Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 109pk Trend (2010)
autoreview

Signalement
| Uitvoering | Focus Wagon 1.6 TDCi 109pk Trend | 
|---|---|
| Versnellingen | 5, Handgeschakeld | 
| Bouwjaar | 2010 | 
| Jaar van aanschaf | 2011 | 
| KM-stand bij aanschaf | 12.465 km | 
| KM-stand laatst | 25.341 km | 
Een oude bekende
- 12.900 km
 
De Seat uit de vorige review gewisseld en er stond een focus wagon klaar. Een oude bekende, ik had voorheen ook eens de 90 pk hatch gereden. Dit bleek een 109 pk trend uitvoering te zijn. Deze mag ik rijden totdat de bestelde Megane III geleverd wordt. Zilvergrijs uiteraard, leasemaatschappijen en hun keuzekleuren bestaan ALTIJD uit dat saaie zilvergrijs ;-)
Over de luxe kunnen we kort zijn: er zit niets op buiten de standaard uitvoering (airco, lmv, el ramen voor, dakrails en metaal lak) en dat voor een waarde van 27.000!
Flink aan de prijs. Deze wagen valt iig in de 20% klasse, wat dan weer een meevaller oplevert ;-)
Er zitten lekkere stoelen in met goede lendesteunen, dat is erg prettig in de bochten! Overigens ligt de focus als een rots in die bochten! Wanneer je de deuren dichtgooit krijg je meteen het gevoel dat je met kwaliteit op pad gaat, en datzelfde gevoel geeft het interrieur, stevig robust en (maar dat is persoonlijk) ik vindt het dashboard en de console mooi.
Prestaties zijn prima, ik heb 'm nu pas 4 dagen en heb alle 4 de dagen de pech gehad dat er ongelukken waren gebeurt op de snelweg. Het is meer stilstaan in NL dan rijden. Op zich trekt de auto prima weg en als je kunt rijde dan dan is de wagen ivm de lange overbrengingen lekker stil! Moet zeggen dat de oude 90 pk toendertijd al prima beviel, maar dit is net wat leuker, de toeren op de snelweg zijn net wat lager en je bent wat sneller weg. Wat wel absoluut opvalt is dat de auto in de lage toeren heel erg gemakkelijk oppakt: 1200 toeren is geen probleem, nooit hakkelen o.i.d. altijd prima oppakken en door. Bij 120 ongeveer 2300 toeren, dan is het geluidsniveau nog zeer acceptabel. Boven de 130 een stuk minder.
Over de betrouwbaarheid kan ik nog niets vertellen, voorlopig 4 sterren totdat het tegendeel bewezen is.
De 1e tank is 3/4 leeg nu, dus ook daar geld dat ik dat in een volgende review zal bijwerken. 4 sterren tot tegendeel dus.
1e tank leeg
- 13.006 km
 
De eerste tank is leeggereden. De auto werd gebracht vanuit de leasemij, dus deze km tel ik die 241 km tel ik er even bij: 12465-13006 = 541 + 241 km = 782 km. Getankt 42 liter 782 /42 = 1:18,6. Dat is niet echt zuinig, aangezien ik met de vorige focus 1:20 reed. 
Wel vermoed dat de "brenger" behoorlijk onzuinig heeft gereden want de boordcomputer stond op 5.8/100 en na een week rijden heb ik deze al teruggebracht naar 5.5/100
Ik hoop dat de 2e tank een wat reeeler beeld gaat geven van het verbruik. Als ik naar de boordcomputer kijk tijdens het rijden verwacht ik dat deze wagen zuiniger moet kunnen uitkomen dan de vorige focus die ik gereden heb.
Mijn verhouding snelweg/stad zit op het moment ongeveer op 70/30.
2e tank is overigens ook al bijna leeg ;-)
Als ik deze wagen (dan wel de aangeklede versie, want deze is toch wel kaal) had mogen rijden voor het bestellen van de megane was ik wellicht gaan twijfelen... Wat rijd dat ding lekker zeg!
2e tank leeg
- 13.932 km
 
De 2e tank is leeggereden, met een behoorlijk positiever resultaat; 926 km op 48 liter geeft een nette 1:19,3 zeker voor een auto van dit gewicht!(ik streef de volgende tank naar 1:20!) 
Dit is overigens daadwerkelijk verbruik aan de tank gemeten, geen boordcomputerwaarde.
Het verbruik op de boordcomputer is ondertussen teruggelopen tot 5.4 per 100...
Nu ik wat langer in de auto gereden heb, heb ik de 1e minpunten ontdekt: ik heb i.v.m. mijn lengte de stoel altijd helemaal naar achteren. Wanneer je dat hebt is er een ergerlijke bobbel (soort opstaande rand) die vrijkomt waar je dan als je jezelf even anders wilt zetten niet lekker tegenaan komt.
2e is dat de opbergbox onder de middenarmsteun erg klein is en ik geen idee heb wat je met die extra 12v aansluiting op die plek moet doen (klep dicht is kabel stuk!) Dit was in de Megane een stuk beter (lees groter)
Verder geen problemen... De volgende update laat wat langer op zich wachten. Totdat ik weer wat meer te melden / gereden heb.
Ingeleverd
- 25.341 km
 
Ik heb de auto ingeleverd op 25-08, dus om mijn verslag even af te maken hierbij een laatste update: overall is de auto goed bevallen, ruim stil en ligt goed op de weg.
Verbruik heb ik over de gereden km's bijgehouden en is als volgt:
Start	12217	km/tank	Gem
42	13006	789	18,79
48	13932	926	19,29
46	14730	798	17,35
50	15646	916	18,32
46	16450	804	17,48
44	17242	792	18,00
46	18050	808	17,57
48	18909	859	17,90
42	19639	730	17,38
44	20439	800	18,18
48	21274	835	17,40
40	22007	733	18,33
46	22843	836	18,17
44	23726	883	20,07
48	24526	800	16,67
44	25336	810	18,41
Totaal gemiddelde			18,08
Het gemiddelde verbruik volgens deze site zou 1:22,2 moeten zijn. Al met al redelijk dus, maar toch nog wel 4km/ltr afwijking, zeker gezien het feit dat ik 80/90% van de km's op de snelweg heb gemaakt, vind ik dat niet zo heel goed.
- Betrouwbaarheid
 - Prestaties
 - Comfort
 - Kosten
 - Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
 
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.



