Ford Focus Wagon 1.6i 16V Trend (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.6i 16V Trend |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 117.000 km |
KM-stand laatst | 201.800 km |
Ford Focus 1.6 16v
- 166.242 km
Mijn Volvo 850, die ik als "tussenwagen" had liep richting APK en de kosten daarvoor stonden niet in verhouding tot de waarde van de auto. Dus er moest een andere komen. Nou, ik ging dus voor de Volvo S80, die ontbrak nog in zo'n rij van mijn vorige 5 Volvo's. De wagen die ik ging bekijken leek op zich goed, mooi, maar de garage/handelaar stond me niet aan. Op de terugweg had ik nog een Ford Focus op het oog. Ik had ooit een Ford Escort gereden, 160.000 werkelijk probleemloze km's, en ooit een Focus een week gereden als huurauto en dat beviel ook prima.
De deal was snel rond, ik kreeg een goede inruil voor de 850 en betaalde uiteindelijk € 3.100,- voor de Focus.
Het eerste probleem kondigde zich al snel aan. Af en toe reageerde de startmotor niet, net alsof die vast zat, maar na een aantal malen de sleutel draaien sloeg de motor toch aan. Bleek later dat het aan de accu lag, die was 13 jaar oud, net zoals de auto zelf. Nieuwe accu erin en het signaal van de startonderbreker kwam weer goed door, opgelost !
Bij ongeveer 125.000 km de auto maar eens door mijn garage laten checken en een beurt geven.
> remschijven en blokken voor waren op, kosten ong. € 200,-
> voorbanden vervangen
> bougies, filters, olie etc
APK 2014
> stuurkogel links hoesje versleten, dan moet bij de Focus de hele kogel vervangen worden € 160,-
APK 2015
> geen problemen
Verdere problemen
> bobine vervangen
> kachelmotor
> thermostaathuis koelwater vervangen (hels duur karwei, materialen nog geen € 40,- maar er is veel sleutelwerk aan)
Dit zijn bekende kwalen van de Focus
> roest aan de onderkant van de passagiersdeur, dit lijkt makkelijk te verhelpen, waarschijnlijk blijft er vocht in staan.
Pluspunten
> auto rijdt fantastisch, start goed, mooi stil
> redelijk zuinig voor een automaat 1op13 (de Volvo 850 met een 2.5 ltr 5 cylinder haalt makkelijk 1 op 15)
> ruim, goede zit, overzchtelijk dashbord
> luxe uitrusting, airco, voorruitverwarming
> de standaard Fordradio is verouderd maar erg makkelijk te vervangen.
Minpunten
> de eerder genoemde "kwalen"
> echt irritant is het vreselijk slechte slotensysteem van de Focus, en Ford in het algemeen. Afstandbedining is kapot, inleren is duur en is zo weer van slag, werkt niet. Slot in linkerdeur doet het niet meer, passagierskant gebruiken dus. Linkerachterdeur blijft hangen, handmatig dicht doen dus. Achterklep hapert af en toe. Motorkapslot werkt alleen nog op de, minder versleten, reservesleutel. En buiten dat alles doet het systeem te pas en te onpas zichzelf op slot. Zit je sleutel in het contact en je gooit de auto dicht kan het zomaar zijn dat je op zoek moet naar je reservesleutel ! Soms wel, soms niet.
Ook dit is een Fordkwaal, ik ken diverse mensen met dezelfde problemen, zelfde auto. Ik ga alle sloten vervangen, het is echt irritant.
Maar over het algemeen heel tevreden over de Focus.
Na de APK in mei volgt een update.
- 201.800 km
Een aantal kilometers verder. Alle tevredenheid over de Focus is geheel verdwenen.
* Motorkapslot vervangen
* Er lekt ergens een injector, slecht starten
* Begint olie te verbruiken
Alles bij elkaar gaat de Focus zo tegen de APK datum (Juli) vervangen worden voor een Volvo S80........
Advies, koop nooit een Focus van de eerste serie (2001)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.