Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 109pk Trend (2010)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.6 TDCi 109pk Trend |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 12.465 km |
KM-stand laatst | 25.341 km |
Een oude bekende
- 12.900 km
De Seat uit de vorige review gewisseld en er stond een focus wagon klaar. Een oude bekende, ik had voorheen ook eens de 90 pk hatch gereden. Dit bleek een 109 pk trend uitvoering te zijn. Deze mag ik rijden totdat de bestelde Megane III geleverd wordt. Zilvergrijs uiteraard, leasemaatschappijen en hun keuzekleuren bestaan ALTIJD uit dat saaie zilvergrijs ;-)
Over de luxe kunnen we kort zijn: er zit niets op buiten de standaard uitvoering (airco, lmv, el ramen voor, dakrails en metaal lak) en dat voor een waarde van 27.000!
Flink aan de prijs. Deze wagen valt iig in de 20% klasse, wat dan weer een meevaller oplevert ;-)
Er zitten lekkere stoelen in met goede lendesteunen, dat is erg prettig in de bochten! Overigens ligt de focus als een rots in die bochten! Wanneer je de deuren dichtgooit krijg je meteen het gevoel dat je met kwaliteit op pad gaat, en datzelfde gevoel geeft het interrieur, stevig robust en (maar dat is persoonlijk) ik vindt het dashboard en de console mooi.
Prestaties zijn prima, ik heb 'm nu pas 4 dagen en heb alle 4 de dagen de pech gehad dat er ongelukken waren gebeurt op de snelweg. Het is meer stilstaan in NL dan rijden. Op zich trekt de auto prima weg en als je kunt rijde dan dan is de wagen ivm de lange overbrengingen lekker stil! Moet zeggen dat de oude 90 pk toendertijd al prima beviel, maar dit is net wat leuker, de toeren op de snelweg zijn net wat lager en je bent wat sneller weg. Wat wel absoluut opvalt is dat de auto in de lage toeren heel erg gemakkelijk oppakt: 1200 toeren is geen probleem, nooit hakkelen o.i.d. altijd prima oppakken en door. Bij 120 ongeveer 2300 toeren, dan is het geluidsniveau nog zeer acceptabel. Boven de 130 een stuk minder.
Over de betrouwbaarheid kan ik nog niets vertellen, voorlopig 4 sterren totdat het tegendeel bewezen is.
De 1e tank is 3/4 leeg nu, dus ook daar geld dat ik dat in een volgende review zal bijwerken. 4 sterren tot tegendeel dus.
1e tank leeg
- 13.006 km
De eerste tank is leeggereden. De auto werd gebracht vanuit de leasemij, dus deze km tel ik die 241 km tel ik er even bij: 12465-13006 = 541 + 241 km = 782 km. Getankt 42 liter 782 /42 = 1:18,6. Dat is niet echt zuinig, aangezien ik met de vorige focus 1:20 reed.
Wel vermoed dat de "brenger" behoorlijk onzuinig heeft gereden want de boordcomputer stond op 5.8/100 en na een week rijden heb ik deze al teruggebracht naar 5.5/100
Ik hoop dat de 2e tank een wat reeeler beeld gaat geven van het verbruik. Als ik naar de boordcomputer kijk tijdens het rijden verwacht ik dat deze wagen zuiniger moet kunnen uitkomen dan de vorige focus die ik gereden heb.
Mijn verhouding snelweg/stad zit op het moment ongeveer op 70/30.
2e tank is overigens ook al bijna leeg ;-)
Als ik deze wagen (dan wel de aangeklede versie, want deze is toch wel kaal) had mogen rijden voor het bestellen van de megane was ik wellicht gaan twijfelen... Wat rijd dat ding lekker zeg!
2e tank leeg
- 13.932 km
De 2e tank is leeggereden, met een behoorlijk positiever resultaat; 926 km op 48 liter geeft een nette 1:19,3 zeker voor een auto van dit gewicht!(ik streef de volgende tank naar 1:20!)
Dit is overigens daadwerkelijk verbruik aan de tank gemeten, geen boordcomputerwaarde.
Het verbruik op de boordcomputer is ondertussen teruggelopen tot 5.4 per 100...
Nu ik wat langer in de auto gereden heb, heb ik de 1e minpunten ontdekt: ik heb i.v.m. mijn lengte de stoel altijd helemaal naar achteren. Wanneer je dat hebt is er een ergerlijke bobbel (soort opstaande rand) die vrijkomt waar je dan als je jezelf even anders wilt zetten niet lekker tegenaan komt.
2e is dat de opbergbox onder de middenarmsteun erg klein is en ik geen idee heb wat je met die extra 12v aansluiting op die plek moet doen (klep dicht is kabel stuk!) Dit was in de Megane een stuk beter (lees groter)
Verder geen problemen... De volgende update laat wat langer op zich wachten. Totdat ik weer wat meer te melden / gereden heb.
Ingeleverd
- 25.341 km
Ik heb de auto ingeleverd op 25-08, dus om mijn verslag even af te maken hierbij een laatste update: overall is de auto goed bevallen, ruim stil en ligt goed op de weg.
Verbruik heb ik over de gereden km's bijgehouden en is als volgt:
Start 12217 km/tank Gem
42 13006 789 18,79
48 13932 926 19,29
46 14730 798 17,35
50 15646 916 18,32
46 16450 804 17,48
44 17242 792 18,00
46 18050 808 17,57
48 18909 859 17,90
42 19639 730 17,38
44 20439 800 18,18
48 21274 835 17,40
40 22007 733 18,33
46 22843 836 18,17
44 23726 883 20,07
48 24526 800 16,67
44 25336 810 18,41
Totaal gemiddelde 18,08
Het gemiddelde verbruik volgens deze site zou 1:22,2 moeten zijn. Al met al redelijk dus, maar toch nog wel 4km/ltr afwijking, zeker gezien het feit dat ik 80/90% van de km's op de snelweg heb gemaakt, vind ik dat niet zo heel goed.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.