Ford Focus Coupé-Cabriolet 2.0 16V Titanium (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Focus Coupé-Cabriolet 2.0 16V Titanium |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 4.000 km |
KM-stand laatst | 31.000 km |
Focus CC, ondergewaardeerd talent
- 26.500 km
Als je twee auto's in een gezin hebt, kan je nog wel eens de keus maken iets onpraktisch als een cabriolet aan te schaffen. Toen we toch een beetje misselijk werden van de laatste garagerekening van de Porsche Boxster, kozen we voor een minder prestigieus en veel minder leuk alternatief: de Ford Focus CC. Toen nog maar net op de markt en nu nog steeds zo schaars dat mensen nog wel eens willen vragen wat voor een auto het eigenlijk is.
Is de Focus CC mooi? Tja het is maar waar je het mee vergelijkt. De commentaren die je soms tegenkomt dat het een lelijke auto zou zijn, die kan ik toch niet echt plaatsen. Lelijke auto's genoeg, maar ook al heeft de Focus CC de handicap die bijna alle auto's met een hard klapdak hebben, in vergelijking met de lompe peugeot 307CC, rugzakjes als de colt en 206, en pokdalige auto's als de 207, zou de Focus CC met een iets grotere voorkant helemaal in balans zijn.
Is de Focus CC een goede rijdersauto? Ook daarvoor is het antwoord natuurlijk afhankelijk van je vergelijkingsmateriaal. Een vergelijking met de eerder genoemde Boxster gaat de Focus CC niet winnen. Maar ondanks het gewicht van de auto kan je er erg goed een bocht mee door. Met dak dicht hoor je dan wel wat kraakjes, maar de auto voelt uitstekend aan. De 145 PK maakt verbluffende prestaties niet mogelijk, maar het is ook geen slome auto. Onderin het toerengebied kom je soms voor je gevoel wel wat tekort, af en toe een versnelling lager lost dat probleem voldoende op.
Het comfort in de auto is door de eerder genoemde kraakjes en het windgeruis niet op het niveau dat ik graag zie. Anderen zullen zich er echter niet aan storen. Met het dak open hoeft dat ook niet en dan is het, zolang je geen wedstrijdjes met alle collega-weggebruikers wil doen, een erg prettige auto waarvan je volop kunt genieten. Ook met dak open nog voldoende bagageruimte, een achterbank waarop met wat inschikkelijkheid ook nog wel een niet te grote volwassene past, een redelijk prettige windcirculatie die open rijden tot 140 km p/u niet tot een straf maakt, erg goede audio, verwarmings- en aircoinstallatie, het is allemaal op uitstekend niveau.
Het verbruik voor een auto met dit gewicht valt me ook niet tegen. 1 op 12,5 is makkelijk te halen, ook al rij je stevig door.
Tot nu toe geen storingen of bijzondere reparaties gehad en daarmee zijn de onderhoudskosten nog lekker laag. Wel de fabrieksgarantie van 5 jaar er bij gekocht, want zo'n ingewikkelde kapconstructie vertrouw ik toch niet helemaal. Al met al lijkt deze auto me een aanrader voor een ieder die een cabrio overweegt en niet de hoofdprijs wil betalen en toch hecht aan wat ruimte en comfort.
een plotseling einde
- 31.000 km
Enkele weken terug is de garage afgebrand waar de Focus CC gestald stond. Het is opmerkelijk hoeveel plastic tegenwoordig aan een auto zit. Grote delen waren weggesmolten. Het zag er niet best uit. Uiteindelijk werd de auto bijna total-loss verklaard. Repareren had volgens de experts nog gekund, maar gaf ons geen enkel vertrouwen gezien de hitte waaraan de wagen was blootgesteld. Einde verhaal voor deze focus wat ons betreft. Mogelijk dat hij wel weer opduikt als de opkoper hem wel opknapt. Lijkt me eigenlijk geen goede zaak.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.