Ford Focus Wagon 1.4 16V Cool Edition (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Wagon 1.4 16V Cool Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 175.000 km |
KM-stand laatst | 194.000 km |
Waar voor m'n geld
- 178.000 km
Een paar maanden geleden een 'nieuw' barrel gekocht. Mijn dagelijkse auto is een Peugeot 107 met 160.000 km op de klok, maar ik heb daarnaast een auto met trekhaak nodig. De keuze was niet ingewikkeld. Ik wilde een Focus vanwege de wegligging en het lage gewicht (wegenbelasting). Het werd een Focus 1.6 Zetec SE, bj 09-2003 met 175000 km op de klok. De auto bij een James vestiging in Breukelen gekocht voor iets meer dan €1000.-. Het betreft een auto van de eerste eigenaar, met nieuwe APK, distributieriem en remschijven/blokken. Tijdens de proefrit merkte ik dat de koppeling een beetje hoog aangreep, overigens zonder slip en dat het wiellager linksachter in een rechterbocht een beetje zong. De airco installatie werkte niet, maar dat vind ik prima. Die gaan bij mij toch altijd kapot en bij zo'n goedkope auto loont het niet om te repareren. Dan kan ie maar beter kapot zijn...Daarnaast zit er een scheurtje in de voorruit, precies onder een ruitenwisser. Deze scheur, scheurde binnen een week zover door dat er een nieuwe voorruit in moest. Domper. Langs gegaan bij Autotaalglas en gevraagd of ze 'pauper' willen helpen aan een nieuwe voorruit. Nou, dat wilden ze wel...voor het luttele bedrag van €425.- Op mijn opmerking; 'maar dat is meer dan de dagwaarde van mijn auto' krijg ik als antwoord; 'M'n chef had veel meer gevraagd'. Ik had mijn huiswerk van tevoren gedaan en uitgevonden dat een nieuwe ruit een consumentenprijs van €93.- had. Die glasjongens kunnen zo'n ruit inkopen voor 5 tientjes, kan je nagaan hoeveel ze vragen voor een uurtje werk en een beetje kit. Heb mijn ongenoegen geuit en gevraagd waarom ze een hoger uurtarief hebben dan mijn advocaat. Kreeg hierop geen antwoord...;) Na verder speurwerk kwam ik op Marktplaats een advertentie tegen van Quickfix autoglas. Vincent blijkt met zijn busje aan huis te komen, maar je kunt kosten besparen als je naar Bleiswijk (zijn woonplaats) komt. Lang verhaal kort; Vincent heeft voor €190.- mijn autoruit vervangen. Topgozer! Terug naar de Focus; Heb zelf de auto voorzien van nieuwe motor en versnellingsbakolie. Daarna een tijdje de 'kat uit de boom gekeken'. De Zetec SE motoren zijn degelijk, maar gebruiken soms excessief olie. Na zo'n 4000 km kan ik zeggen dat ik blij verrast ben. De motor heeft niet meer dan 150cc olie verbruikt en de koelvloeistof blijft op niveau. De Focus stuurt scherp, heeft geen rammels, maar...als je hard gaat in de regen....overstuur! Heb 1 auto gehad die gas-los overstuur had en dat was een Peugeot 205 1.9 GTI. Erg vermakelijk, maar dat verwacht je niet van een 'huis tuin en keuken' Focus...Wat me verder heeft verrast is het benzineverbruik. Spritmonitor zegt dat de auto gemiddeld 1:13 rijdt. Ik heb de eerste tank echt als een bejaarde gereden, niet boven de 100 en rustig in de stad. De eerste tankbeurt; 1:16.15, echt boven verwachting. Nu ik weer 'normaal doe' rijdt het ding nog steeds 1:14.5, ook boven verwachting. In mijn vriendenkring lacht-bijna- iedereen me uit, maar wie lacht nu eigenlijk wie uit...Mijn voorlopige conclusie is dan ook dat mijn Focus een rete slimme aankoop is geweest. De auto rijdt strak, voelt solide, is zuinig en volgens Jay Emm een toekomstige klassieker. Wordt vervolgd. ### Twee maanden verder en het ding loopt nog steeds top. Bij de laatste tankbeurt kwam ik uit op 1:13,5. Prima, zeker gezien m'n rijstijl en het feit dat ik een zware trailer heb gesleept... Gebruik de auto nu voor woon-werk verkeer en heb de 107 aan de kant gezet. Het verschil in verbruik is misschien een paar tientjes per maand en de Focus stuurt zoveel lekkerder. Vorige week een boot van 1500 kg (combinatie) een kilometer of 60 versleept. Het ging goed, maar je merkt wel dat de auto daarvoor te licht is en dat je 300 kg over de limiet zit. Ook gemerkt dat de koppeling eigenlijk nog prima is. Dat scheelt weer een paar honderd euro's...Heb één probleem ontdekt: als je stilstaat voor het stoplicht ruik je uitlaatgassen. Het komt erop neer dat de uitlaat of het spruitstuk ergens een beetje lekt. Ik zet nu bij het stoplicht en tijdens het starten de aanjager uit en tijdens het rijden weer aan. Niet fijn, maar ik wacht tot de apk in augustus...kijken wat de meester zegt...Olieverbruik na 6000 km: 350cc. Motor loopt en start nieuw.
still going strong, maar,,.
