Ford Focus Wagon 1.6 16V Futura (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.6 16V Futura |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 55 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De Focus bevalt heel goed. Auto is lekker compleet uitgerust, en biedt als Wagon lekker veel ruimte. Het navigatiesysteem blijkt onverwacht prettig (we vonden het niet noodzakelijk), maar je gebruikt het toch vrij vaak.
De keuze tussen het nieuwe model en het oude was ook geen al te moeilijke. Het oude model doet nog niet gedateerd aan, en de prijs is dusdanig concurrerend dat de beslissing snel genomen is. Deze keuze maakte ik in december 2004, en heb daar nog steeds geen spijt van, hoewel de nieuwe Focus wagon ook wel erg fraai is om te zien.
Op de snelweg gedraagt de auto zich prima. Cruise control zou prettig zijn, maar dit kan helaas niet af-fabriek geleverd worden. Dus maar een aftermarket systeem van John Gold gekocht. Dit bevalt uitstekend.
Op vakantie naar Duitsland (Hochwald) met een tot het plafond volgeladen auto (met dank aan het metalen hondenrek), blijkt het met airco (ecc) aan bergop toch wel hard werken te zijn voor de 1.6. Geen schande. In Nederland vlot zat, en die twee keer per jaar dat je in het buitenland komt...
Update:
Ondanks de plannen om deze auto ’op’ te rijden is deze op 4 oktober verkocht. Voornaamste redenen:
- we hebben een caravan gekocht die eigenlijk wat te zwaar is voor de relatief kleine motor van de Focus. Eerste en enige rit met deze combinatie beviel niet.
- de ruimte achterin is eigenlijk te krap voor 3 kinderzitjes naast elkaar. Dat zal voor elke auto in deze klasse gelden
De opbrengst van de verkoop viel nog best tegen, maar aangezien de opvolger weer een Ford is (Mondeo) valt de aanschafprijs ook mee.
PROBLEMEN
Nagenoeg alle problemen die er waren zijn ondertussen opgelost; eentje zelfs door een tip van een reagerende Review lezer hieronder. Nieuwe software deed wonderen voor een zeer irritant stationair probleem.
Resumerend: een prettige auto, waar ik hopelijk nog veel kilometers in kan maken. Bedoeling is om de auto ’op’ te rijden.
In november 2005 (bij kmstand 21500) is er een lpg-installatie van Vialle (LPi) in de Focus gebouwd, samen met een kopsmeersysteem van Flashlube. Vooralsnog rijdt het prima, en het verbruik valt ook mee (1 op 11,2 gemiddeld).
Bij de 40.000 km beurt heb ik de Ford dealer gevraagd om de kleppen te stellen. In het onderhoudsprijzenboekje staat dat dit 39 euro kost. Die prijs blijkt alleen bij het vervangen van de distributieriem van toepassing te zijn (bij 160.000 km).
Ik weet helaas nog steeds niet wat voor kleppen / klepstoters er in mijn motor zitten. De Focus heeft geen hydraulische kleppen, maar klepstelplaatjes (motor is ontwikkeld door Yamaha). De dealer heeft naar de klepstoters gekeken, en bepaald dat dit tóch hydraulische zijn (wat dus eigenlijk niet kan).
Navraag bij verschillende Ford dealers levert 4 verschillende antwoorden op. Geen touw aan vast te knopen dus. Het stellen (indien van toepassing) is een klus van ongeveer 3 uur.
Bij 60.000 de boel maar eens open laten maken...
Update:
Door de verkoop van de auto zal ik hier niet snel achter komen. Bij de verkoop waren er uitsluitend nog kleine problemen die niet of niet helemaal opgelost waren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.