Ford Focus Wagon 1.8 16V Limited (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.8 16V Limited |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 20 km |
KM-stand laatst | 43.000 km |
Nu 3 jaar oud
- 43.000 km
Na in 2001 een nieuwe 1e generatie Focus aangeschaft te hebben, viel de keuze ook dit keer weer op een Focus. Dit na het bekijken van een rits andere auto's waarbij de Skoda Octavia Combi ook een goed alternatief was, maar qua prijs een stukje duurder. Het is dus uiteindelijk de Ford Focus 1.8 benzine Wagon Limited geworden, kleur Moondust Silver. In 2009 heb ik reeds uitgebreid deze auto getest en als huurauto meegehad, dus kilometerervaring was er reeds ruimschoots. Op 9 maart de auto opgehaald (besteld 24 februari). De eerste lange ritten zijn achter de rug. Wat valt op:
Positief / opvallend:
- Geweldige wegligging en prima stuurgedrag.
- Fijn navigatiesysteem met voicecontrol.
- Waarschuwingslampje bij lage temperaturen (oranje bij temp. lager dan 4 graden, rood bij temp. lager dan 0 graden) buiten.
- Start button werkt fijn: geen getik van sleutels meer.
- Het windgeruis van de dakreling is afgenomen t.o.v. de vorige Focus. Het verschil: geen middensteuntje meer.
- De zitpositie is zeer goed in te stellen.
- Heerlijk die parkeersensoren en cruisecontrol!
Aandachtspunten / wennen / negatief:
- Benzineverbruik: ondanks de meeste kilometers op de snelweg en veelvuldig cruisecontrol op 100 en 120 km per uur blijft het verbruik hoog (Stand 11-3-2010: 8,8 liter per 100 kilometer, 1 op 11,4). De verwachting is dat dit nog verbetert, maar ik ben benieuwd. De vorige Focus reed gemiddeld met volle bepakking 1:15!.
- Tanken: ondanks het Easyfuel-systeem bleef de pomp telkens afslaan. Kijken of dit iets incidenteels is.
- De select-draaiknop op het navigatiesysteem werkt qua richting tegengesteld aan wat je zou verwachten.
- De vakken in de voorportieren (vroeger voor kaarten etc.) zijn een stuk kleiner geworden en daardoor minder handig.
- De bagageruimte is 17 liter kleiner (503 liter was 520) dan de oude Focus. Dat lijkt weinig, maar je merkt toch dat bepaalde bagage er dan net niet meer in past. Jammer.
- Het via de bluetooth verbinding scrollen door (mijn zeer grote) lijst van contactpersonen van mijn Blackberry duurt wat lang.
Problemen:
- Geen.
Update 01-05-2010:
- Het eerder gemelde tankprobleem (EasyFuel, maar toevoer stopt telkens) heeft zich geen enkele keer meer voorgedaan.
- De Focus heeft een fors verschil tussen gebruik binnen de bebouwde kom en daarbuiten. Snel overschakelen naar een 4e versnelling binnen de bebouwde kom, helpt inderdaad het verbruik stevig te verminderen.
- Nu gemiddeld verbruik over alle gereden kilometers: 8,4 liter per 100 km, ofwel 1 op 11,9. En je hebt echt lange ritten nodig om hier op uit te komen. Voor degenen die twijfelen: neem zeker de 1.6 TDCI diesel!
- Ondanks de beperkingen is de boordcomputer wel informatief. wat een verschil in toerental/verbruik in 5e versnelling bij 80, 100 en 120 km per uur.
- Waarom het klepje van de benzinetank zo maar open kan vind ik een raadsel. Iedereen met een jerrycan zou er rommel in kunnen gooien! Foutje lijkt me.
- Ben er inmiddels (thanks voor de tips!) achter hoe ik wel de navigatie aan kan zetten inclusief geluid, maar het geluid van de radio/cd niet. Is inderdaad een kwestie van het geluid van de radio/CD terugdraaien naar 0 en het geluid van de navigatie doet het dan wel. De door mij bij de reacties genoemde optie om dan tijdelijk de Line-in te selecteren werkt ook.
- Deze Limited heeft (helaas) geen USB-aansluiting, maar wel een auxilary-in (rechtsboven) in het dashboardkastje. Je kunt daarmee het geluid van een I-pod wel weergeven via de installatie in de auto, maar je kunt de I-pod niet bedienen. Jammer.
- Voicecontrol werkt alleen in het Engels. Kan blijkbaar alleen door de dealer worden aangepast en die raadt het niet aan.
- Qua trekkracht is deze auto toch een stuk sterker dan mijn vorige 1.6 benzine. Je beweegt je inderdaad wat vlotter in het verkeer.
Update 09-06-2010:
- Een kunstof paneeltje voor het voorportier zat iets Los. Teruggedrukt en hopen dat het blijft zitten.
- Eerste krasjes in de lak ontdekt (waarschijnlijk ergens gebeurd terwijl de auto geparkeerd stond). Iemand ervaringen met lakstiften?
- Ondanks een aantal langere ritten: met 2 volwassenen, 2 kinderen en bagage rijdt deze Focus niet zuiniger dan 8,4 liter op 100 km, ofwel 1 op 11,9.
Update 03-08-2010
- De afgelopen weken lange autoritten gemaakt op de snelweg en zie: het verbruik is gedaald naar 7,7 liter op 100 km, ofwel 1 op 13. Het lijkt wel of de motor eerst ruim 5.000 km. los moet komen en dan zuiniger gaat rijden.
- Kunststof paneeltje blijft loskomen bij openen rechtervoorportier. Tzt iets aan laten doen.
Update 15-03-2011:
- Na een jaar rijden en in de winter wat kortere ritjes en gebruik van winterbanden is het verbruik uitgekomen op 8,6 liter op 100 km, ofwel 1 op 11,6. Motor blijft nog steeds wat rumoerig. Verder een gek probleem gehad: de elektrische ramen gingen een keer vanzelf open, nadat de auto afgesloten was. Gelukkig was het toen droog. De eerste onderhoudsbeurt leverde niets bijzonders op.
Update 30-03-2012:
- Na 2 jaar staat de kilometerstand nog net onder de 30.000. Auto heeft een probleemloos jaar achter de rug en ook de tweede onderhoudsbeurt bracht niets bijzonders aan het licht. Verbruik is nog steeds fors: 9 liter op 100 km (gemeten over alle 29.500 km) zo net na de winterperiode (overigens met winterbanden).
Update 23-04-2013:
- Na ruim 3 jaar staat de kilometerstand rond de 43.000. De Focus heeft een probleemloos jaar achter de rug. Alleen de batterij van de sleutel moest vervangen worden. De derde onderhoudsbeurt bracht weinig bijzonders aan het licht (V-snaar piept iets). Verbruik is nog steeds aan de stevige kant: 8,8 liter op 100 km (gemeten over alle 43.000 km) na een (lange) winterperiode (en wederom met winterbanden).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.