- 183.000 km
183000km. M'n focus rijdt nog steeds top, maar begint wel meer te stinken. Ik gebruik de aanjager nu alleen nog op de snelweg. Jammer dat het spuitstuk (lees motorblok) omgekeerd in de auto ligt. Hij moet dus echt op de brug om te zien waar de uitlaatgassen vandaan komen. Omdat ik niet weet of het rendabel is on de auto t.z.t. te repareren, rij ik er dagelijks in. het kan immers zomaar zijn dat ik de auto weg moet doen omdat de reparatie te duur uitvalt. Ik heb er dan toch mooi 13 maanden in kunnen rijden. Als je een oude auto rijdt, moet je van tevoren beslissen wat je een redelijk bedrag vindt om hem door de volgende apk te krijgen. Ga je daar overheen, dan zou het zomaar kunnen dat je een point of no return bereikt en nog veel langer moet rijden om het geld 'eruit' te rijden. Je loopt dan het risico dat je nog meer zaken gaat tegenkomen waardoor de auto op termijn te duur wordt. Een uitlaat, aandrijfasje, benzinepompje e.t.c. en het wordt al gauw duurkoop...Voor mij is de grens €350.00 als maximum bedrag voor een nieuwe apk. Anders moet ik helaas afscheid nemen. Ben namelijk eerder in deze valkuil getrapt en dat is zonde. Ik wacht op de apk en zal dan aan mijn garagist vragen om ernaar te kijken. het wordt nu toch warm...Door de idioot hoge benzineprijzen heb ik de laatste tank een stuk rustiger leeg gereden. Dit vraagt wél wat discipline. Ik kan het volhouden door alleen in bochten en op opritten vol gas te rijden. Als ik de snelweg oprijd dan trek ik hem flink door en laat hem vervolgens terugzakken naar 105 kilometer per uur. In mijn ogen is het resultaat geweldig, zeker voor een 20 jarige 1.6...Op mijn laatste tank heb in 900km gereden en niet meer dan 6 liter per 100km verbruikt, dat is 1:16.6. De wegligging en de lichtvoetigheid van deze auto is nog steeds een genot. Het is echt te gek dat onderstuur zo lang uitblijft. Ik rij overigens op oude, goedkope banden in de standaard maat (ballon) (185-65-14). Ook de kwaliteit van de auto als geheel blijft imponeren. Er is werkelijk geen rammel in de auto of het onderstel te bekennen. Wordt vervolgd.
13 maanden eigenaar van deze bolide!
- 194.000 km
Zou een editor van Autoweek mijn Review willen aanpassen? Ik heb alles juist ingevuld, maar er rolt bij jullie 1.4 uit i.p.v. 1,6 liter. Ik krijg dit niet aangepast... 13 maanden verder en net een nieuwe APK. Wat is er het afgelopen jaar gebeurd: De auto stonk een beetje naar uitlaatgassen, alleen tijdens stilstaan. Toch tussentijds de Focus naar mijn vertrouwde garagist gebracht. Hij heeft het uitlaatspruitstuk losgehaald en er een nieuwe (stalen) pakking tussen gezet. De verbinding is niet helemaal gasdicht geworden en dat komt door roestvorming op het spruitstuk, maar nu is het aanvaardbaar. Daarnaast liep plotseling mijn stuurbekrachtigingsolie op m'n oprit. De pomp bleek via de druksensor te lekken. Reparatie was tientjeswerk. Bij 189000 km zelf de olie ververst. Had nog 5 liter Mobil 0W40 staan voor mijn (Ex) Mazda MX5 NA. Prachtige olie. 3 weken geleden naar De Costa Brava gereden, na 800 km volgetankt en in Montpellier (na 1200 km) overnacht. De volgende dag nog 300 km naar Platja d' Aro gereden en 6 dagen later in één ruk (13,5 uur) naar huis gereden . Over 3003,5 km 184 liter benzine verbruikt = 1:16,3 en een halve liter olie bijgevuld. Lijkt mij een top resultaat, zeker als je bedenkt dat ik geen cruisecontrol heb en flink heb doorgereden. De heen en terugweg door Frankrijk tussen 130 en 160 gereden. Was erg vervelend om met al dat hoogteverschil (lees heuvels en dalen) dezelfde snelheid te handhaven. Het was heuvelop meestal 135 en af tussen 160 en 170...sorry...ging vanzelf... ;) Vergeten te vermelden dat ik voor de vakantie 4 nieuwe (El Cheapo) banden onder de auto heb laten zetten. Ik koop al mijn banden bij bandencentrum Utrect waar ze meestal goede tweedehands merkbanden hebben, maar deze keer niet in maat ballon. Dan maar nieuwe...Prima banden overigens, niks mis mee, maar wél €220.- lichter. Na de vakantie is de Focus voor slechts 5 tientjes door de APK gekomen. Opmerking van de keurmeester (194000 km): Keurige auto, geen lekkages, mooi droog en nergens speling. Ik blijf het een fijn sturende en prettig rijdende auto vinden. Voor alle azijnpissers die deze auto een slak vinden vanwege het ontbreken van een turbo: Mijn Fordje komt weliswaar niet zo snel op gang, maar loopt zonder problemen 200 op de klok. En...Wat er niet op zit, kan ook niet kapot.. Een kennis van mij heeft net een Volvo V60 T4 gekocht, daar zit een Ford Ecoboost met 182 pk in. na een weekje liep de distributie in de prak en had ie meer dan 5000 euro schade. Vind het erg jammer om te lezen (vooral op Amerikaanse forums) dat deze blokken zoveel fouten hebben. Ik had me verheugd op de aankoop van een Focus met deze motor wanneer mijn Ford aan vervanging toe is. Dat lijkt voorlopig niet nodig, maar ik ben graag voorbereid. Heeft iemand een suggestie wat ik (hopelijk) over een paar jaar zou moeten kopen? Heb het idee dat ik voor dit geld niets beters kan krijgen. Wordt vervolgd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.