Ford Focus Wagon 1.6 16V Cool Edition (2002)

autoreview

Ford Focus Wagon
Ford Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus WagonFord Focus - interieurFord Focus - interieur

Signalement

UitvoeringFocus Wagon 1.6 16V Cool Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf45.000 km
KM-stand laatst148.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Dit is mijn tweede Focus Wagon. De vorige was een Trend uitvoering, dus sportief geveerd, sportstoelen, met leer bekleed stuur en lichte klokkenwinkel.
Ik heb de Trend goed in kunnen ruilen tegen een Cool Edition uit 2002. In feite is dit een Ambiente uitvoering met standaard airco. Vraag is natuurlijk: welke bevalt nu beter? Ik ben daar nog niet helemaal uit. Voor de Trend pleit dat je er hard mee door een bocht kunt, maar dat doe ik niet zo vaak. De stoelen van de Trend gaven meer zijdelingse steun (logisch), maar deze stoelen geven weer meer steun onder in de rug en op lange ritten is dat wel prettiger. Het leren stuurwiel mis ik trouwens wel. De Cool Edition is wat comfortabeler geveerd en dat bevalt eigenlijk ook wel weer; de Trend was wel erg hard...
Wat opvalt is dat deze versie een stuk zuiniger rijdt. Met de Trend haalde ik met veel moeite 1:13; met de C.E. haal ik 1:14 vrij makkelijk. Wellicht komt dat door de boordcomputer die standaard op de update-Focus zit (wel geinig trouwens); je let er dan toch meer op. (Overigens is deze versie destijds ook door Ford in de markt gezet als ’milieuwonder’, dus wellicht is de motor toen zuiniger afgesteld.)
Andere verschillen tussen de eerste en ge-update Focus zijn de andere koplampen, anders gestylde mistlampen, meer gebruik van rubber in de middenconsole, de zitting van de achterbank kan nu ook in twee delen worden weggeklapt (hèhè), een lampje in het dashboardkastje, extra 12V aansluiting achter op de middenconsole en de motor klinkt nog wat stiller. Al met al wat kleine verbeteringen die de auto nog weer wat beter maken.


update augustus 2006:

Inmiddels wat meer ervaring verder en de tevredenheid neemt alleen maar toe. Geen problemen gehad met de auto. Hij blijft zuinig rijden (1:14 bij combinatie stad en snelweg), wat knap is voor zo’n hoge wagon met dakrails. De extra 12 volts aansluiting achter op de middenconsole blijkt ook handig; daar staat permanent 12V op. De kinderen kunnen tijdens een (tank)stop dus gewoon blijven doorkijken naar hun DVDtje.

PROBLEMEN

Accu kapot. Onder garantie een nieuwe gekregen.

Na 5,5 jaar probleemloos rijden...

  • 141.000 km

Ik rijd inmiddels 5,5 jaar in de Focus Cool Edition. De auto is daarmee 8,5 jaar oud. Tot nu toe is er geen enkel probleem opgetreden, behoudens de accu in 2005. Wat een geweldige auto is dit. Hij verbruikt nog steeds vrijwel geen olie en rijdt nog steeds 1:14 bij gecombineerd stad- en snelwegverkeer. Ik gebruik de auto elke dag en verbazingwekkend genoeg is de batterij in de sleutel ook nog steeds krachtig genoeg om de auto van afstand te openen. De auto is praktisch, zeer degelijk en rijdt nog steeds geweldig. Het enige minpuntje heb ik zelf veroorzaakt, door de portier aan de chauffeurskant er bijna af te rijden. Stond door een botsing met mijn woning scheef in de auto. Tegen betaling van 23 euro (!!) weer door Sietsma in Zwolle rechtgehangen. Geen probleem. Alleen al om de geringe kosten van de Ford is het een genot om te bezitten. Ik speel met het idee een nieuwere te kopen, maar vraag me vaak af waarom. Mogelijk toenemende kosten spelen een rol, maar alles werkt nog perfect. Binnenkort zal de distributieriem moeten worden vervangen, maar verder....

Na 6 jaar...eindconclusie.

  • 148.000 km

Na 6 jaar is het tijd de Focus in te ruilen. Hij is nu 9 jaar oud. Het wordt weer een Focus, maar nu een nieuwe in het vaste vertrouwen dat ik daar weer een heel tijd mee vooruit kan.

Wat ik in september, bij 141000 km, schreef, blijft overeind: de auto blijft het maar probleemloos doen. De distributieriem is vervangen en daarna werd de motor ook weer iets stiller. Verder geen enkel probleem, een verbruik van 1 op 14 en van slijtage lijkt geen sprake te zijn. De auto heeft bij aankoop door de 1e eigenaar een Waxoyl behandeling gehad en zit o.a. daarom nog steeds prima in de lak. De Focus Wagon is een uitstekend rijdend en zeer degelijk product gebleken. Gene centje pijn mee gehad voor 103000 km. We zullen zien hoe de nieuwe Focus Wagon Comfort het de komende jaren gaat doen...

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.