Ford Focus Wagon 2.0 EcoBoost ST-3 (2015)

autoreview

Ford Focus Wagon 2.0 EcoBoost ST-3 (2015)

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 2.0 EcoBoost ST-3
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf98.009 km
KM-stand laatst145.000 km
Lezerswaardering: 77%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Beleving in een station

  • 104.753 km

Als zelfverklaard autoliefhebber, bleef het kriebelen om eens een sportieve, snelle auto te bezitten. Het liefst niet een 12-in-dozijn auto. Nu ik een stuk dichter bij mijn werk ben gaan wonen, werd het tijd om tot actie over te gaan. De fijne Ford Fiesta mocht het veld gaan ruimen, de review van de Fiesta kun je hier vinden: https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/ford-fiesta-1-0-ecoboost-100pk-titanium-2015/

Met een lengte van 1.98m en relatief lange benen, is het lastig om een lekkere zitpositie te vinden in de meeste auto’s, daarnaast hebben wij sinds vorig jaar oktober een herdershond in huis en is een stationwagen een must geworden. Het liefst wilde ik 180 pk of meer, cruise control, climate control, parkeersensoren achter en stoelverwarming. Met deze eisen bleek ‘sportief’ en ‘niet-12-in-dozijn’ toch lastig, dus ik kwam uit bij de volgende modellen:
- Seat Leon 1.8TSI
- Skoda Octavia RS
- Ford Focus ST
- BMW 320i
- Renault Megane GT
- Opel Astra 1.6 Turbo

De Seat en de Skoda zaten erg lekker en waren verrassend ruim, maar de veelvoorkomende problemen met de 1.8 TSI en/of DSG versnellingsbakken hebben mij weerhouden om verder te gaan met deze auto’s, daarnaast zijn ze niet echt uniek. De Megane en de 3 serie zaten niet lekker (ondanks de sportstoelen) en de Astra is toch wel saai om te zien. Dus de Focus bleef over om te proberen, maar het aanbod was en is nog steeds relatief beperkt en het vinden van een mooi model kost wat meer tijd.
Na eens te hebben gezeten in de smalle niet-elektrische verstelbare Recaro stoelen van een Ford Focus ST ST-2 uitvoering, was mijn hoop op een lekker zittende Focus ook al verloren. Ook hier zat ik niet goed in. Enigszins teleurgesteld ben ik weer richting huis gegaan en ben ik gaan nadenken over een SUV (gekker moet het voor een 30 jarige toch echt niet worden).
Enkele maanden later toch nog maar eens wezen kijken bij een Ford specialist in Eindhoven, ze hadden namelijk een grijze Focus Wagon ST-3 te koop met dezelfde Recaro’s als de ST-2 maar met elektrische stoelverstelling. Op een of andere manier zat dit toch echt beter en de auto zelf was ook erg netjes van binnen en van buiten. Ik twijfelde alleen nog over de grijze kleur, toch wel erg grijs maar niet zo grondverfgrijzig als sommige VAG modellen.
Besloten om een proefrit te maken en het was meteen raak. Dit is wat ik zocht!

Het gaat in deze review om een Ford Focus Wagon ST-3 met de kleur Stealth Grey. Het ST-3 pakket bevat o.a. stoelverwarming, stuurverwarming en Blind Spot Information System (BLIS) en vele andere opties. Het is een speciaal geval met de afwijkende kleur grijs, centrale uitlaat aan de achterkant (lijkt wel wat op de grill van sommige Hyundai modellen haha), de 2.0 turbomotor met K&N luchtfilter en- huis en de performance pack remmen, te herkennen aan de af fabriek rode remklauwen.

Ik begrijp dat bovenstaand gezever leuk en aardig is, maar jullie komen hier voor een review van de auto, dus hoe rijdt dat nou?
Na zo’n 6800 km kan ik er het volgende over schrijven:
De Focus ligt als een blok op de weg in bochten, maar ook bij rechtuit rijden op de snelweg. Het stuurt vlezig met veel precisie, het stuurt wat zwaar maar niet vervelend zwaar zoals sommige BMW modellen met te brede banden (eigen ervaring). De eerste keer dat ik het gas eens vloerde was toch ff wennen. Nooit geweten dat een stuur zowel linksaf als rechtsaf wilt terwijl je rechtdoor rijdt (in de 1e als 2e versnelling). “How much torque steer do you want”? “Yes” is hier van toepassing ;) .
De remkracht heeft mij verbaasd, dit spul is gemaakt om hard mee te rijden en ook om weer snel te stoppen. Toch zullen de echte hooligans overgaan op serieuzere remschijven en remblokken, maar voor mij is het bij dagelijks gebruik meer dan goed.
De vering en demping is stevig, het doet mij denken aan een Volvo V40 R-design met sportonderstel. Comfortabel over dwarsrichels of kinderkopjes hobbelen zit er niet in, maar op 98% van de Nederlandse wegen is het goed te doen. De klaverbladen of fly-overs gaan door het stevige onderstel met veel vertrouwen. Al ben ik wel benieuwd hoe het onderstel in het buitenland gaat bevallen.
De achterkant van de auto wil soms, bij snel genomen bochten + even gas los om de ‘apex’ te pakken, naar buiten waaieren. En bij sterk afremmen merk je ook dat de achterkant wat kan bewegen, in beide gevallen is de achteras niet ongecontroleerd aan het bewegen of uit het niets een stap opzij aan het zetten.
Waar ik nog steeds aan moet wennen is de draaicirkel, het lijkt net een Volvo met 5 cilinder, en met de lage voorbumper is opletten geblazen bij drempels en stoepjes.

Over beleving gesproken, de motor begint lekker te grommen vanaf 3000 toeren (ook hier een speaker in het interieur om de inzittenden te vermaken), maar ook met de ramen open kun je het aanzuiggeluid van het K&N luchtfilter goed horen! Het filter zal wat betreft pk’s niets toevoegen, maar qua belevingspk’s doet het wel erg veel.
Het uitlaatgeluid is amper luider dan een ‘normale’ auto en je zult niemand tegen de schenen schoppen als je op een vroege morgen de auto start of door de buurt rijdt. Een klein beetje meer uitlaatgeluid had best gekund. Een Golf GTI maakt bij normaal rijden meer geluid.
De motor is een 2L 4 cilinder met 250 pk en 360 nm tijdens overboost. Het sleurt vanaf 3000 toeren, en het gaat echt vooruit wanneer de naald van de toerenteller de 4000 passeert. In combinatie met de korte versnellingsbakverhoudingen betekent dit dat je bijna altijd in de goede versnelling zit om een sukkelende zondagsrijder op provinciale weg (zonder rare capriolen) in te halen. Het enige nadeel in deze tijden is het brandstofverbruik. Bij sportief rijden mag je in je handen knijpen met 1:9, bij rustig cruisen haal je net 1:12. Vooral in stadsverkeer valt op dat de motor benzine slurpt.
Het schakelen gaat met kortere slagen dan gewend van een gezinsauto en de koppeling gaat zwaarder dan bij de meeste auto’s. Het is allemaal gemaakt voor sportief rijden, dat merk je wel. Soms wanneer de versnellingsbakolie nog koud is, gaat het schakelen van 1 naar 2 wat stroef maar dat vergeef ik hem.

Nu kan ik mij voorstellen dat je na het lezen van deze review denkt ‘wat een onrustige bak moet die Ford zijn’, maar dat valt erg mee. Aangezien ik een hond heb die heel snel wagenziek is en vaak meegaat in de auto, rijd ik rustig door het land naar een leuke wandelomgeving. Ja, de auto is dan nog steeds stug geveerd, maar biedt wel comfort wanneer je rustig rijdt. De goede stoelen, een goede climate control en cruise control maken het een prima auto voor de dagelijkse, rustigere ritten.
De motor heeft voldoende power om schakellui te rijden en kan prima tot 2500 toeren op koppel met het verkeer meesukkelen.
Je hoeft je ook niet meer druk te maken bij het verkeerd om parkeren van je auto in een parkeervak (achterkant richting straatkant) want met cross traffic alert en parkeersensoren met parkeercamera wordt het leven een stuk makkelijker.

De ruimte voor de mensen voorin is goed qua breedte/hoogte/diepte. De ruimte achter de voorstoelen is ok, wel krapper dan in de meeste concurrenten als een Volkswagen Golf Variant/Seat Leon/Skoda Octavia. We kunnen onze troep er prima in kwijt en ook met passagiers achterin is de ruimte precies voldoende, maar verwacht geen limousine-achtige taferelen op de achterbank.

Wat ik niet had verwacht maar wel leuk is, mensen komen soms naast je rijden om te zwaaien of een duimpje omhoog te steken en ik ben al enkele keren gespot door jeugd met camera’s en telefoons.

De dingen waar ik nog niet over uit ben:
- De middendemper laten verwijderen voor iets meer uitlaatgeluid?
- Een servicebeurt à la John van der Rijt uitlaten voeren? D.w.z. een Dynamic Flush voor de motor en walnut blasting van het inlaattraject. Deze direct ingespoten motoren raken na verloop van tijd vervuild. Heb op dit moment nog geen klachten/redenen om de vervuiling aan te laten pakken, maar helemaal schoon zal het niet zijn na 105000 km.
- Softwareaanpassing naar ca. 280 pk en 420 nm? Eigenlijk niet nodig, maar wel vast erg leuk.

Vragen? Laat het mij weten in de reacties.
Tot de volgende update!

Update na 1 jaar

  • 115.900 km

De auto is inmiddels een jaar in bezit, heeft een onderhoudsbeurt gehad, een onvoorziene reparatie ondergaan waarbij de neus van de auto eraf moest en de software van de ECU is herschreven. Dus tijd voor een update.

Net voor de zomervakantie controleerde ik de vloeistofniveau's en bleek dat het koelvloeistofreservoir 0,5L extra sap kon gebruiken. Das minder mooi, zeker als er nergens sporen van lekkage worden gevonden. Ik dacht nog ‘dat wordt een dure grap’ nadat ik googelde op de woorden 'EcoBoost’ en ‘koelvloeistoflekkage’. Gelukkig voor mij zijn de zoekresultaten met deze woorden merendeel voor de 1.5, 1.6 en de 2.3L EcoBoost motoren en dus minder vaak voor de 2.0L versie die in mijn auto zit. Toch hield ik nog rekening met koelvloeistofverbruik door de motor in plaats van een simpele lekkage. Iets wat vaak resulteert in een revisie van de motor en een flink prijskaartje kent.
Dus tijdens de vakantie in het zuiden van Duitsland heb ik regelmatig het koelvloeistofniveau in de gaten gehouden. En ja, ook steeds moeten aanvullen. Omgerekend zat het koelvloeistofverbruik op zo’n 1L per 10.000 km.
Na de vakantie de auto snel laten controleren op lekkages in het koelsysteem, maar daar werd er in eerste instantie niets gevonden toen het systeem onder druk werd gezet. Bij een andere garage, waar ik was voor een onderhoudsbeurt, werd er ook geen lek in het systeem gevonden. Daar werd gelukkig wel geconstateerd dat bodemplaat ter hoogte van de radiateur zeiknat was en ook het schuimrubber onder de radiateur zich had volgezogen met een vloeistof.
Conclusie: we zien geen lekkage, maar het moet wel de radiateur zijn. De plastic uiteinden van de radiateur kunnen lekken bij een warme motor, iets wat bij een koude motor minder snel zichtbaar is. Advies: vervangen van de radiateur voor een nieuwe. Dus dat maar laten doen. Na de reparatie heb ik het niveau toch nog 1x moeten aanvullen, dat was ff schrikken maar sindsdien blijft alles gelukkig op peil.

Tijdens vakantie in de mooie heuvels van Zuid-Duitsland wel genoten van de auto als vervoersmiddel, maar door de lekkage toentertijd wat minder genoten van de auto als scheurmiddel. Binnenkort maar eens een ritje richting Eifel of Luxemburg doen om daar eens lekker te sturen en het potentieel van het onderstel en de remmen eens te onderzoeken.

Eerder schreef ik over het stugge onderstel en ja, ook in het gladde Nederland hobbel je soms echt over de snelweg, zoals op bepaalde stukken van de A59 Den Bosch richting Oss. En in het buitenland is het soms ook stuiteren. Gelukkig maak ik de meeste kilometers op betere snelwegen en kan ik met het stugge onderstel leven, al denkt mijn vriendin hier anders over.

