Ford Focus Wagon 2.0 16V Futura (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 2.0 16V Futura |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
UPDATE 5 december 2007
Ik rijd nu ruim een jaar in mijn Focus. Ruim 35.000 km gereden en volgende week voor de 1e jaarlijkse beurt naar de garage. Ik heb geen klachten, dus het zal een routineklusje worden (hoop ik). Het enige waar ik toch een beetje mee zit is de bestuurdersstoel. Ik heb het idee dat wanneer je ’m hoger zet, je naar voren dreigt te schuiven. Terwijl ik juist iets naar achteren wil zakken. Stoel staat dus altijd in de laagste stand. Echter ideaal is het niet. Wat ik ook mis (en in andere uitvoeringen blijkt dit vaak standaard) is een lendesteun. En dat in een Rally_edition!?? Heb de dealer gevraagd of er niet een andere rugleuning geplaats kan worden met een geintegreerde lendesteun. Lijkt mij toch niet zo moeilijk.
Ze zouden informeren en nu na 3 weken nog steeds geen bericht. Zal ze er op wijzen als mijn auto voor een beurt komt. Heeft iemand overigens ervaring met dezelfde problematiek? Ben benieuwd. De dakdrager ook voor het eerste geprobeerd. Ik heb een tandem die plat op een imperial geplaatst moet worden. Dagdragers moeten dmv schuiven aan deze imperial worden aangepast. Dat ging dus mooi niet door. De vaste plaatsen van de dakdragers komen niet overeen met de imperial. Alles door een smit laten aanpassen (bijn 100 euro) en nu lukt het wel. Wel zonde dat die mooi gestroomlijnde dragers wel te lijden hebben van krassen en beschadigingen. Verder vind ik dat de aansluiting van de dragers in de dakrails niet mooi aansluit. Je gaat echt twijfelen of dat allemaal wel goed en stevig vastzit. Ruim 2000 km bij een snelheid van om en nabij de 140 gaf overigens geen problemen. De wintervelgen/banden zitten er weer onder voor 2 ritjes Frankrijk en 1 ritje Oostenrijk. Hoop diep in mijn hart dat het wel ergens (een beetje) winters weer is onderweg. Niet te lang, maar net dat het leuk en enerverend is.
Zal de komende dagen ook wat nieuwe foto’s plaatsen. Zw en bewerkt in photoshop!
UPDATE 9 maart 2007
Net terug van weer een ritje midden Frankrijk. Inmiddels de 13 dzd. kilometer op de teller gepasseerd. Weer een probleemloze reis. Gemiddeld 7,9 liter op 100 km. Kruissnelheid 140. De Focus Wagon zie je in Frankrijk heel weinig. Heb er exact maar 1 gezien (van het nieuwe model dan). Nog 2 dzd. km en dan komt de eerste beurt. Ik laat dus zeker naar het uitlijnen kijken. Is gewoon irritant als je er te veel op let. En dat doe je op een ritje van 8 uur natuurlijk onherhoepelijk toch. Eerst van de week maar eens de winterbanden er af laten halen en de 17 inch velgen er weer onder zetten. Kijken wat ie dan doet. Is het probleem er nog, dan dus bij de 1e beurt laten verhelpen. Wat tevens opviel (nu pas!?) zijn de verwarmingsdraden in de voorruit. Vooral bij een grijze lucht vallen ze wel erg op. Wie heeft hier ervaring mee? Is dit normaal en moet ik er maar aan wennen? Waar ik ook naar laat kijken is het schokkerige gevoel van de motor in de carrosserie bij het even verkeerd ontkoppelen en bij heel lage snelheden in een te hoge versnelling. Vanaf de 3e ’hobbelt’ het motorblok en als je niet reageert wordt de resonatie merkbaar erger. Is dit herkenbaar?
UPDATE 29 januari 2007
Afgelopen weken flink wat kilmeters gedraaid. Vorige week naar lesArcs in Frankrijk.
