bandengeruis en windgeruis.
- goed uitzicht rondom.
- navigatiesysteem is duidelijk. Alleen jammer dat je de stem niet kan wijzigen en kan spelen met de kleuren (ik heb de geupgrade met Sony radio).
- Toerental blijft lekker laag (120 km/uur is ca. 2800 toeren in zijn 6). Volgens de econetic mode moet ik heel snel overschakelen (bij 2.000 toeren) maar dat lukt me nog niet erg, is erg tegen mijn (motortechnische) gevoel ik.
- verbruik is momenteel 7,3 l op 100 km. Toen de auto net nieuw was, was dit 8,2 l op 100 km. De auto is flink zuiniger geworden.
- bij 500 km heb ik in het buitenland pech gehad onderweg. Tijdens het wegrijden een harde plof, geen vermogen en het lawaai van een kapotte uitlaat. Via Ford Assistence kwam de ADAC, het bleek dat de turboslang aan de voorzijde losgeschoten was. Dat had ik inmiddels zelf ook gezien maar 'moest' wachten op de ADAC. Achteraf bij controle bij de dealer in NL bleek er nog een slang niet helemaal vast te zitten. Een beetje slordig van Ford, maar uiteindelijk is alles goed opgelost.
- De stoelen zitten iets minder goed dan in mijn Mondeo. De lengte van de zitting voelt iets korter (maar is in theorie even lang). Nu ben ik 1,96 m dus dat helpt ook niet echt.
- Er zit ook een gadget op, achteruit inparkeren. Erg grappig,maar het werkt ook nog eens. Maar 1 keer kwam' ie toch op de stoep.

Vooralsnog ben ik een zeer tevreden rijder en ben benieuwd hoe de auto zich houdt met de vouwwagen als we op vakantie gaan naar de bergen.

(gebruikskosten staan voldoende, heb hier geen inzicht in)

vervolg

  • 10.300 km

Met de volbepakte auto, dakkoffer en vouwwagen op vakantie geweest richting de bergen. Geen enkel probleem voor de auto om de vouwwagen te trekken. Met een kruissnelheid van ca. 100 km/h (op de teller) richting bestemming, in de 5e versnelling. In de 6e versnelling zou ook gaan, maar dan is de trekkracht bij inhalen erg beperkt. In zijn 5 kun je terug tot ca. 85 km/h en dan makkelijk nog een vrachtauto inhalen.

Ook passen rijden in de bergen (zonder vouwwagen) gaat prima, zat trekkracht. Ik heb niet het gevoel dat ik, t.o.v. mijn vorige auto (2.0 l Mondeo) trekkracht moet inleveren.

De pas af is even wennen, ook met vouwwagen. De motor remt erg weinig op de motor dus kies je snel een andere versnelling en rij je in zijn 2 de berg af. Blijven remmen is geen optie. In zijn 2 maakt de motor gemakkelijk meer dan 4.000 toeren bij een normale snelheid naar beneden. Ondanks dit merk je dat qua geluid amper in de auto.

Het verbruik is van 7,3 l/100 km naar 7,6 l/100 km gegaan. Dat valt met nogal mee. In zijn totaliteit ruim 3.000 km gereden.

In zijn algemeenheid rijd de auto erg makkelijk de berg op en ben ik erg tevreden over de prestaties.

Prima auto

  • 20.000 km

Inmiddels is het tijd geworden voor een onderhoudsbeurt. Je merkt aan het rijden niet dat het nodig is. Paar kleine dingetjes waar even naar gekeken moet worden.

De auto bevalt verder prima. De 'sleutel' van de auto is wel erg gevoelig voor voor indrukken. Overkomt me nog regelmatig dat de knopjes worden ingedrukt als de sleutel in mijn zak zit.

Het brandstofverbruik is, gemiddeld over de laatste 10000 km, 7,5 l/100 km. Er zit veel verschil in verbruik als je 110 km/uur rijdt (7,4 l/100 km) of 140 km/uur (10 l/100 km).

Tevreden

  • 52.000 km

Inmiddels een probleemloos jaar verder. Snelwegverkeer en stadsverkeer, gemiddeld verbruik blijft rond de 7,2 l/100 km. Op een tank rijd ik in de praktijk circa 650 km voordat ik ga tanken.
Een paar keer hele lange stukken gereden met en zonder aanhanger zonder enig probleem (> 1000 km/dag). Geen olieverbruik, althans niet te meten.
We rijden zo vrolijk nog een paar jaar verder.

Probleemloos

  • 77.000 km

Auto rijdt prima. Geen rammeltjes of andere zaken gehad. Motor loopt prima. Nagenoeg geen olie verbruik.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.