De auto is recent gechiptuned waarbij er vooraf, tijdens en na het tunen een rollenbank werd gebruikt. De auto werd voor het wijzigen van de software gemeten op iets meer dan 250 PK en zo’n 395 nm, wat netjes was volgens de heren van het tuningsbedrijf. Na de softwareoptimalisatie (waarbij ik specifiek heb gevraagd om niet alles uit de motor te persen) werd er 278 PK en 467 nm behaald. Dit is voor mij meer dan zat en het zorgt ervoor dat alles ook nog heel blijft. Andere Ford Focus ST modellen met deze motor halen soms wel 500 nm door enkel de software aan te passen. Voor mij en ook voor de voorwielen wel te veel van het goede.
Ik merk het verschil in koppel nu vooral bij inhaalacties op de snelweg, ook in de 6e versnelling gaat het nu rap. Daarnaast is het verschil in de reactie op het indrukken van het gaspedaal stukken directer geworden, de auto voelt hierdoor lichter en nog sportiever aan (zonder zenuwachtig te worden). Wat mij betreft zeker een aanrader.

Aangezien dit weer een heel verhaal is geworden, houd ik de afronding van deze update kort en schrijf ik weer een update als we een jaar verder zijn of wanneer er iets bijzonders te melden is. Tschüss!

2 jaar in bezit

  • 133.400 km

Het is weer een hele lap tekst geworden, maar dat mag ook wel na 1 jaar 😊
Zoals de titel van de update aangeeft is de auto inmiddels twee jaar in mijn bezit. Hij bevalt nog er goed en mag, ondanks dat de tweede auto een maatje groter is geworden, toch blijven. De ruimte van de station is eigenlijk niet meer nodig, maar juist door de kracht en het weggedrag blijft dit een te leuke auto om al in te ruilen voor een kleinere auto.

In het afgelopen jaar zijn er nog wat kleine zaken aangepakt om de auto goed te houden. De retourleiding van het koelvloeistofexpansievat lekte bij een plastic connector, dus de leiding inclusief connector is vervangen. Gelijktijdig heb ik de bougies laten vervangen i.v.m. een probleem dat ik verderop ga beschrijven en is de eerste APK succesvol afgerond. De achterremmen piepen regelmatig, maar ook na het schoonmaken en opnieuw invetten van de bewegende delen blijft het iets piepen.
Later in het jaar is er nog een onderhoudsbeurt uitgevoerd, maar ook daar kwam niets bijzonders naar voren. Daarnaast heb ik de ruitenwissers en automatten nog vervangen door nieuwe exemplaren. Op dit moment is het K&N luchtfilter nog aan het drogen nadat ik deze heb gereinigd, dus later nog in de olie zetten en dan kunnen we weer even vooruit.

Het enige waar ik mij op dit moment aan stoor is het soms schokken van de auto tijdens het wegrijden. Dit probleem is er al een tijd en is met name aanwezig bij koud en vochtig weer. Ik heb de auto zelf eerst uitgelezen met Forscan en verschillende logs gemaakt, maar geen foutcodes of afwijkingen gezien. De bougies heb ik vervolgens preventief laten vervangen, wat de loopcultuur wel iets verbeterde maar het schokken toch niet bleek op te lossen. Daarnaast ben ik enkel nog de 98 brandstof van BP en Shell gaan tanken, maar ook dit maakt geen verschil.
Inmiddels heb ik van meerdere ST rijders begrepen dat dat dit probleem wel vaker voorkomt bij de 2.0 EcoBoost versies en dat er weinig aan te doen valt. Jammer maar helaas.

Dit jaar heb ik een rondrit in Luxemburg gemaakt via de MyRouteApp en op een doordeweekse dag de auto in gestapt en het geplande rondje gereden. Dit is erg goed bevallen, er was weinig verkeer, mooie overzichtelijke wegen en vooral veel bochten en heuvels. Je hoeft echt niet per se naar de Eifel om leuk te kunnen sturen en de wegen zijn in Luxemburg in betere staat dan bij de oosterburen.

Misschien niet geheel logisch als je een ST versie rijdt, maar ik houd sinds het begin alle kosten en ook het brandstofverbruik bij en tot nu toe kom ik uit op ongeveer 0,36 euro per gereden kilometer (exclusief afschrijving). Het brandstofverbruik zit gemiddeld op 8,45L per 100 km of 1L op 11,8 km. De kosten lijken mij niet onredelijk voor een ST.

De plannen voor 2024:
Ik heb een afspraak ingepland om het inlaattraject te laten controleren op vervuiling, en indien nodig wordt het inlaattraject ook aangepakt door middel van walnutblasting.
De huidige Vredestein Ultrac Satin banden zijn een vrij beroerd qua grip in de regen, dit valt mij echt tegen. De remweg in de regen is prima, maar met name de grip bij het nemen van bochten is ondermaats, alsof je rijdt op banden met veel te hoge bandenspanning. De grip is ineens weg (in de regen dan). Het plan is om de banden in 2024 te vervangen door Michelin Pilot Sport 5 banden en tevens de auto uit te lijnen.