Zowel de heen- als terugweg geen oponthoud of slechte weersomstandigheden. Lekker op ’de 150 vastgezet’. Ook in de bergen met de vele haardspeldbochten ging alles fluitend. Toch met 4 volwassenen en veel bagage (kon er makkelijk in!?) redelijk comfortabele reis gehad in de Focus. Viel dus (gelukkig) erg mee. Wat opvalt is dat het stuur niet helemaal recht staat. Staat een graad of 1 a 2 teveel naar links. Laat ik het stuur los, dan komt het stuur langzaam weer in de juiste stand, maar wijkt de auto dus naar rechts. Hiervoor bij de garage geweest 1 dag voor vertrek naar Frankrijk. Zowel de monteur als de receptionist merken niets van mijn klacht en er is dus niets gedaan! Dus ik op weg naar Frankrijk ... en ja hoor! Ik ga natuurlijk ook niet over 1 nacht ijs als ik naar de garage ga met zo’n klacht. Nu dus weer langs de garage en een monteur uitgenodigd mee te rijden. Eens kijken wie er gelijk heeft. Ik dus! Maar door iets te enthousiast op te trekken op een kaarsrechte weg waar een flispaal staat .........Yes! Eens kijken of hier nog onderuit te komen is. Volgende week wordt er dus naar het uitlijn probleem gekeken. Komt het wellict omdat er winterbanden onderzitten met stalen velgen? En loop ik de kans dat na het omwisselen naar de 17’ inch velgen de boel weer scheef staat? Wie heeft hier ervaringen mee. Ik had niet gedacht dat dit wellicht kleine euvel me enorm zou irriteren. Wat erg opviel is dat de achterkant en bepaalde delen van de zijkant (delen langs de deurkieren) erg veel vuiligheid aantrekken. Op sommige punten slaat de auto echt zwart uit. En het achterraam is daar waar niet gewist kan worden echt ondoorzichtig van het vuil. Apart soort aerodynamieka. Als laatste nog even het verbuik: 8,9 liter op 100 km. Ruim 1 op 11 dus. Valt me ook tegen. Maar met 4 volwassenen, veel bagage en stevig doorrijden is dit acceptabel?
Ben benieuwd naar wat reacties.
UPDATE 2 januari 2007
Vrijdag 22 december toch maar een setje winterbanden/velgen laten monteren door de dealer. Kon gelukkig snel, zaterdagochtend ging ik op weg naar midden Frankrijk.
Merk geen echt verschil met de originele banden en deze winterbanden. Heb dan ook geen extreem weer gehad onderweg. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe e.e.a. rijdt als er wel sneeuw(prut) op de weg ligt. Wellicht 19 januari a.s. als ik op wintersport ga. Maar eerste even de reis van vorige week: Bij elkaar bijna zo’n 2.500 km gereden. Heen en terug flink doorgekard. Op de snelweg een kruissnelheid van 150 (lekker die cruisecontrol!). De terugweg met een korte aanloop naar de snelweg, rondom Parijs een paar keer stil staan en erg langzaam rijden, 4x een tolpoort (2x kaartje trekken en 2 keer afrekenen) en tenslotte een kort stuk provinciale weg tot huis) op een gemiddelde snelheid van 125 km/u uitgekomen. 8,3 (ruim 1:12) liter per 100 km. Viel me mee. Ben bijna geneigd het ook eens te doen met de max. snelheid van 120 cq 130 km/u om te zien hoeveel benzine dat zal schelen. Maar daar rijdt de auto toch te lekker en sportief voor ben ik bang. 1 dag in de Auvergne rondgereden. Veel, heel veel bochtenwerk. Dochter en zoon achterin waren hier niet blij mee, mijn vrouw zag mij zichtbaar genieten! Kortom: deze eerste lange reis is meer dan prima bevallen. Ook de heenreis die maar liefst 11 uur heeft geduurd ipv 8 uur. Na Parijs alleen maar file. Maar de sportstoelen zaten prima en ik heb in princiepe geen vervelende moeiheid van het zitten ondervonden. Helemaal top dus.
