Ford Fusion 1.6 16V Futura (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fusion 1.6 16V Futura |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 157.000 km |
KM-stand laatst | 191.133 km |
Prima
- 157.533 km
Nadat mijn eerste auto (Renault Kangoo 1.4 uit 2000) het zo goed als begeven had, ging ik op zoek naar mijn tweede auto. Uit mijn ervaring met de Kangoo had ik een aantal eisen voor de tweede vierwieler: Niet lichter van gewicht en minder hoog (rijden met wind was weleens spannend), meer vermogen en koppel (voor de vakanties in de bergen), meer comfort, het liefst iets zuiniger en boven alles: veel betrouwbaarder.
Met een klein budget van ca 2.000 euro ging ik op zoek. Mijn vriendin en haar moeder hadden beide een Ford Fiesta, welke wel voldeden aan mijn eisen. Een andere eis was echter dat ik graag wat meer ruimte had, gezien ik regelmatig tafels en kastjes vervoer als hobby houtbewerker. Met deze gedachte ben ik gegaan voor het grotere broertje van de Fiesta; de Fusion. Uit mijn ervaring met de eerdergenoemde Fiesta's (1.2 en 1.4) wist ik dat mijn voorkeur uit ging naar de 1.6 versie met 101pk, om het rijden door de bergen wat makkelijker (en leuker) te maken.
Nog steeds tevreden
- 191.133 km
Ruim 1.5 jaar later, en nog steeds zeer tevreden met mijn keuze. Zo'n 33.000 km gereden met de Fusion, met een gemiddeld verbruik van 1:15,9 (fabrieksopgave 1:14,9) en een enkele uitschieter naar 1:17,2(!). De 1.6 motor met zijn 101pk's maakt de auto vlot genoeg om mee te komen in het Nederlandse verkeer, en ook volgeladen waren de bergen in Duitsland en Tsjechië geen enkel probleem.
Bruggetje! Het vol laden van de auto is extra makkelijk wanneer de achterbank er uit is; een kwestie van 6 M8 bouten losdraaien. Dit heb ik begin 2024 gedaan voor de vakantie naar Duitsland, waarna deze er enkel voor de APK nog in is geweest. Met de stoelen op een comfortabele stand, is de 'kofferbak' dan zo'n 135cm diep. Doordat de bijrijdersstoel plat naar voren kan, is het dan mogelijk om balken van 270cm dwars in de auto te krijgen. Overtijd heb ik dan ook een multiplex plateau gemaakt waardoor de hele kofferbak vlak is.
Betreffende comfort is het zeker een vooruitgang t.o.v. de Kangoo; betere (geluids)isolatie, betere stoelen en ook het geluidskwaliteit is prima. Dit is natuurlijk relatief, want het blijft een goedkopere auto uit 2005. Een minder comfortabel aspect van de auto is echter zijn ophanging; de Fusion heeft vrij strakke vering met een gevoelsmatig korte veerweg. De wat hogere instap doet anders vermoeden, en zo ook de gemiddelde leeftijd van andere Fusion-eigenaren die ik op de weg tegenkom.
Dan het laatste punt; betrouwbaarheid. In de eerste paar maand dat ik de auto had, mocht ik een paar honderd euro aftikken bij de garage voor een grote beurt, nieuwe banden en remmerij rondom. Eind 2024 voor de APK kwam, naast een beurt, een nieuwe wiellager en remleiding om de hoek kijken. Verder heb ik er geen 'grote' kosten aan gehad, van tijd tot tijd heb ik zelf wat dingen vervangen zoals interieurverlichting en luchtfilter. Iets opvallends is echter wel dat ik in het laatste jaar al 3x het 'peertje' in mijn koplamp rechtsvoor heb moeten vervangen. Hier zal een achterliggende reden voor zijn, echter lijkt de auto verder geen problemen te hebben en zijn H4 lampjes ook de kosten niet.
Met de kilometerstand nu op 191.133 begin ik wel langzaam te denken aan een volgende auto. Deze loopt nog als een zonnetje, maar de inruilwaarde wordt er niet hoger op.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren