Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk Titanium Edition (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125pk Titanium Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 5.000 km |
Ford Focus 1.0 Ecoboost Titanium
- 5.000 km
In mijn zoektocht naar een nieuwe auto op deze Ford Focus 1.0 Ecoboost Titanium uitgekomen met als optie Technoligy Pack en LED verlichting. Ik heb de auto een dag voor onze vakantie naar Zweden Mogen ophalen bij onze Ford dealer. Lekker kilometers maken en de auto leren kennen op vakantie. Ideaal!
Onze vorige auto (een Opel Astra ST Cosmo 100pk) begon kuren te vertonen en de kmstand ging naar de ton. Hoog tijd voor een andere auto omdat we geen vertrouwen meer hadden in de Opel.
Al snel vielen we voor de facelift van de nieuwe Ford Focus. Vooral de neus en het interieur/dashboard waren daarin van doorslaggevende aard.
Op de dag dat we de auto ophaalde zijn we keurig door de dealer ontvangen en stond de Focus onder een doek klaar om onthuldigd te worden. Thuis wat gespeeld met automatisch inparkeren en de zonneschermen geplaatst (Sonniboy)
De eerste echte kilometers waren richting Zweden. Veel gewisseld in de snelheden, veel schakelen en cruisecontrol gebruiken. Wat meteen opviel was dat deze auto sneller is en meer vermogen heeft. De Opel was werkelijk waar niet vooruit te branden. Het eerste "mankement" diende zich aan. Een soort toeterend geluid ontstond na het optrekken vanuit stilstand. Ik leg een link met start/stop en de afstelling daarvan. Aankomende week maar even langs de dealer.
Op de lange wegen met cruisecontrol een rustige en comfortabele wagen. Weinig windgeruis. Bij hobbellige wegen vind ik de auto wel wat zweven. De een vindt dat comfort en de ander vindt het irritant omdat het contact met de weg daarmee wat verloren gaat. Persoonlijk heb ik liever wat meer contact met de weg. Misschien helpt bandenspanning hier wat mee.
Het navigatiesysteem werkt perfect. Er zijn veel kleine dorpjes in Zweden. Het systeem wist me er elke keer weer moeiteloos naartoe te begeleiden. Het multimedia system werkt overigens ook erg prima. Een kleine vertragimg zit er wel na het "touchen" van het scherm. Miniscuul minpuntje.
De afwerking is in de auto prima en er is gedacht aan wat leuke details als sfeerverlichting en dimmen van instumentverlichting etc. Dik in orde. Ik vind wel het verschil tussen Opel en Ford aanzienlijk. Opel is wat luxer afgewerkt dan Ford. Vooral de kleine dingetjes. Chassisnummer onder mat bestuurdersstoel, bagageringen wat slordig weggewerkt, sluiting achterklep, gebruik materialen op sommige plaatsen etc. Zoals ik al zei kleine dingetjes. Ik heb daar verder geen ervaring mee, maar viel mij in ieder geval wel erg op. Het kelpje van de tank zit tat. los. Daar maak ik me met kleine kinderen toch wel een beetje zorgen over. Op vakantie was er al een jongetje die mijn auto even bij wilde tanken met zijn water pistool....
Het verbruik viel me heel erg mee! Over de totale rit. 1500km. 7.2lit/100km. De daaropvolgende kilometers in Zweden gemiddeld 90 km per uur 6.2lit/100km. Prima score lijkt me voor een nieuwe auto. Ben benieuwd in hoeverre het verbruik nog zuiniger gaat worden.
Op de terugweg stonden er 3500km op. Eindelijk even de auto echt testen in Duitsland inmiddels 4100km op de teller. De auto is snel op snelheid. Na 180km per uur klimt hij langzaam op naar 205km per uur (op het lcd en snelheidsmeter). Hoe hard exact???? De auto blijft daarbij bijzonder stabiel en zeker aanvoelen. Verbuik met toch flink hogere snelheden 7.4lit/100km
Kortom voor zover erg tevreden over de nieuwe Ford Focus. Na de eerste servicebeurt zal ik een update geven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.