Update FoFo ST

  • 145.000 km

Tijd voor een update van de FoFo ST (Ford Focus ST).
In januari dit jaar is het inlaattraject gereinigd door middel van walnutblasting en dit was echt nodig, de inlaatkleppen en met name de stelen van de inlaatkleppen waren erg vervuild. Ook de gasklep is schoongemaakt.
Na de walnutblasting was goed te merken dat het schoonmaken zin heeft, de reactie op het gaspedaal is sneller, de auto heeft duidelijk zijn vermogen terug en ook het iets schokken in sommige situaties is nu minder. Echter is het net zoals bij chiptuning, na verloop van tijd raak je weer gewend aan het nieuwe vermogen of in dit geval ‘het weer goed lopen van de motor’ en merk je er eigenlijk niets meer van.
Het walnutblasten van de inlaatkleppen bij mijn auto is te zien bij een van de afleveringen op dit YouTube kanaal: AutobedrijfJohnvanderRijt

De banden houden het erg lang vol, ze slijten echt heel traag. De meeste kilometer die ik rijd zijn snelwegkilometers, dus dat helpt natuurlijk niet. Zelfs een middagje circuit rijden heeft er niet voor gezorgd dat de banden dit jaar nog vervangen moeten worden. Ik blijf het zonde vinden om deze set banden al te vervangen voor een nieuwe set, aangezien ze nog zeker 4,5mm profiel hebben. Dus vandaar dat ze nog onder de auto zitten.
Kortom: een ideale band voor mensen die heel lang met de banden willen doen, net wat minder ideaal als je vindt dat de banden ondermaats zijn voor een auto zoals dit. Gratis tip voor deze mensen: wissel de banden elke 15.000-20.000km van voor naar achter (en andersom) als je nog langer met de banden wilt doen. Bij een voorwiel aangedreven auto slijten de banden op deze manier nog gelijkmatiger af en kun je dus langer met de banden door.

Voordat ik het middagje op het circuit ging rijden, wist ik al dat de remmen bijna aan vervanging toe waren. Ze zouden volgens de garagist nog mee gaan tot de volgende onderhoudsbeurt, dus onveilig was het nog niet. Na het middagje circuit waren de remschijven en remblokken versneld aan vervanging toe, dus deze meteen laten vervangen door varianten van Brembo. Dit zijn trouwens geen gegroefde of geboorde remschijven of trackday-georiënteerde remblokken, want dat heb ik voor 99% van de tijd niet nodig tijdens het rijden met de FoFo ST. Het is mooi meegenomen dat nu het piepen van de remmen en het iets trillen bij afremmen ook verdwenen zijn. Wederom een gratis tip: rem de remschijven rustig in de eerste 500km, hiermee voorkom je dat de schijven kromtrekken. Uiteraard staat veiligheid in deze 500km wel voorop, dus wel een noodstop maken als het nodig is!

De laatste tijd merk ik wel dat er steeds meer rammeltjes onder de auto vandaan komen, die je vooral hoort bij het rijden met open ramen en bij het dichtgooien van de deuren. De veroorzaker van de rammels blijken de hitteschilden rondom de uitlaat te zijn. Ze hebben na 9 jaar net wat meer speling gekregen dan toen de auto uit de fabriek kwam rollen en kunnen daardoor bij bepaalde situaties flink rammelen. Het iets verbuigen van deze flinterdunne schilden werkt prima om het gerammel iets te dempen, maar helemaal rammel- en ratelvrij heb ik het nog niet gekregen.
Een ander punt is dat een van de parkeersensoren achter nog wel eens in paniek raakt. Bij het inschakelen van de achteruitversnelling begint af en toe een van de sensoren direct te gillen zonder aanleiding. Als je vervolgens iets in de buurt van deze sensor zet/houdt dan reageert de sensor hierna weer normaal. Misschien is de sensor aan het einde van zijn leven, we gaan het zien.

Ten slotte is het onderhoud voor dit jaar ook weer geweest, ik laat de auto elke 15.000km onderhouden i.p.v. de door Ford gehanteerde 20.000km, dus de auto kan weer een jaartje vooruit.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.