Ford Focus Wagon 2.0 16V Titanium (2006)

autoreview

Ford Focus Wagon 2.0 16V Titanium (2006)

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 2.0 16V Titanium
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf11 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Afgelopen week mijn nieuwe Focus 2.0 wagon Titanium bij de dealer opgehaald. Bijgaand mijn eerste ervaringen, bij een kilometerstand van 650.

De wagen is na eerste kennismaking stil en comfortabel. De 2 liter motor doet in alle stilte zijn werk.
Naast deze bedaagde kant, kan de wagen ook erg sportief de sporen worden gegeven. Rond de 4000 toeren komt er echt leven in de brouwerij. Het lijkt er erg hard aan toe te gaan, maar en blik op de snelheidmeter verzekerd me dat dit meevalt. Hij is bovengemiddeld snel te rijden, en het is een feest om deze wagen de sporen te geven. De 16 kleppen gillen dan van plezier.
Het onderstel geeft daarbij geen krimp. Of dit nu door de optionele ESP komt, weet ik nog niet zeker. Ik ben voor alsnog onder de indruk en kan nog weinig minpunten aan het weggedrag ontdekken. Het is gewoon een goede mix van comfort en sportiviteit. De motor toont zich als een goede all-rounder.
Het schuif-kanteldak is gewoon een leuke extra, het verschaf extra licht in het interieur en geeft het rijden een extra dimensie.

Er zijn wat punten die voor verbetering vatbaar zijn:

De stoelen zitten redelijk, maar zijn niet top. Het ontbreekt aan finesses in verstelbaarheid in hoogte en zijdelingse steun.
Het 8-speaker Sony Audio systeem klinkt redelijk, maar weet mij niet te overtuigen qua klankkwaliteit. Met name de tweeters voorin vervormen erg snel en het klankbeeld is bij wat hogere volumes onrustig en scherp. Daarentegen is de MP3-functie super.

De duotone bekleding vind ik erg bijzonder: de blauwe lederen bekleding in combinatie met de jeans blauwe carosseriekleur en de beige bekleding is gewoon erg smaakvol. Daarentegen maakt het de wagen redelijk uniek, want je komt ze meestal met zwarte bekleding tegen. De aluminiumkleurige dakreling contrasteert mooi met de donkere lakkleur en geeft het uiterlijk van de wagen een sjieke tintje. De 17 inch velgen geven de auto een sportieve look en zijn gewoon echte blikvangers. Al met al ben ik goed tevreden over het uiterlijk.

Het gemiddelde verbruik is zo rond 10.4 liter per 100 km geweest.
Binnenkort hoop ik hier meer ervaringen te kunnen noteren.

Update zomer 2007
In november 2006 heb ik jammerlijk afscheid moeten nemen van de Ford focus.
Hij heeft me nog op een prettige manier zijn diensten bewezen tijdens onze kampeervakantie naar Frankrijk, en tijdens onze 2 verhuizingen.

De Focus wagon 2 liter benzine kenmerkt zich als een prettige, vlotte allmansvriend. Gewoon een erg fijne auto om mee te rijden. Mijn vriendin vond hem geweldig: ruim en makkelijk om in te rijden. Het is gewoon een erg lekker (lichtvoetig) sturende wagen, die voor de dagelijkse praktijk goed voldoet.
Wat ik echter miste was de finesse, met name in het zitcomfort. Onbegrijpelijk vind ik nog steeds het goedkoop ogende en harde kunstof op prominente plekken in het interieur. Je wordt daarmee als bestuurder niet verwend door de focus. Een daarbij komt natuurlijk het brave design.

Omdat ik nu vanwege een nieuwe werkgever een echte kilomtervreter ben geworden, heb ik nu voor een comfortablele diesel icm automaat gekozen.
Ik rijd sinds februari 2007 daarom een Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDi DSG tiptronic.

PROBLEMEN

Door een aanvaring met een laagvliegende duif op de snelweg met fatale afloop, was de grille licht beschadigd geraakt. Daarbij ontstond de complicatie dat het slot in de motorkap bij de klap spoorloos verdwenen was. Daarop kon de motorkap niet meer geopend worden. Dit is door de dealer hersteld.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.