UPDATE 13 DECEMBER 2006
Ik ben nog steeds trots op mijn nieuwe auto, echter er is toch een vervelend probleem. In het instuctieboek las ik dat om velgen met de maat 205/50R17 geen sneeuwkettingen mogen! Navraag bij de dealer en diverse telefoontjes aldaar bevestigden dit. Ik rij in de winter eigenlijk nooit op winterbanden, maar informeerde ernaar ivm met de wintersport. Winterbanden om deze velgen heeft geen zin, omdat er dus geen sneeuwkettingen om mogen. Enige optie is vier stalen velgen (max. 16 inch) met winterbanden kopen. Doe ik dat, dan ben je geneigd er enkele maanden mee te rijden, anders is het onzin om ze aan te schaffen. Maar ik ben juist uitermate trots op mijn grote velgen. Het oog wil ook wat. Nu kan ik er wel weer andere velgen bij kopen, maar die zijn niet mooi en het hele grapje wordt wel heel duur. Sneeuwkettingen komen er dan ook nog bij. Bij mijn vorige (Volvo)dealer kon ik gewoon langskomen, velgen met winterbanden er op laten zetten, op naar de wintersport en na terugkomst weer wisselen. Kosten: 100 euro voor 10 dagen. Ik was in de veronderstelling dat mijn huidige dealer ook deze service zou verlenen. Helaas! En bij sommige profilevestigen verhuren ze wel banden maar geen velgen. Schiet ik dus ook niets mee op. Kortom een dilemma! Ik kom er nog op terug. Of wellicht heeft iemand een tip?
UPDATE 1 DECEMBER 2006
De eerste ruim 1300 km zitten erop in precies 3 weken. Probleemloos genieten. Dealer belde mij een week geleden op om te vragen of alles naar wens was en of ik er behoefte aan had even langs te komen. Olie controleren, bandenspanning, vragen beantwoorden, etc. Prima service! Kan nog niet goed beoordelen wat het verbruik is. valt tot nu toe tegen, maar de eerste 2 volle tanks zijn hoofdzakelijk opgegaan aan korte ritjes. Op een lang trakject (Antwerpen heen en weer)wel even gekeken. Bij gemiddeld 120 km/u was het verbruik 1:12. Moet toch (veel) beter kunnen lijkt mij. Wie heeft ervaring? Ga zondag 3 december wer naar Antwerpen en zal dan weer het verbruik checken. Over 3 weken naar Frankrijk. Zal daarna een uitgebreidere update verzorgen. Ook wat nieuwe foto’s geplaatst.
14 NOVEMBER 2006
Na 21 (!) jaar volvo (340/360/440/240/V40/740/850/V70) gaan de 3 kinderen niet meer mee. Binnen 3 dagen besloten een Focus Wagon Rally Edition te kopen. Goede actie, goede inruil en direct te leveren.
En ik ben blij verrast! Mijn V70 TDI was al 8,5 jaat oud en meer dan 300.000 km op de teller. Fijne, grote en comfotabele auto. Maar ik heb nu het gevoel dat het echte autorijden pas is begonnen. Voel me ook direct weer 15 jaar jonger. Strak door de bocht: wat een wegligging. En die 2 liter motor is soepel, stil, krachtig. Veel luxe extra’s, een heel opvallende kleur. Al met al toch echt wel wat anders dan de standaard uitvoering. Verder voelt alles zeer degelijk aan (ik kan echt vergelijken!), sportstoelen zijn comfortabel stevig en het stuur met bediening cruisecontrol en handels voor audio ziet er met zijn alu-accenten en leer ook perfect uit en voelt ook prima aan.
Ik zal met enige regelmaat deze review updaten om mijn ervaringen als ’overstapper’
uit de doeken te doen.
PROBLEMEN
Na 4 dagen (natuurlijk) nog niets. Ik zal met enige regelmaat deze review updaten om mijn ervaringen als ’overstapper’ uit de doeken te doen.
Zie de tekst in mijn reviews!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.